Acasă Economie Din ciclul: ”Cap avem, minte ce ne mai trebuie?!”. Astăzi: despre racordarea ”gratuită” la curent

Din ciclul: ”Cap avem, minte ce ne mai trebuie?!”. Astăzi: despre racordarea ”gratuită” la curent

de M G

 

O lege care ar fi trebuit să fie benefică pentru toată lumea, se dovedește a fi, în final, păguboasă pentru aproape toată lumea! Mai exact, potrivit inițiatorilor, parlamentari PSD, PNL și UDMR, legea 158/2023 se dorea a veni în sprijinul agricultorilor, pentru a fi racordați gratuit la rețeaua de energie electrică, astfel încât să poată folosi sisteme de irigații. Inițiatorii vorbeau, în expunerea de motive, de necesitatea dezvoltării sistemelor de irigații, în condițiile în care, în țara noastră, în ultimii ani a fost secetă, toate acestea în contextul în care trebuie asigurată siguranța alimentară. Ceea ce sună foarte frumos! Din păcate, așa cum spun și reprezentanții Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din România (ACUE), într-un comunicat de presă, ”drumul spre iad este pavat cu intenții bune”. Pentru că toată această ”gratuitate” pentru unii este plătită de toată lumea. Și încă de două ori! O dată prin tariful de distribuție, care va crește corespunzător ”gratuității” și va fi plătit, în factură, de toată lumea. A doua oară de la buget: potrivit legislației în vigoare privind plafonarea/compensarea facturilor la energie, până în martie 2025 nimeni din țara noastră nu poate să plătească mai mult de 1,3 lei/kWh curentul electric. Tot ceea ce depășește această cifră (adică și tarifele de distribuție majorate din cauza ”gratuității”) se suportă de la bugetul de stat. Adică de la contribuabili! Adică de la toți românii! Ca să nu mai vorbim că Bruxellesul poate considera această facilitate ca fiind ajutor de stat ilegal și să ceară companiilor banii pe racordarea gratuită!

”Legea 158/2023, în vigoare din 03 iunie 2023, prevede dreptul unor clienți non-casnici, cei din industria alimentară și din agricultură (inclusiv sisteme de irigații), de a nu achita costurile pentru lucrările de proiectare și de execuție a instalației de racordare la rețeaua electrică. Contravaloarea acestor costuri urmează să fie suportată de către distribuitorul de energie, care le va recupera prin recunoașterea în tarif. Altfel spus, conform prevederilor aplicabile unui domeniu reglementat, precum sectorul de distribuție a energiei, costul aferent unor facilități de acest gen se va regăsi în valoarea tarifului de distribuție pentru TOȚI clienții, casnici și non-casnici, din zona respectivă de concesiune”, se arată într-un comunicat al ACUE.

Obligația operatorului de distribuţie de a asigura finanţarea şi realizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie a racordului pentru anumiți clienți finali non-casnici, cu recunoașterea ulterioară a contravalorii în tariful de distribuție, generează un tratament discriminatoriu, constituie un ajutor de stat incompatibil cu regulile pieței comune, dar și cu considerațiile Comisiei Europene și instituie un cost suplimentar pentru consumatori.

”În fapt, racordarea gratuită oferită unor categorii de clienți non-casnici este o „socializare” a costului de racordare, întrucât acesta este finanțat inițial de operatorul de distribuție și recunoscut ulterior prin tariful de distribuție, aplicabil tuturor clienților din zona respectivă de concesiune. Socializarea costurilor unor lucrări între toți clienții aceluiași operator de distribuție generează discriminare, respectiv favorizarea unor anumiți consumatori”, se mai arată în comunicat.

Potrivit reprezentanților distribuitorilor, se instituie un tratament discriminatoriu pentru anumite categorii de operatori economici, în condițiile în care Constituția României garantează principiul egalității în drepturi.

”În cazul de față, rezultă faptul că se aplică un tratament diferențiat și privilegiat unor anumite categorii de operatori economici, respectiv celor din agricultură și industria alimentară, în contextul unei situații care afectează și alte categorii de operatori, care nu se circumscriu acestor domenii. Într-o atare situație, Curtea Constituțională a statuat că „nesocotirea principiului egalității în drepturi are drept consecință neconstituționalitatea privilegiului sau a discriminării care a determinat, din punct de vedere normativ, încălcarea principiului”, se arată în comunicat.

Pe de altă parte, distribuitorii consideră că măsura propusă prin legea 158/2023 îndeplinește criteriile prevăzute de art. 107, alin. (1) din Tratatul pentru Funcționarea Uniunii Europene (TFUE), putând fi calificată drept ajutor de stat nepermis, ilegal.

Conform legislației UE transferul de resurse de stat constituie ajutor de stat. Iar ajutorul de stat nu este necesar să fie acordat chiar de stat, ca atare. Ajutorul poate fi acordat de un organism intermediar public sau privat desemnat de către stat, în cazul de față operatorii din sectorul de distribuție. Transferul financiar în cazul de față se realizează sub forma unei scutiri de costuri, prin excepție de la regula generală.

Tot ajutor de stat este și atunci când se acordă un avantaj economic operatorilor din industriile agriculturii și alimentară, pe care aceștia nu l-ar fi obținut în condițiile normale ale pieței, astfel încât acești operatori se bucură de acces privilegiat la infrastructură, fără a plăti costul de racordare, conform cadrului general aplicabil.

De asemenea, se îndeplinește și condiția privind ”selectivitatea”: avantajul economic este selectiv, afectând, astfel, echilibrul între anumite societăți şi competitorii acestora și nefiind accesibil altor persoane aflate în situații similare. Fiind o excepție prevăzută prin lege, se aplică principiul conform căruia excepțiile sunt de strictă interpretare și aplicare, astfel încât, niciun alt operator din alt sector nu ar putea invoca, pe cale de analogie, dispozițiile legii pentru a obține această facilitate. Mai mult, prin identificarea clară de către legiuitor a codurilor CAEN pentru care se aplică excepția, caracterul selectiv este confirmat fără dubiu.

De asemenea, măsura are efect potențial asupra schimburilor comerciale derulate între statele membre ale Uniunii Europene, afectând concurența: se creează un avantaj unei anumite categorii și este afectat echilibrul concurențial la nivel național, însă repercusiunile se reflectă și în relațiile economice cu alte state membre.

Susținerea unor industrii strategice se poate face prin instrumente transparente

”Susținerea unor industrii locale, considerate strategice, poate fi făcută prin instrumente transparente, accesibile tuturor operatorilor din sectorul respectiv. Soluția corectă, în linie cu legislația națională și europeană, este aplicarea unor scheme dedicate de ajutor de stat acestor sectoare și nu modificarea cadrului legislativ primar care guvernează sectorul energetic, într-un mod care poate fi susceptibil de ajutor de stat nepermis”, se mai arată în comunicat.

O altă soluție fezabilă este și atragerea de fonduri europene pentru rețele noi și extinderi de rețele, în scopul exclusiv al dezvoltării serviciilor de irigații și a sectoarelor cu cod CAEN agricultură.

“Au mai existat astfel de încercări. Ideea gratuității a dus la o creștere nesustenabilă a numărului de cereri. Companiile de distribuție au fost în imposibilitatea de a aloca resursele necesare (umane și financiare) pentru executarea simultană atât a obligațiilor preexistente prin programele anuale de investiții aprobate de ANRE, cât şi a obligațiilor suplimentare care au decurs din modificările legislative. În cazul excepțiilor introduse prin Legea 158/2023, aceste costuri vor pune o presiune suplimentară pe tarifele de distribuție și, nu în ultimul rând, vor afecta alte tipuri de investiții programate.”, subliniază Dana Dărăban, Directorul executiv al Federației ACUE.

Susținerea dezvoltării unor domenii considerate strategice este esențială ca parte a politicilor care asigură creșterea economică, protecția și bunăstarea populației. Există pârghii legale și constituționale de a sprijini domeniile cheie, fără să fie afectate interesele celorlalți clienți și fără încălcarea Constituției. Aparent, vorbim de o intenție bună. Din păcate, în practică s-a ajuns la  încălcarea unor principii de bază ale statului de drept, se mai arată în comunicat.

din aceeasi categorie