Acasă Analize De la logodnă direct la divorţ: fuziunea ELCEN – RADET

De la logodnă direct la divorţ: fuziunea ELCEN – RADET

de GM

termo-elcenPrimarul Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat că Electrocentrale Bucureşti (ELCEN) nu doreşte şi nu a dorit niciodată să fuzioneze cu RADET, deşi există un memorandum în acest sens, care a fost aprobat de către Guvern. La rândul lor, reprezentanţii ELCEN afirmă că nu se opun fuziunii, care poate fi un pas natural pentru optimizarea funcționării SACET și creșterea calității serviciului public la un tarif suportabil pentru populație, dar că nu există o strategie comună de acțiune. De remarcat, de la semnarea Memorandumului, datoriile RADET către ELCEN au tot crescut. Astfel, se pare că, deşi n-au apucat ”să se căsătorească”, ci doar să-şi anunţe ”logodna”, ELCEN şi RADET sunt în pragul ”divorţului”.

„ELCEN-ul forţează nota pentru că nu doreşte şi nu a dorit niciodată să se întâmple aşa, chiar dacă este vorba de un memorandum care a fost aprobat de către Guvern; dar noi o să mergem în continuare, pentru că nu poţi să laşi locuitorii Bucureştiului fără căldură şi, în acelaşi timp, nici nu o să pot să plătesc din banii lor aberaţiile de penalităţi pe care ei (n.r. – ELCEN) le doresc”, a declarat, recent, Sorin Oprescu, conform Mediafax.

El a mai spus că ELCEN trebuie să intre în subordinea Primăriei Municipiului Bucureşti, pentru ca producătorul şi transportatorul de agent termic să fie „într-o singură mână” şi să poată fi acordată în continuare subvenţia pentru căldură.

Sorin Oprescu spunea, în 2 februarie, la şedinţa anterioară a CGMB, că, cu cât întârzie mai mult fuziunea RADET-ELCEN, cu atât sunt cheltuiţi „bani aiurea”. Tot atunci, consilierul general Marcel Nicolaescu spunea că ELCEN se opune fuziunii cu RADET din cauza unor „nelegalităţi” şi „pierderi foarte mari”, care ar urma să fie demascate în urma transferului la Electrocentrale Bucureşti.

„La acest moment perla coroanei în sistemul energetic naţional, ciclu combinat de la Cet Vest, nu funcţionează din luna mai. De cinci ani trebuie să intre în reparaţii capitale, respectiv schimbarea unor piese de schimb la turbina de aburi. S-a prelungit lictaţia, a avut loc licitaţia, nu s-a respectat caietul de sarcini, nu funcţionează ciclul combinat şi vă spun că la acest moment sunt pierderi extraordinar de mari. La fiecare zece zile avem 1 milion de euro. Din calculale mele, acest ciclu combinat nu va putea fi pus în funcţiune decât în partea a doua a acestui an, până la acel moment ştiţi care vor fi pierderile? În jur de 30 – 35 de milioane de euro. Cine suportă? Locuitorii Capitalei”, spunea Nicolaescu în 2 februarie.

El a mai declarat că „supracompensarea calculată de ELCEN a fost mincinoasă şi declarată zero de către ANRE şi li se impută acum o factură de 280 de milioane de lei”. „Suntem pe 2 februarie, la aproape 2 ani de când a fost aprobat memorandumul care prevedea termene prin care, la sfârşitul toamnei trecute, trebuia să aibă loc fuziunea dintre producătorul ELCEN şi transportatorul şi distribuitorul RADET de aşa manieră încât să ducă la creşterea eficienţei energetice şi aici mă refer la întregul lanţ tehnologic, pornind de la producţie, transport, distribuţie. La acest moment, în februarie 2015, ne aflăm la o plimbare a proiectului Hotărârii de Guvern între diferite ministere, care avizează sau nu avizează”, a conchis Nicoalaescu.

Probleme de constituţionalitate

Sistemul de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) a municipiului București există de mai bine de 45 de ani, iar actualele probleme financiare ale acestuia sunt artificial legate și condiționate de transferul cu titlu gratuit al acțiunilor ELCEN din portofoliul statului român către Primăria Capitalei și de fuziunea ELCEN-RADET, se arată într-un comunicat al Electrocentrale Bucureşti. „Din punct de vedere tehnic și economic, ELCEN consideră că fuziunea cu RADET poate fi un pas natural pentru optimizarea funcționării SACET și creșterea calității serviciului public la un tarif suportabil pentru populație. Astăzi, însă, cele două companii nu au o strategie comună de acțiune. Ele funcționează operativ, fără probleme deosebite, chiar dacă organizatoric aparțin de acționari diferiți. În cazul fuziunii, conducerea administrativă unică ar putea avea efecte pozitive, atât în stabilirea strategiei de funcționare și dezvoltare, cât și în rezolvarea problemelor financiare actuale, cu condiția ca obligațiile financiare asumate de PMB prin subvenție să fie respectate”, se precizează în comunicat.

Până la această dată, singura etapă finalizată din Memorandumul “Realizarea serviciilor publice de alimentare cu energie termică prin sistem de alimentare centralizată cu energie termică integrat (SACET) în Municipiul București”, adoptat de Guvernul României pe 21 martie 2013, este divizarea societății Electrocentrale București, îndeplinită de Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri și ELCEN la 1 octombrie 2014.

Potrivit aceluiași Memorandum, următorii pași pentru realizarea fuziunii ELCEN-RADET, constau în transformarea RADET în societate comercială (acțiune nefinalizată nici la aproape doi ani de la aprobarea Memorandumului) şi transferul acțiunilor ELCEN din proprietatea statului român (Ministerul Energiei) în proprietatea Primăriei Capitalei.

„Având în vedere decizia nr. 574/2014, din decembrie 2014, referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii nr. 216/2008 privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 1.369.125 de acțiuni deținute de stat la Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” – S.A. Constanța, reprezentând 20% din capitalul social, către Consiliul Local al Municipiului Constanța, se pune în discuție legalitatea transferului cu titlu gratuit al acțiunilor deținute la ELCEN de Ministerul Energiei către Primăria Municipiului București. În prezent, ELCEN nu cunoaște perspectiva societății care s-ar crea ca urmare a fuziunii cu RADET București. În mod normal, un asemenea proces se încheie cu transparență și strânsă colaborare din partea ambelor companii, lucru care până acum nu a fost demonstrat de RADET București”, se mai arată în comunicat.

Pe de altă parte, reprezentanţii ELCEN arată că situația precară actuală a sistemului centralizat de termoficare, numărul în creștere al avariilor și problemele legate de producția și distribuția energiei termice sunt cauzate, în principal, de neplata subvenției la căldură pentru bucureșteni de Primăria Municipiului București (PMB).

„În acest moment, totalul datoriilor ELCEN către furnizorii de gaze naturale și servicii conexe se ridică la 315 milioane de lei, și anume: 125 milioane de lei către Romgaz, 88 milioane de lei către Distrigaz Sud Rețele, 71 milioane de lei către OMV PETROM GAS şi 31 milioane de lei către Transgaz. Pentru eliminarea riscului ca bucureștenii să rămână fără căldură, de-a lungul anilor, ELCEN a contractat credite de consum pentru plata combustibilului consumat în procesul de producție. Valoarea rămasă de rambursat este de 570 milioane de lei. În prezent, ELCEN se află în proces de a contracta un nou credit, în valoare de 150 milioane de lei, pentru a diminua valoarea facturilor restante la combustibil”, se arată în comunicat.

Cresc datoriile RADET către ELCEN

În ceea ce priveşte banii pe care ELCEN îi are de încasat, suma se apropie de un miliard de euro.

„În 2014, gradul mediu de încasare a energiei termice a fost de 60%. În perioada 1 ianuarie – 11 februarie 2015, ELCEN a înregistrat un grad mediu de încasare de 33%, calculat prin raportarea încasărilor din contul escrow al ELCEN la valoarea energiei termice și a dobânzilor facturate pentru aceeași perioadă. Valoarea subvenției virate în perioada ianuarie – februarie 2015 a fost de 61 milioane de lei, față de 478 milioane de lei subvenția restantă (228 milioane de lei, conform adresei RADET nr. 42408/29.12.2014 pentru perioada februarie – noiembrie 2014 și subvenția estimată pentru decembrie 2014 și ianuarie 2015 – 250 milioane de lei). Datoriile înregistrate de RADET București către Electrocentrale București sunt în continuă creștere. Astfel, la 31 ianuarie a.c., RADET datora ELCEN 3.580 milioane de lei, din care: 2.503 milioane de lei energie termică, 431 milioane de lei dobânzi de întârziere şi 646 milioane de lei penalități în diferite stadii de judecată. Întârzierea la plată a facturilor de energie termică este de peste doi ani. În prezent, conform evidenței contabile, se încasează de la RADET factura din decembrie 2012”, se mai arată în comunicatul ELCEN.

În data de 18.12.2008, Ministerul Economiei și Finanțelor, Electrocentrale București S.A., RADET București și sucursala Electrocentrale București au încheiat un Protocol privind plata eșalonată a datoriilor RADET către ELCEN, reprezentând energia termică livrată în perioada decembrie 2007 – noiembrie 2008, aprobat prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 424/2008. Primăria Capitalei a achitat 484 milioane de lei din suma totală eșalonată de 743 milioane de lei, diferența de 259 milioane fiind restantă încă din anul 2011.

Astfel, de la semnarea Memorandumului, datoriile RADET către ELCEN au tot crescut.

În ceea ce privește centrala cu ciclu combinat de la CET Vest, pusă în funcțiune în 2009, aceasta este oprită de la 1 septembrie 2014, și nu din luna mai, precizează ELCEN. Oprirea a fost planificată pentru revizia capitală recomandată conform Manualului de Mentenanță. „Din cauza livrării unor piese de schimb neconforme, lucrările de reparații sunt întârziate, iar pornirea centralei e programată pentru sfârșitul lunii martie. ELCEN a depus toate eforturile pentru asigurarea energiei termice, astfel încât bucureștenii să nu resimtă decalajul lucrărilor de mentenanță, energia termică fiind livrată la parametri optimi, nepunând în pericol alimentarea cu apă caldă și căldură a zonei bucureștene deservite de CET Vest”, se mai arată în comunicat.

din aceeasi categorie