Acasă Analize Cum ne scumpesc autoritățile curentul electric

Cum ne scumpesc autoritățile curentul electric

de M G

Atât Ministerul Energiei, cât și Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) încearcă să remedieze o situație destul de complicată: cea a consumatorilor casnici, obligați, în acest moment, să plătească un preț mai mare la energia electrică. Din păcate, încercările lor nu fac decât să scumpească și mai mult curentul electric!

Piața energiei electrice pentru populație este într-o adevărată fierbere: de la 1 ianuarie 2021 s-a liberalizat complet, iar românii s-au trezit că ar trebui să plătească mai mult la ”lumină”. Este adevărat și că informațiile pe care le-au primit au fost destul de distorsionate, pentru că acei care le-au oferit, cei mai mulți nespecialiști în energie, au început să confunde distribuitorii cu furnizorii, factura cu prețul etc., ceea ce a produs și mai multă confuzie, ba chiar mare îngrijorare printre consumatori! Și aceasta pentru că piața reglementată până la 31 decembrie 2020, în care ANRE stabilea tot (cantități și prețuri pentru producători, tarife pentru transportator și distribuitori, preț final pentru populație), s-a liberalizat complet.

Potrivit reglementărilor în domeniu, în cazul în care nu au optat, până la data de 31 decembrie 2020, pentru transferul la un furnizor din piața concurențială, consumatorii din piața reglemenatată au devenit clienți finali pentru care nu este asigurată furnizarea de energie din altă sursă, respectiv beneficiari de serviciu universal asigurat de furnizorul de ultimă instanță (FUI) în al cărui portofoliu se află. În general, prețul de vânzare a energiei electrice de către FUI este mai mare decât prețurile la care este vândută energia electrică pe piața concurențială.

Așa s-au trezit circa 6 milioane de români cu prețuri mai mari la curentul electric!

Probabil speriați de amploarea scandalului, atât ANRE, cât și Ministerul Energiei au elaborat propria legislație, astfel încât populația să aibă timp să fie informată și să decidă în cunoștință de cauză ce va face în continuare. ANRE a lansat deja în dezbatere publică un proiect de ordin (vezi – proiect ordin ANRE, nota prezentare ordin ANRE), în timp ce Ministerul Energiei se pare că a elaborat un proiect de Ordonanță de Urgență (OUG), dar pe care încă nu l-a publicat în transparență decizională (vezi – proiect OUG, nota fundamentare OUG).

În ”Nota de fundamentare” a proiectului de OUG, ministerul arată: ”Considerăm că, în contextul actualei situații de pandemie și a alegerilor legislative care au monopolizat interesul public în ultimele luni, nu s-a putut derula o campanie de informare suficient de amplă și de detaliată pentru consumatorii casnici de energie electrică, ceea ce a condus la situația actuală, în care doar o mică parte dintre cei 6 milioane de consumatori au fost interesați de alegerea unei oferte pe piața concurențială de energie electrică, iar cei care au exprimat interes în acest sens s-au confruntat cu dificultăți majore atât privind analiza ofertelor din piața, cât și în ceea ce privește contactarea potențialilor furnizori, dat fiind creșterea bruscă a numarului de clienți interesați, la finalul anului trecut și în cursul lunii ianuarie 2021”.

Așa că ambele instituții ale statului, atât ANRE, cât și Ministerul Energiei, ”s-au întrecut” în a veni cu propuneri ce ar trebui să-i ajute pe români. Multe dintre propuneri se suprapun (ba unele sunt chiar identice!): perioada în care un client casnic poate alege o ofertă pe piața liberă și poate primi bani înapoi se prelungește până la 30 iunie; furnizorii de ultimă instanță trebuie să-și informeze clienții; furnizorii de ultimă instanță au obligația să transmită clienților din serviciul universal oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, care include prețul energiei electrice active, costurile furnizorului și profitul, precum și tarifele reglementate pentru servicii, fiind interzisă includerea unor componente fixe exprimate în lei/zi sau lei/lună etc. Ambele proiecte de acte normative vorbesc și despre ”buna credință” a furnizorilor de ultimă instanță.

În noaptea de Revelion ”au dispărut” 300.000 de clienți casnici

Sigur, există și neconcordanțe! De exemplu, ANRE arată că ”din cei aproximativ 5.700.000 de clienți casnici, care aveau încheiate contracte reglementate de energie electrică la finalul anului 2020”, în timp ce Ministerul Energiei spune că ”la data de 1 ianuarie 2021, peste 6 milioane de clienți casnici beneficiau de tarife reglementate la energie electrică”. N-aveau cum să dispară din piața reglementată peste 300.000 de consumatori casnici în noaptea de Revelion!

Ceea ce, totuși, ne nedumerește este că, deși vor ca populația să plătească prețuri mai mici la curentul electric, instituțiile statului parcă fac cu tot dinadinsul ca să crească aceste prețuri!

De exemplu, în proiectul de ordin, ANRE obligă furnizorii de ultimă instanță să transmită clienților casnici, în fiecare lună din perioada 1 februarie – 31 decembrie 2021, o informare referitoare la eliminarea tarifelor reglementate, precum și un formular de selecție a celei mai mici oferte pe piața concurențială (aceasta numai până la 30 iunie). ANRE a stabilit, prin anexe, cum trebuie să arate aceste documente, ambele având câte 2 pagini. În plus, în lunile mai și iunie, trebuie să le transmită clienților casnici oferta de serviciu universal și o ofertă concurențială, aplicabile începând cu data de 1 iulie 2021.

Ministerul Energiei vrea ceva mai mult: ”Furnizorii de ultimă instanṭă au obligaṭia de a comunica clienṭilor casnici din portofoliu, în perioada 1 februarie – 30 iunie 2021, oferta de serviciu universal, precum și ofertele concurențiale cele mai adecvate profilului de consum al clientului, care vor conṭine valorile tuturor elementelor ce intră în calculul valorii facturii, valori în vigoare la data comunicarii”. Altminteri spus, furnizorii trebuie să facă profilul tuturor celor 6 milioane de consumatori casnici și să vină la fiecare în parte cu oferta cea mai adecvată!

Trebuie remarcat și că, din cum arată cele două anexe, dacă nu ești specialist în energie, nu prea ai ce înțelege! Ce înțelege ”țața Floarea” din denumirea: ”Preț energie (inclusiv Tg)”?! Sau ”Transport Tl (lei/kWh)”?!?!

Sigur, anexele se bazează pe legislația în vigoare, care prevede astfel de date! Dar, cu astfel de informări, nu credem că mulți români vor fi mai lămuriți la 30 iunie 2021 față de 31 decembrie 2020!

Pe de altă parte, cele 3 foi în plus la o factură pe care le cere ANRE nu par mare lucru! Dar la 6 milioane de consumatori înseamnă 18 milioane de foi! Iar timp de 5 luni (numai până la 30 iunie) înseamnă 90 milioane de foi! La care se mai adaugă 36 milioane de foi pentru ultimele 6 luni din an. Doar hârtia și tiparul înseamnă câteva milioane! Nu trebuie uitată nici cea mai scumpă activitate pe care trebuie să o facă în plus un furnizor: realizarea profilului pentru fiecare consumator! Adică ”alți bani, altă distracție” pentru furnizori!

Nu plângem de mila furnizorilor! Dar toți acești bani cheltuiți de furnizori se vor regăsi exact în prețul energiei! Pentru că orice cost trebuie recuperat. Iar recuperarea nu se face decât dintr-un singur loc: de la clienți! Așa că, în loc să scadă prețul energiei electrice, consumatorii casnici se vor trezi că trebuie să plătească mai mult, din cauza instituțiilor statului!

De aceea ne întrebăm dacă n-ar fi mai bine ca ANRE și Ministerul Energiei să lase furnizorii să-și facă treaba, să-și facă propria politică de marketing.

Cu banii pe care ar trebui să-i cheltuiască pe aceste informări care nu credem că vor ajuta pe cineva, furnizorii ar putea ”să pună mână de la mână” și să facă, de exemplu, niște clipuri TV, în care să explice despre ce e vorba! Și ce au românii de făcut! Așa cum am fost informați cum este corect să ne spălăm pe mâini sau cum să ne punem corect masca medicală!

din aceeasi categorie