Acasă MediuDezvoltare Durabila Crește tariful rovinietei pentru mașinile de marfă

Crește tariful rovinietei pentru mașinile de marfă

de L M

rovinieta-controlMinisterul Transporturilor promovează un proiect de lege care să ne scape de viitoare penalități din partea Comisiei Europene, prin alinierea valorii rovinietelor la normele comunitare. Cu această ocazie, tarifele vinietelor pentru transportul de marfă se vor modifica, de regulă vor crește, pentru că se așteaptă majorarea încasărilor companiei de drumuri. Valoare rovinietelor pentru autoturisme rămâne neschimbată.

Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 septembrie 2011 de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri dă bătăi de cap autorităților române. Prin art. 7a, se introduce ”un nou principiu de aplicare a tarifelor de utilizare intermediare în cazul vehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, termenul de transpunere în legislația națională fiind 16 octombrie 2013”, se arată în Nota de fundamentare a proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Ca să rezolve problema, autoritățile statului au încercat de mai multe ori să recalculeze tarifele intermediare, prin modificarea și completarea OG nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din Romania, însă niciunul dintre aceste proiecte nu a fost adoptat până acum.

Pentru că nu s-a aliniat la prevederile noii directive, Comisia Europeană a deschis procedura de infringement, cauza aflându-se acum în ultima etapă a fazei precontencioase, cea a avizului motivat. După aceasta, urmează procesul în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, care se termină cu penalități dacă România nu adoptă în legislația internă prevederile Directivei 2011/76.

Tarife ”umflate”

Transpunerea directivei are cele mai importante prevederi cele legate de stabilirea tarifului pentru utilizarea infrastructurii cu valabilate de 1 zi, 7 zile și 30 de zile, raportat la vinieta pentru un an.

Prin modificarea tarifelor existente în conformitate cu prevederile Directivei 2011/76/UE se vor aplica următoarele proporții: tariful lunar va fi maximum 10% din tariful anual; tariful săptămânal va fi maximum 5% din tariful anual; tariful zilnic va avea valoare de 11 Euro, dar nu mai mult de 2% din tariful anual”, se arată în document.

Astfel, cea mai mare creștere de tarif se va înregistra în cazul vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone, când vinieta va costa 11 euro pentru o zi, în condițiile în care tariful actual este de doar 4 euro pe zi, deci, o creștere cu 275%. De altfel, această categorie de mașini de marfă este și cea mai taxată, având în vedere că tariful crește de la 20 la 27 de euro pentru 7 zile, dela 52 la 55 de euro pentru rovinieta pe 30 de zile, de la 120 la 155 de euro pentru 90 de zile și de la 320 la 550 de euro pentru vinieta pe un an, adică o creștere de 71,87% față de tariful actual, așa cum este el prezentat de CNADNR.

Pentru mașinile de marfă de 7,5-12 tone, tariful scade la modul general, excepând rovinieta de o zi, care va costa 11 euro, și cea pe un an, care va crește de la 560 la 635 de euro. Tariful rovinietelor pentru mașinile mari de marfă, de peste 12 de tone, va scădea pentru perioadele intermediare, cele pentru o zi și un an rămânând neschimbate față de valoarea actuală. De altfel, acestea din urmă constituie și flotila de transport a României care, în ultima perioadă, a renunțat la alimentarea cu carburant din țară, din cauza prețului mai mare generat de supraacciza de 7 cenți pe litru. Acest lucru a generat pierderi la bugetul de stat din neîncasări.

Față de actuala legislație, pentru respectarea Directivei, se vor introduce două noi capitole de tarifare, referitoare la vehiculele pentru transportul persoanelor cu 9-23 locuri și peste 23 de locuri. Valoarea tarifelor va rămâne neschimbată, adică 4-7 euro pentru o zi sau 320-560 de euro pe an pentru vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune.

Aplicarea tarifelor conform Directivei va genera o creștere a încasărilor anuale din rovinietă”, precizează Nota de fundamentare, plus că România scapă și de procedura de infringement.

Transparență la ”impuse”

Directiva europeană deschide posibiliatea de informare pentru cetățenii români. O dată la fiecare patru ani, Ministerul Transporturilor va trebui să elaboreze un raport privind tarifele de trecere și tarifele de concesiune, pe care îl transmite Comisiei Europene. Acest raport va trebui să conțină sumele specifice percepute pentru fiecare tip de vehicul, categorie de drum și perioadă de timp, variația tarifelor de trecere și tarifelor de concesiune, în funcție de tipul de vehicul și de perioadă, plus tariful de trecere mediu ponderat, precum și veniturile totale provenite din perceperea acestuia, se arată în proiectul de lege. Dar cel mai interesant este faptul că, în raport, trebuie să se menționeze și ”destinația sumelor încasate”, precizează documentul.

din aceeasi categorie