Acasă Economie Continuă ”bătălia” Elcen – Termoenergetica/Gabriela Firea. Astăzi, etapa pe declarații

Continuă ”bătălia” Elcen – Termoenergetica/Gabriela Firea. Astăzi, etapa pe declarații

de M G

Electrocentrale București (ELCEN) afirmă, într-un comunicat de presă, că primarul general ”răspândeşte din nou informaţii false în încercarea disperată de a devia atenţia de la problema reală a termoficării din Capitală”. ELCEN răspunde, de fapt, acuzațiilor Gabrielei Firea, care a declarat că problemele alimentării cu apă caldă în unele zone din Bucureşti au apărut după ce termocentrala CET Sud, care aparţine Elcen, aflat în coordonarea Ministerului Energiei, a fost oprită pentru revizie. Compania municipală Termoenergetica a anunțat că a reluat alimentarea cu apă caldă în sectorul 3 și că va diminua facturile consumatorilor pentru că nu au beneficiat de acest serviciu.

”În încercarea repetată de a găsi un ţap ispăşitor pentru a ascunde problema reală a termoficării din Capitală, precum şi incapacitatea PMB de a gestiona o situaţie cu impact socio-economic semnificativ, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, lansează din nou informaţii mincinoase în spaţiul public. ELCEN contrazice aceste afirmaţii tendenţioase ce dovedesc lipsă de respect, atât faţă de angajaţii ELCEN care vin zi şi noapte la muncă, în centrale, pentru a asigura continuitatea furnizării apei calde în Capitală, mai ales într-o situaţie de criză sanitară cum e pandemia COVID-19, precum şi faţă de locuitorii bucureşteni care au dreptul la o comunicare transparentă şi onestă”, se arată într-un comunicat de presă al ELCEN.

Compania explică faptul că, pe durata verii, se livrează apă caldă prin intermediul a două dintre cele patru centrale, nefiind necesară şi livfrarea agentului termic.

”În perioada sezonului cald, ELCEN funcţionează cu două centrale din cele patru pe care le deţine, întrucât este oprită furnizarea căldurii. Acest lucru se petrece în fiecare an odată cu trecerea de la regimul de iarnă la regimul de vară, în baza unei notificări a C.M. Termoenergetica emise către ELCEN ca urmare a creşterii temperaturilor exterioare. În fiecare an, pe toată perioada verii, operatorul reţelei de termoficare asigură alimentarea cu apă caldă a locuitorilor capitalei fără niciun fel de restricţii din partea ELCEN, întrucât societatea noastră produce apă caldă din două centrale simultan.  ELCEN informează populaţia din Bucureşti că poate acoperi, în prezent, fără nicio problemă necesarul de apă caldă furnizată locuitorilor Capitalei din punct de vedere al debitului, presiunii şi temperaturii agentului termic prin intermediul celor două centrale ale sale (în acest moment, CET Progresu şi CET Bucureşti Vest)”, a transmis ELCEN.

Compania precizează, de asemenea, că, pe baza unui program de revizii şi reparaţii anual, stabilit de comun acord cu operatorul reţelei de termoficare încă de la începutul anului, CET Bucureşti Sud intră în fiecare an în revizie programată.

”Această revizie este extrem de importantă în vederea pregătirii pentru sezonul de încălzire următor, în cazul de faţă 2020-2021. Consumatorii din Capitală nu sunt afectaţi în niciun fel de efectuarea acestei revizii, întrucât capacităţile de producţie ale ELCEN acoperă fără probleme cererea de apă caldă. ELCEN nu răspunde, însă, de starea avansată de degradare a reţelei de transport şi distribuţie operată de Termoenergetica şi aflată în grija Primăriei Municipiului Bucureşti. Dacă ELCEN se ocupă de reviziile anuale tocmai pentru ca cetăţenii să nu aibă de suferit, lipsa de interes din partea PMB şi a oricăror investiţii în infrastructura de termoficare, au adus reţeaua în starea tehnică dramatică în care se află astăzi. Începând cu anul 2017, degradarea sistemului de termoficare s-a accentuat, astfel că pierderile în reţea s-au dublat ajungând de la 1.000 la peste 2.000 de tone de apă fierbinte pe oră, presiunea în conducte a scăzut la limita de avarie, iar debitul de apă de adaos a crescut constant”, se mai arată în comunicatul ELCEN.

Compania menţionează că, până în anul 2017, în timpul verii, se livra apă de adaos doar din cele două centrale aflate în funcţiune pentru producerea de energie termică şi nu erau probleme cu furnizarea apei calde către cetăţeni.

”În prezent, Termoenergetica solicită frecvent livrarea de apă de adaos din toate centralele ELCEN din cauza stării avansate de degradare a reţelei. Subliniem încă o dată că lipsa de investiţii, incapacitatea PMB de a atrage fonduri europene nerambursabile (aprox. 180 milioane Euro disponibili prin POIM 2014-2020), cheltuielile uriaşe pe acţiuni de imagine şi festivaluri în defavoarea investiţiilor, nerespectarea de către PMB a obligaţiilor de plată pentru agentul termic livrat reprezintă, de fapt, problema reală şi motivul pentru care bucureştenii nu beneficiază de apă caldă”, a mai transmis compania.

ELCEN a precizat că datoriile Termoenergetica faţă de ELCEN sunt de 450 milioane de lei, ”situaţie ce pune în pericol furnizarea agentului termic în sezonul rece viitor”.

Primarul general al Capitalei Gabriela Firea a declarat, întrebată marţi despre problemele alimentării cu apă caldă în sectoarele 2 şi 3, că CET Sud, care ţine de Ministerul Energiei, a luat această decizie pentru a face revizia în mai multe zone.

În scurt timp, Capitala va beneficia de bani europeni pentru termoficare

Primarul general, Gabriela Firea, a anunţat în aceeași zi de marţi că, în scurt timp, Capitala va beneficia de aproape 300 de milioane de euro fonduri europene pentru sistemul de termoficare.

„Din păcate, aproape 30 de ani nu s-a făcut aproape nimic în acest domeniu (n.r. – termoficare) (…) Suntem singurii care am început să înlocuim la propriu conductele de termoficare, care sunt bătrâne de 50 – 60 de ani. De asemenea, vreau să vă dau o informaţie în premieră, şi anume că în scurt timp vor veni şi aproape 300 de milioane euro fonduri europene, pentru că am reuşit să depunem dosarul. Este un dosar foarte greu, foarte complicat, am avut nevoie de studiu de fezabilitate, de strategie energetică la nivelul Bucureştiului. Dacă şi cei dinaintea mea s-ar fi ocupat de acest proiect, probabil că lucrurile ar fi stat cu mult mai bine. Din păcate, am găsit într-un sertar un dosar plin de praf, şi anume cel privind termoficarea şi dorinţa doar de a obţine fonduri europene pentru înlocuirea conductei îmbătrânite de termoficare”, a spus Firea la sediul central al PSD, potrivit Agerpres.

Ea a precizat că problemele cu furnizarea apei calde în sectoarele 2 şi 3 sunt cauzate de faptul că aceasta ajunge de la distanţe foarte mari.

„CET Sud, care aparţine de Ministerul Energiei (…), a oprit pentru revizie, întâi a spus că o lună, dar a prelungit această perioadă CET Sud, prin urmare, apa caldă ajunge de la distanţe foarte mari şi iată din această cauză sunt probleme cu alimentarea cu apă caldă a bucureştenilor. De asemenea, peste această situaţie s-a suprapus şi o avarie, au lucrat colegii noştri de la Termoenergetica inclusiv azi-noapte şi mi-au dat mesaj foarte de dimineaţă, ne-am şi întâlnit într-un grup de lucru, vor ca astăzi să încarce întreaga instalaţie şi să se rezolve această problemă care, iată, trenează”, a spus Firea.

Ea a menţionat că nu vor mai fi probleme în cartierul Aviaţiei cu apa caldă şi căldura. „Dacă aţi urmărit obiectivul de investiţii de la Fabrica de Glucoză, pe tronsonul de la Barbu Văcărescu la Floreasca s-a înlocuit întreaga conductă, cea care deservea cartierul Aviaţiei”, a adăugat Firea.

Termoenergetica anunță că a reluat alimentarea cu apă caldă în sectorul 3

La rândul său, Compania Municipală Termoenergetica Bucureşti a anunţat că a reluat furnizarea apei calde la parametri normali în sectorul 3 şi va acorda diminuări la factura lunii curente pentru zonele afectate.

În prezent, se află în curs de finalizare o singură lucrare, care afectează cinci puncte termice dintre cele peste 200 existente în sectorul 3, urmând să fie finalizată în cursul serii de marţi, potrivit unui comunicat al Termoenergetica.

„Compania Municipală Termoenergetica Bucureşti va acorda o diminuare cuprinsă între 16 şi 24% la factura lunii curente ţinând cont de neplăcerile cauzate clienţilor. Diminuările vor fi calculate în funcţie de perioada şi orele de nefuncţionare pentru toate zonele afectate din sectoarele 2 şi 3 ale Capitalei”, se precizează în comunicat.

Directorul companiei, David Alexandru Burghiu, a explicat că problemele existente în sectorul 3 cu privire la funcţionarea apei calde sub parametrii normali au început după dispariţia CET Titan, aparţinând Ministerului Economiei, în anul 2012, fapt ce a făcut ca această zonă să devină deficitară din punct de vedere al termoficării.

„Având în vedere experienţa de două mandate a actualului primar de sector, care ştie şi ştia de această problemă încă de la început, nu înţeleg de ce abia acum este prima dată când ne este transmisă o adresă oficial – iar când spun prima dată mă refer la faptul că, din verificările efectuate în instituţie, rezultă că nu a fost trimisă nicio altă adresă pe durata ambelor mandate – fix cu două luni înainte de finalizarea acestui mandat”, a declarat Burghiu.

Potrivit acestuia, problema termoficării este problema întregului oraş şi în acest domeniu primarul Robert Negoiţă nu a făcut niciun demers pentru a sprijini Termoenergetica.

„În acest context, îi reamintesc primarului sectorului 3 de problemele cauzate sistemului de termoficare de modul defectuos în care au fost realizate (de către Primăria Sectorului 3) lucrările de deviere a reţelei, pentru realizarea lucrărilor la parcarea subterană din Bulevardul Decebal. Acest mod defectuos a avut drept consecinţă faptul că timp de două săptămâni la începutul sezonului de încălzire 2019 -2020 nu s-au putut furniza cetăţenilor apă caldă şi căldură în această zonă. Situaţia a fost remediată de către compania noastră, după efectuarea unui circuit paralel de conducte”, a adăugat Burghiu, potrivit Agerpres.

În prezent, zonele unde apa caldă se furnizează deficitar sunt punctuale, iar acest lucru este ca urmare a realizării lucrărilor de reparaţii a conductelor de termoficare sau pentru remedierea avariilor apărute în sistem, se mai arată în comunicat.

Primarul Sectorului 3, Robert Negoiţă, a anunţat, tot marţi, că a adresat o scrisoare primarului general, Gabriela Firea, pe tema problemelor în furnizarea apei calde.

„Mai mulţi dintre dumneavoastră m-aţi întrebat de ce sunt probleme în sectorul 3 cu furnizarea apei calde. Fiindcă pare că această situaţie, deosebit de gravă, nu îşi găseşte rezolvarea, de zile bune, i-am adresat doamnei primar general o scrisoare. Ne-am declarat, totodată, deschiderea şi disponibilitatea de a ajuta, dacă domnia sa are nevoie de sprijin pentru a se putea achita de responsabilităţile ce îi revin, respectiv de a asigura apa caldă în oraş”, a scris Negoiţă, pe Facebook.

din aceeasi categorie