Acasă Stiri ExterneEuropa Conducta BRUA ar putea deveni inutilă

Conducta BRUA ar putea deveni inutilă

de M G

Planurile vizând construcţia ultimului tronson dintr-un gazoduct cu o valoare de 40 de miliarde de dolari, care ar urma să ajungă din Azerbaidjan până în Italia, sunt în prezent revizuite de autorităţile de la Roma. Noul ministru italian al Mediului apreciază că proiectul TAP (Trans Adriatic Gas Pipeline) este unul ”inutil”, informează Reuters, preluată de Agerpres. Dar, dacă TAP nu se mai construieşte, se pune sub semnul întrebării şi utilitatea conductei BRUA, care, potrivit afirmaţiilor reprezentanţilor autorităţilor de la Bucureşti, apare pentru a aproviziona sud-estul şi centrul Europei, în primul rând cu gaz din Azerbaidjan, pentru a reduce dependenţa de gazele ruseşti. Sau, BRUA rămâne în primul rând pentru exportul spre vest al gazelor din Marea Neagră, precum şi al gazelor ruseşti. Pe de altă parte, Gazprom „nu stă cu mâinile în sân” şi-şi continuă investiţiile pentru a livra gaze în sudul Europei prin Turkish Stream.

Reamintim, Italia ar urma să fie punctul final al Coridorul Sudic de Gaze, care va permite transportul a peste 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an de la zăcământul Shah Deniz II din zona azeră a Mării Caspice până în Italia, trecând prin Georgia, Turcia, Grecia, Albania şi Marea Adriatică. Cu o lungime de 870 de kilometri, gazoductul Trans Adriatic Gas Pipeline (TAP) urmează să fie ultimul tronson din acest coridor şi va permite transportul de gaze naturale din Turcia în Italia, via Grecia şi Albania. Mai mult, iniţial, când s-a pus problema construirii acestei conducte, era proiectată în special pentru Italia, care ar fi urmat să-şi construiască termocentrale pe gaze, în sudul ţării, zonă deficitară din punct de vedere al aprovizionării cu energie electrică.

Ministrul italian al Mediului, Sergio Costa, a declarat că implicarea Italiei în proiectul TAP va fi revizuită, alături de alte mari proiecte. „TAP este pe masa discuţiilor şi îl considerăm o prioritate. Dată fiind politica noastră energetică – scăderea cererii de gaze – în prezent proiectul pare inutil”, a spus Sergio Costa, care este susţinut de Mişcarea 5 Stele (M5S, antisistem).

Însă, procedura de revizuire ar putea să creeze tensiuni între autorităţile italiene şi ceilalţi acţionari ai proiectului TAP, evaluat la 4,5 miliarde euro, printre care se numără grupul petrolier britanic BP, grupul italian Snam şi cel spaniol Enagas.

Deocamdată nu este clar dacă declaraţiile lui Sergio Costa se vor traduce în acţiune. Costa a spus că orice decizie cu privire la viitorul TAP va implica şi alte ministere.

În ultimii ani, cererea de gaze naturale în Italia a crescut, dar este în continuare sub nivelul de vârf înregistrat în urmă cu un deceniu. Italia, ţară care importă peste 90% din necesarul de gaze naturale, are contracte mari de aprovizionare semnate cu Rusia, Libia, Algeria şi Olanda, iar precedentul Guvern de la Roma şi-a anunţat intenţia de a crea un hub european de gaze naturale în Italia.

Sergio Costa a fost foarte clar că procedura de revizuire se va concentra pe motivul de bază pentru care proiectul TAP ar trebui să ajungă în Italia. Acest punct de vedere contrastează cu dezbaterile recente în rândul opiniei publice, care s-au concertat pe ruta planificată a conductei prin regiunea Puglia din sudul Italiei. Guvernatorul regiunii Puglia a declarat şi el că ruta conductei ar trebui mutată, în loc să se renunţe la proiect.

În schimb consorţiul TAP a anunţat că modificarea rutei conductei în altă parte decât Italia nu este o opţiune, în timp ce modificarea rutei pe teritoriul Italiei ar putea amâna finalizarea proiectului cu patru până la cinci ani.

Coridorul Sudic de Gaze, care este în mare parte finalizat, se întinde din Azerbaidjan prin Europa de Sud Est şi până în Italia. Tronsonul final din Italia ar urma să fie finalizat la începutul lui 2020 şi a primit deja toate aprobările din partea Guvernului italian, inclusiv autorizaţia de mediu în 2014.

Turkish Stream merge mai de parte

În timp ce proiectul BRUA este în continuare blocat în proceduri birocratice și orgolii naționale, iar TAP este pusă sub semnul întrebării, gigantul rus Gazprom a anunțat că va credita subsidiara South Stream Transport B.V. cu 2,5 miliarde de dolari (2,14 miliarde de euro). Aceasta se ocupă în prezent de construcția porțiunii submarine a gazoductului Turkish Stream, care va transporta gaze din Rusia în Turcia și apoi în sud-estul Europei. Rata dobânzii împrumutului acordat de Gazprom subsidiarei sale va fi de 3,98%, iar acesta va ajunge la maturitate pe 30 decembrie 2023.

Recent, președintele Turciei, Tayyip Erdogan, a anunțat că a semnat o înțelegere prin care obține un discount de peste 10% pentru gazele naturale importate din Rusia. În schimb, Turcia va permite Gazprom construcția unei conducte de gaze naturale onshore, care să permită exportul de gaze rusești către Europa. Primul gazoduct al Turkish Stream este destinat consumatorilor turci, în timp ce al doilea va furniza gaz în Europa de sud și sud-est. Fiecare gazoduct va avea o capacitate de transport de 15,75 miliarde metri cubi de gaz pe an.

La mijlocul lunii trecute a avut loc la Moscova o întâlnire între Alexey Miller, președintele executiv al Gazprom, și Temenuzka Petkova, ministrul bulgar al Energiei, în care s-a discutat, printre altele, perspectiva livrării de gaze rusești către Europa prin Turkish Stream. Potrivit unui comunicat al Gazprom, Miller l-a informat pe ministrul bulgar în legătură cu finalizarea în timp util a lucrărilor de construire a primului gazoduct dintre cele două care vor traversa Marea Neagră între Rusia și Bulgaria. La începutul lunii februarie, vicepreședintele companiei ruse, Alexander Medvedev, a anunțat la Viena că cele 15,75 miliarde de metri cubi de gaze naturale care vor fi transportate de Gazprom către Europa prin una dintre cele două conducte Turkish Stream ar putea avea ca destinație finală hub-ul de la Baumgarten (lângă Viena), deţinut de OMV, principalul acționar al OMV Petrom. Reamintim, și proiectul BRUA, finanțat de Uniunea Europeană, are același obiectiv, intenționând să asigure transportul gazelor din Orientul Mijlociu prin Bulgaria, România, Ungaria și Austria la terminalul operat de OMV. Dacă acest lucru se va întâmpla (deşi Ungaria a anunţat că nu doreşte să extindă conducta până în Austria), gazul extras din zona economică exclusivă a României din Marea Neagră va concura cu cel exportat de Gazprom printr-una dintre conductele Turkish Stream.

Dar, dacă TAP nu se mai construieşte, BRUA devine inutilă! Sau devine utilăr doar pentru exportul gazelor ruseşti prin România şi celelalte ţări de pe traseu, precum şi pentru gazele extrase din Marea Neagră.

din aceeasi categorie