Acasă Economie Competitivitate Alro pe bani europeni

Competitivitate Alro pe bani europeni

de GM

Alro Slatina îşi va creşte productivitatea printr-un proiect care beneficiază de finanţare de la Uniunea Europeană. Retehnologizarea întregii companii ar avea nevoie de un miliard de dolari, dar politicile energetice româneşti nu permit acest lucru, susţin oficialii Alro. Între timp, compania este cu ochii pe industria aeronautică mondială, România fiind exclusă din acest club după ce fabricile româneşti nu mai produc nimic care „să zboare”.

Producătorul de aluminiu Alro Slatina va investi 43,6 milioane lei în următoarele 32 luni în consolidarea şi modernizarea sectorului productiv, din care 17,18 milioane lei reprezintă finanţare europeană nerambursabilă.

„Proiectul este cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în baza contractului de finanţare încheiat cu Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional Sectorial <Creşterea Competitivităţii Economice>. Proiectul este implementat la Slatina pe o perioadă de 32 de luni şi va determina o creştere a afacerilor producătorului de aluminiu cu cel puţin 30 milioane de dolari pe an”, a declarat Gheorghe Dobra, directorul general al Alro Slatina.

Conform proiectului, Alro va achiziţiona echipamente pentru finisarea tablei din aluminiu, a benzilor şi plăcilor de aluminiu: instalaţie de planat prin întindere, instalaţie de tăiat la lungime, instalaţie de fâşiat şi un sistem automat de împachetare.

„Proiectul va creşte productivitatea şi va reduce decalajele faţă de nivelul înregistrat în UE. Va creşte competitivitatea pe piaţa locală şi internaţională a aluminiului, unde concurenţa este în creştere continuă”, a mai spus Dobra.

Ministerul Economiei a anunţat la sfârşitul anului trecut că peste 40 de companii din mai multe sectoare economice, printre care şi Alro, vor primi finanţare nerambursabilă în valoare totală de 515,3 milioane de lei (120,4 milioane de euro) pentru proiecte de investiţii, prin POS CCE.

Profit în creştere

Pro­du­cătorul de aluminiu estimează că-şi va majora profitul net în 2011 cu 27%, la peste 64 milioane de dolari, ca urmare a veniturilor operaţionale mai mari cu 31%, de circa 729 milioane de dolari.

„Noi am crescut anul trecut în aluminiu prelucrat mai mult decât piaţa, respectiv cu 47%, iar pentru acest an prognozăm o creştere de 35%. Pe segmentul de aluminiu primar ne-am propus anul acesta o creş­tere de 15% a vânzărilor şi vedem un avans de 15-20% şi anul viitor. Pentru noi sunt importante exporturile, dar ar fi de preferat dacă s-ar putea consuma şi pe piaţa internă”, a declarat Gheorghe Dobra.

Anul acesta compania îşi propune să vândă 55.000 de tone de aluminiu prelucrat, cu 24% mai mult faţă de anul trecut, şi să-şi majoreze producţia de aluminiu pentru industria aero­nautică la 4.000 de tone, faţă de 2.500 de tone anul trecut.

„Preţul unei tone de aluminiu utilizată în industria aero­na­utică este comparabil cu preţul unei maşini de familie. Livrăm în SUA, Israel şi Euro­pa. Intrarea pe piaţă este foarte dificilă, dar, în momentul în care ai primit botezul de la cei mari, vin şi alţii”, spune Gheorghe Dobra.

Energia e de bază

Una dintre marile nemulţumiri ale conducerii ALRO o reprezintă achiziţia energiei electrice, având în vedere că producerea de aluminiu presupune consumuri foarte mari de curent. „Productivitatea la ALRO nu este la nivelul celei din UE pentru că nu s-a putut face retehnologizarea care să răspundă noilor tendinţe din domeniu”, a spus Gheorghe Dobra. El a precizat că retehnologizarea ar presupune investiţii de un miliard de dolari, lucru ce nu poate fi realizat „inclusiv din cauza lipsei unui contract de energie electrică pe termen lung”. Dobra a dat exemplu fabrici noi de aluminiu din lume, care au contracte de energie pe 20 de ani. „La ora actuală, pe OPCOM (n.r. – „bursa de energie” de la Bucureşti) se poate cumpăra electricitate numai pe un an. În acest domeniu trebuie predictibilitate, măcar a contractului, nu a preţului. De aceea, industria aluminiului aproape nu poate funcţiona din cauza lipsei de predictibilitate”, a completat şeful de la ALRO.

Eolienele atacă preţul curentului

Pe de altă parte, Alro Slatina va cheltui în acest an circa 24 milioane de dolari pentru a achiziţiona certificate verzi, sumă de opt ori mai mare faţă de anul trecut, când firma a trebuit să aloce doar 3 milioane de dolari. Suma reprezintă circa 45% din pro­fitul net obţinut de Alro anul trecut, care s-a cifrat la 50,3 milioane de dolari (159,8 milioane de lei).

Dobra a explicat creş­terea cheltuielilor cu certificatele verzi prin faptul că în ulti­mul an s-au pus în fun­cţiune foarte multe parcuri eoliene în România, care produc energie re­ge­nerabilă şi care beneficiază de tot mai multe certificate, ce sunt acoperite de către consumatorii de energie. Alro este cel mai mare con­sumator de energie din România.

Alro este o subsidiară a Vimetco NV, companie globală de aluminiu primar şi procesat, integrată pe verticală. Alro este cel mai mare producător de aluminiu din Europa Centrală şi de Est, având o capacitate de producţie instalată de 265.000 tone pe an. Principalele pieţe de desfacere pentru produsele sale sunt Uniunea Europeană (Ungaria, Polonia, Grecia, Germania şi România). Compania are exporturi şi în Statele Unite şi Asia. Alro Slatina are 2.530 de angajaţi în prezent, compania fiind cel mai mare angajator din judeţul Olt.

din aceeasi categorie