În cele din urmă, CFR Marfă are parte de finanțare din partea Fondului pentru Mediu pentru transportul tirurilor cu trenul. CFR Marfă a mai încercat să ia bani prin Programul RO-LA, dar i-au stat în cale datoriile la bugetele statului. Este puțin probabil ca societatea să-și fi achitat datoriile, pentru că nu mai figurează pe lista ANAF cu datornicii, dar o eșalonare a acestora ar fi rezolvat problema. Și de această dată, singura companie care a aplicat în cadrul acestui program este CFR Marfă.
Societatea Naţională de transport feroviar de marfă „CFR Marfă” SA a primit finanţare din Fondul pentru Mediu, în valoare totală de 14 milioane de lei, în cadrul Programului vizând transporturile de tip RO-LA, prin care se stimulează trecerea transportului de marfă dinspre transportul rutier către calea ferată, în scopul reducerii emisiilor de dioxid de carbon de la autovehiculele de transport, se arată într-un comunicat de presă al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM). Potrivit documentului, CFR Marfă este primul beneficiar al programului. Se pate că și singurul, având în vedere că AFM nu a anunțat nicio cerere respinsă. Și pentru această sesiune de depunere de cereri de finanțare s-au alocat 20 milioane de lei.
Programul RO-LA se adresează operatorilor de transport feroviar, care desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României, finanţarea acordată de AFM pentru acest program fiind în cuantum de 60% din valoarea fără TVA a facturii emise de operatorul de transport feroviar societăţii de transport rutier pentru activităţile finanţate.
„Având în vedere obiectivele Programului RO-LA care sunt în conformitate cu prevederile strategiei Europa 2020 care stipulează reducerea emisiilor de dioxid de carbon pentru vehiculele rutiere şi necesitatea de reglementare şi coordonare de către stat a pieţei transportului de mărfuri prin transferul traficului dinspre transportul rutier către calea ferată şi prin reducerea poluării, reducerea noxelor, reducerea emisiilor de dioxid de carbon din atmosferă, Administraţia Fondului pentru Mediu îşi propune să finanţeze acest program pentru cât mai mulţi operatori economici de transport feroviar, urmând să lanseze şi alte sesiuni de înscriere pentru acest program”, precizează comunicatul
AFM atrage atenția că, prin finanţarea Programului RO-LA, România se aliniază unui grup restrâns de ţări din Uniunea Europeană care aplică sistemul RO-LA, cum ar fi: Austria, Italia, Elveţia, Franţa, Slovenia, Germania şi Ungaria.
Insistență feroviară
Programul RO-LA este la a doua sesiune de depunere de cereri, prima fiind la sfârșitul toamnei 2017. Și atunci, ca și acum, a fost o singură cerere, din partea CFR Marfă. În 2017, AFM a respins solicitarea transportatorului din cauza datoriilor la bugetele statului. Potrivit statisticilor ANAF, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA avea datorii, la 30 septembrie 2017, în valoare de 117.668.262 lei, fiind pe locul 12 în topul primilor 500 debitori persoane juridice cu obligaţii fiscale restante la bugetele de asigurări sociale înregistrate la 30 septembrie 2017. Mai nou, pe site-ul ANAF, CFR Marfă nu mai fugurează cu datorii, semn că le-a eșalonat. De remarcat este faptul că bilanțul pentru 2017 arată că societatea a înregistrat pierderi de peste 157 milioane de lei și are datorii de plătit de peste un miliard de lei.
Sesiunea Programului RO-LA din perioada 15-31 mai 2018 a beneficiat de o alocare de 20 milioane de lei, comparativ cu anul 2017, de numai 10 milioane de lei. De remarcat este faptul că AFM a decis ca perioada de depunere a cererilor să fie prelungită până pe 8 iunie 2018, așa că CFR Marfă a putut să se încadreze în termene.
Și ca programul să aibă, totuși, succes, Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică un nou ghid de finanțare prin care se introduce o nouă categorie de beneficiari, cea a organizatorilor de transport. În acest fel, problema datoriilor companiilor de transport este rezolvată. Rămâne de văzut dacă și șoferii de tir vor vrea să folosească trenul, pentru că viteza de deplasare pe calea ferată este de-a dreptul descurajantă.



