Certificat pentru Situaţie de Urgenţă cu semnătură electronică
aprilie 7, 2020
Declaraţiile privind eliberarea Certificatului pentru Situaţie de Urgenţă (CSU) trebuie încărcate cu semnătură digitală în aplicaţia Ministerului Economiei – prevenire.gov.ro, care este funcţională de duminică seara, a declarat ministrul de resort, Virgil Popescu.
„Aseară (n.r. – duminică), în jurul orei 9:00, am pus aplicaţia funcţională pe site-ul Ministerului Economiei; se poate regăsi la prevenire.gov.ro, acolo poate fi accesată, poate fi utilizată, dar aş vrea să atrag atenţia că fiecare doritor de Certificat pentru Situaţie de Urgenţă, care şi-a introdus datele, trebuie să nu uite că această declaraţie trebuie încărcată cu semnătura digitală. Dacă nu este încărcată cu semnătura digitală, acest certificat este automat revocat, la câteva secunde după ce este verificat. Am intrat pe site în această dimineaţă şi am văzut că sunt câteva Certificate pentru Situaţie de Urgenţă revocate pentru că nu au fost încărcate cu semnătura digitală. Este obligatoriu să o şi semneze cei care dau această declaraţie, iar semnătura digitală este verificată în baza naţională de semnături digitale”, a afirmat Virgil Popescu, la Digi 24.
Ministrul Economiei a explicat că procedura de solicitare în aplicaţie poate fi reluată dacă documentul a fost revocat iniţial din cauza completării formularului fără semnătura digitală.
„Pentru că situaţiile financiare nu se pot depune la ANAF decât cu semnătura digitală, automat există o persoană împuternicită în acea companie cu această semnătură digitală. În momentul completării, la sfârşitul acestei operaţiuni de completare, se cere încărcarea acelei declaraţii pe propria răspundere cu o semnătură digitală. Acolo trebuie să fie foarte atenţi, să semneze digital şi apoi să încarce. Nu este însă nicio problemă, pentru că operaţiunea poate fi reluată chiar dacă certificatul a fost obţinut iniţial fără semnătură digitală şi revocat, poate fi reluată şi obţine certificat digital. Îi rog să fie atenţi la acest lucru. Nu sunt foarte multe certificate de urgenţă revocate, dar am vrut să fie foarte atenţi operatorii economici să încarce cu semnătura digitală”, a precizat Virgil Popescu.
Pe de altă parte, ministrul Economiei semnalează apariţia unor persoane care profită şi au lansat servicii contra cost pentru eliberarea Certificatelor de Situaţie de Urgenţă şi precizează, în acest context, că certificatele se eliberează exclusiv online şi sunt gratuite.
„Cu regret constat că şi în perioadă de criză unii profită şi au lansat în paralel servicii pentru eliberarea Certificatelor de Situaţie de Urgenţă, contra cost! Aplicaţia pentru eliberarea Certificatelor de Urgenţă este funcţională – http://prevenire.gov.ro/ – şi paşii sunt simpli! Certificatele se eliberează exclusiv online şi sunt gratuite! Am rugămintea ca nimeni să nu profite, ci să dea dovadă de solidaritate în această perioadă de criză”, a scris ministrul Economiei pe pagina sa de Facebook.
Aplicaţia dedicată eliberării Certificatelor de Situaţie de Urgenţă este activă de duminică seara. Certificatele de Situaţie de Urgenţă sunt emise în două forme: TIP 1 (Albastru) – pentru întreruperea totală sau parţială a activităţii, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgenţă decretate (afectaţi de Ordonanţele Militare); TIP 2 (Galben) – pentru înregistrarea unei diminuări a încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procentaj de minimum 25% faţă de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020.
Acest document are ca scop susţinerea operatorilor economici în relaţiile cu instituţiile publice pentru obţinerea, în condiţiile legii, de facilităţi de creditare, măsuri de sprijin ori în relaţiile comerciale, ca urmare a impactului economic, financiar şi social asupra activităţii acestora, determinat de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2: amânarea la plată pentru serviciile de utilităţi, invocarea de forţă majoră (doar pentru IMM-uri).
Un solicitant poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgenţă.
„Cererea pentru eliberarea CSU se realizează exclusiv prin intermediul acestei platforme, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării operatorului economic. Atenţie: Este nevoie de semnătură electronică! Dacă nu există semnătura electronică certificatele de situaţie de urgenţă vor fi revocate! Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri eliberează CSU doar pe perioada existenţei stării de urgenţă în România, la cerere, solicitanţilor, operatori economici, a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2”, precizează reprezentanţii ministerului, într-un comunicat.