Dacă ne uităm în statisticile oficiale, vedem că România stă foarte bine la consumul de băuturi alcoolice, comparativ cu media europeană. Cu alte cuvinte, românului nu-i displace băutura. Dacă ascultăm opiniile specialiştilor în domeniu, aflăm că de fapt, surprinzător, românul consumul mult mai mult decât arată cifrele oficiale.
Raluca Sava, brand manager Smirnoff şi J&B whisky, a declarat pentru Focus-Energetic.ro că la acest capitol ne aflăm cam la media UE. Potrivit acesteia, vârful de consum al băuturilor spirtoase este sezonul rece. Cele mai mari campanii se fac în octombrie, noiembrie, decembrie. Acum compania pe care o reprezintă pregăteşte deja cu agenţiile marile campanii pe care o să le lanseze la sfârşitul lunii septembrie.
“În ceea ce priveşte consumul de alcool, suntem o ţară care, geografic, este plasată în estul Europei. Din punctul de vedere al consumului de spirtoase, stăm mult mai bine decât ţările din zonele calde. Ne învecinăm cu Rusia, marele consum e în zonele reci, este legat foarte mult de temperatură, de climă, de ce mâncăm ş.a.m.d. Trendurile se dau la Londra şi acolo este şi cel mai mare consum de bere, spirtoase, dar şi în Rusia şi în ţările nordice”, a declarat pentru Focus-Energetic.ro Raluca Sava, brand manager Smirnoff şi J&B whisky.
Pentru România, nu are o cifră oficială, dar afirmă că suntem undeva în medie şi că stăm sub Bulgaria. Oficialul companiei menţionează însă că femeile se orientează către băuturi care au la bază vodka mai mult decât whisky-ul, în timp ce cei mai mari băutori de whisky sunt bărbaţii.
“Planurile la noi sunt întodeauna legate de petreceri, pregătim următoarea experienţă minunată pentru consumatori, industrie care îţi oferă o experienţă unică. Vrem să oferim consumatorului nostru, care este foarte tânăr – targhetul nostru este +18-25 ani pe cele două branduri – următoarea experienţă”, a adăugat Sava.
PP Distributors România este cea mai mare companie distribuitoare de spirtoase din ţară. J&B este numărul 1 la whisky, categoria standard, iar Smirnoff este vorka numărul 1 la nivel mondial, chiar dacă nu se reflectă în cifrele din România.
Un român bea 27 de litri de vin pe an
Aurelia Vişinescu, oenolog şi director general al companiei Domeniile Săhăteni, a declarat pentru Focus-Energetic.ro că un român bea în medie mult mai mult decât 27 de litri pe an cât arată datele oficiale de la Eurostat, biroul de statistică al UE. Şi asta pentru că în mediul rural este mai greu de contabilizat această situaţie, unde 100% din vin este produs de localnici, care nu declară aceste cantităţi.
“Suntem o ţară viticolă, producătoare de vin şi consumul de vin este destul de ridicat. Potrivit statisticilor, un român bea 27 de litri de vin pe an, acestea fiind cifrele oficiale. Dar sunt convinsă că în realitate consumul este mult mai mare, pentru că ştim că o mare parte din concetăţenii noştri îşi produc singuri vinul, iar în mediul rural este 100% produs de ei. Nu suntem mari consumatori ca Franţa, de exemplu, cu circa 40 de litri de vin pe an pe cap de locuitor, dar suntem totuşi o ţară cu un consum ridicat”, a declarat pentru Focus-Energetic.ro oenologul.
Întrebată dacă românul ştie să bea vin, Aurelia Vişinescu a răspuns că, la fel ca în fiecare ţară, sunt şi consumatori pe diferite categorii, unii beau pentru cantitate, alţii beau pentru calitate.
“Pe segmentul vinurilor Premium, consumatorul este destul de educat. Chiar sunt surpinsă şi văd că nu contează nici medalia pe care o are vinul, consumatorul a ajuns la un nivel în care pur şi simplu percepe calitatea vinului. Adică dacă un an este mai puţin favorabil şi calitatea inferioară anului anterior, se simte foarte clar în vânzări. Este şi un entuziasm foarte mare în a învăţa despre vinuri”, a mai spus Vişinescu.
Aceasta subliniază că nu există “cel mai bun vin”, ci există cel mai bun vin care ni se potriveşte fiecăruia dintre noi, pentru că vorbim de gusturi, care sunt foarte diferite. “Este foarte important să descoperim vinul sec alături de mâncare”, a adăugat aceasta.
Peste media europeană la consumul de bere
În ceea ce priveşte consumul de bere, acesta a scăzut anul trecut cu 10%, atingând un volum de 16,3 milioane de hectolitri. Un român a consumat, în medie, anul trecut, 81 de litri de bere, faţă de 90 de litri în 2012. Cehii, austriecii, germanii și polonezii ocupă primele locuri în topul țărilor consumatoare de bere. Românii a ocupat anul trecut locul şase în Europa la consumul de bere, plasându-se peste media europeană, de 70 de litri.
Peste 97% din berea consumată în ţara noastră este produsă intern.
„În ciuda eforturilor producătorilor locali de a menţine trendul pozitiv din 2012, piaţa berii a înregistrat o contracţie semnificativă anul trecut. Nivelul scăzut al veniturilor consumatorilor şi neîncrederea lor în starea economiei, presiunea fiscală şi vremea nefavorabilă din vară au reprezentat factorii cheie care au condus la declinul pieţei berii în 2013”, spunea în luna martie Onno Rombouts, preşedintele Asociaţiei Berarii României.
Aproximativ 53% dintre români au preferat berea la PET, consumul de bere la sticlă a scăzut cu aproape 2 puncte, la 26,3%, iar consumatorii de bere la doză au reprezentat 17,1% din piaţă, cu 1,3 puncte mai mult faţă de anul precedent. Berea la butoi a acoperit 3,4% din piaţă, cu 0,1 puncte mai puţin faţă de anul precedent.
Mai mult, contracţia pieţei de bere din 2013 a condus la o scădere cu 10 milioane de euro a bugetelor investite de berari, acestea totalizând la 62 milioane de euro.