Acasă Economie BRUA, între ciocan și nicovală sau ce e preferabil, să plătim mai mult la gaze sau să le exportăm. Cu condiția să avem gaze!

BRUA, între ciocan și nicovală sau ce e preferabil, să plătim mai mult la gaze sau să le exportăm. Cu condiția să avem gaze!

de M G

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) apreciază necesitatea de a reitera importanța majoră a proiectelor strategice din domeniul energetic, cu precădere BRUA – Interconectorul Bulgaria-România-Ungaria-Austria, se arată într-un comunicat al organizației. Acesta vine în contextul în care, în ultima perioadă, au apărut diverse poziții legate de construcția BRUA.

Reamintim, încă de acum 3-4 ani, când se discuta despre construcția gazoductului, dar și mai recent, când s-a elaborat actuala lege offshore (care ar fi trebuit să stimuleze producția de gaze din Marea Neagră) s-a tot pus problema interzicerii exporturilor, pentru ca gazele din România să nu ajungă în Ungaria și Austria! De aceea s-a tot discutat despre o lege prin care trebuie interzis exportul până când toate locuinţele din România nu vor fi racordate la rețelele de gaze. Mai mult, s-a vorbit în piață că legea offshore a fost adoptată în forma actuală tocmai pentru ”a speria” investitorii, iar gazele, decât să fie exportate, mai bine să rămână ”în pământul sfânt al patriei”! Acum, problema este fix pe dos: pentru că nu s-a adoptat o legislație care să promoveze investițiile în zăcămintele din Marea Neagră, producția offshore n-a început, iar românii vor plăti mai mult factura la gaze, pentru că trebuie recuperate investițiile făcute pentru BRUA. Practic, politica autorităților din ultimii 3-4 ani ni se întoarce fix în nas!

De menționat, în cadrul celei mai recente ediții a Conferințelor FOCUS ENERGETIC, din 21 iulie 2020, Maria Mânicuță, director în cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), a declarat că, potrivit legislației, în tariful de transport al gazelor naturale va fi inclusă și o componentă pentru recuperarea investițiilor făcute la construirea interconectorului BRUA. ”Dacă noi nu am rezolvat problema exploatării de gaze din Marea Neagră, eu, personal, mă gândesc ce vom transporta prin această conductă de gaze. În paralel se dezvoltă prin Bulgaria o nouă conductă de gaze către partea vestică, pe traseul Rusia-Turcia-Bulgaria-Serbia-Slovenia-Italia. Ca atare, în tarifele de transport, începând de anul viitor, Transgaz va începe să-și recupereze partea de bani pe care a investit-o. Asta va însemna o creștere, probabil, a tarifului, în condițiile în care nu vom avea trafic de gaze. Eu sper foarte mult să se găsească și un trafic de gaze, astfel încât povara aceste investiții să nu fie trecută numai în sarcina consumatorilor români și să o folosească și furnizori externi, să aducă bani din utilizarea acestei rețele”, a declarat, la Conferința FOCUS ENERGETIC, Maria Mânicuță. Aceasta a precizat, în urma unei întrebări, că toată investiția, în valoare de aproximativ de 480 milioane de euro, se va împărți pe 40 de ani. ”Sunt convinsă că rețeau va transporta ceva. În viitorul apropiat există un oarecare risc”, a mai spus atunci Maria Mânicuță.

”În ciuda impactului sever resimțit de către sectorul energetic, ca urmare a crizei actuale din domeniul sanitar, membrii FPPG recunosc trendul ascendent al dependenței Uniunii Europene de importuri de gaze naturale. Pe fondul înregistrării unei creșteri constante a cererii cumulată cu scăderea producției interne, asigurarea securității în aprovizionarea cu gaze naturale reprezintă o necesitate. Gazoductul BRUA constituie, așadar, o etapă esențială de dezvoltare a sistemului național de transport gaze naturale (SNT). Acest proiect are ca scop creșterea securității în alimentarea cu gaze naturale a României prin accesul la noi surse, precum și tranzitul către piețele central-europene a producției de gaze naturale din Bazinul Caspic. În plus, BRUA reprezintă și o cale de acces la piețele europene a unei părți a potențialei producții românești din Marea Neagră”, se arată în comunicatul FPPG.

Reprezentanții organizației precizează că, potrivit studiilor și analizelor efectuate cu sprijinul experților din domeniu, interconectarea României la rețelele regionale de transport constituie un pas esențial în dezvoltarea pieței românești de gaze naturale. ”Avantajele sunt multiple și privesc securitatea energetică, precum și beneficii de ordin comercial, economic, politic și social. Din rândul acestora amintim: conectarea la culoarele regionale de transport gaze naturale permite aprovizionarea din noi surse. Din acest motiv, consumatorii din România, casnici și industriali, vor beneficia de efectele concurenței între surse multiple de gaze naturale; dezvoltarea unei piețe autohtone de tranzacționare, transparentă și lichidă, susținută și de legătura bidirecțională cu Hub-ul Central European de Gaze de la Baumgarten (CEGH), ce va fi stabilită prin intermediul gazoductului BRUA, va conferi consumatorilor predictibilitate și securitate a aprovizionării; interconectarea poate conferi României o poziție importantă în piețele regionale și, implicit, va spori securitatea energetică; activitatea de înmagazinare subterană a gazului natural, cu potențial geologic semnificativ de extindere, se poate dezvolta și moderniza pe baze comerciale, într-un context de piață regional, precum și accesul producătorilor de gaze din România la piețele regionale și europene, care va stimula investițiile în segmentul upstream și în infrastructură. Aceasta este o condiție indispensabilă pentru dezvoltarea sectorului offshore de la noi din țară”, se mai arată în comunicatul FPPG.

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) este reprezentativă la nivelul sectorului de activitate ”Energie, Petrol și Gaze și Minerit Energetic” și, prin intermediul companiilor afiliate, reprezintă peste 90% din producția internă de petrol și gaze naturale, sectorul de transport petrol și gaze naturale, furnizare gaze naturale, precum și o parte semnificativă din activitățile de rafinare, comercializare și distribuție de produse petroliere din România.

FPPG este membru fondator al Confederației Patronale Concordia, singura entitate din România afiliată la ”International Organization of Employers” – IOE și la ”Business Europe” – BE.

din aceeasi categorie