Brașov va fi primul oraș din România care va avea transport public integral electric, 75% din acesta urmând să fie acoperit până la sfârșitul anului, a anunțat ministrul Mediului, Costel Alexe. Bună parte din bani provin de la Fondul pentru Mediu, Brașov și București fiind singurele orașe care au accesat banii puși la dispoziție de Fond în acest scop. România este condamnată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) pentru poluarea aerului cu particule în suspensie, Brașov fiind unul dintre cele trei orașe de pe „lista scurtă” care a dus la sancționare. În cele din urmă, condamnarea a venit numai din cauza poluării din București.
„Brașovul va fi primul mare oraș din România care va avea un transport în comun 100% electric. Ținta pentru anul acesta este de 75%, ceea ce înseamnă că, până la finalul anului, transportul în comun din municipiul Brașov se va baza pe 133 de autovehicule 100% full electric”, a declarat, miercuri, ministrul Mediului, Costel Alexe, se arată într-un comunicat de presă al ministerului. Potrivit documentului, ministrul a circulat în Brașov cu cel de-al 14-le-a autobuz electric din cele 52 finanțate prin Administrația Fondului pentru Mediu.
„Orice oraș din România poate face asta, mai ales că ieri am lansat în dezbatere publică ghidul prin care finanțăm achiziția de autobuze electrice, hibride sau cu gaz comprimat și tramvaie. Până acum, toate cele 13 autobuze care sunt deja în trafic au făcut peste 110. 000 km, iar finanțarea totală se ridică la suma de 109 milioane de lei. Mă bucur că am gustat pe viu din beneficiile programelor pe care le finanțăm prim AFM”, a spus ministrul Costel Alexe.
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat în dezbatere publică ghidul de finanțare pentru transport public ecologic în aglomerările urbane. Bugetul programului este de 480 milioane lei, prin Administrația Fondului pentru Mediu. Astfel, prin accesarea acestui program, primăriile vor putea achiziționa mijloace de transport 100% electrice – autobuze electrice, troleibuze, tramvaie, dar și autobuze electric-hibride sau alimentate cu gaz natural comprimat (GNC).
„Dacă primăriile vor da dovadă de responsabilitate și vor accesa integral acești bani, aproximativ 320 de mijloace de transport ecologice vor circula, în viitorul apropiat, pe străzile orașelor din România. Trebuie ca în viitorul apropiat să investim mai mult în România, în tot ceea ce înseamnă mijloacele de transport public în comun, pentru a aduce reale beneficii comunităților”, a declarat ministrul Costel Alexe.
Programul AFM vizează, în special, cele 14 aglomerări cu depășiri frecvente ale valorilor maxime de emisii poluante. Este vorba despre municipiile: București, Bacău, Brăila, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara, la care se adaugă orașul Măgurele din județul Ilfov și comuna Brazi, din județul Prahova.
„În primul rând, reducem emisiile de CO2 și particule în suspensie provenite de la actualele vehicule utilizate. 10% din emisiile de CO2 ale unui oraș sunt provocate de autobuzele urbane. Prin implementarea programului, sperăm să reducem această valoare la jumătate, cel puțin în orașele beneficiare. În plus, înlocuirea vehiculelor vechi cu unele noi și moderne vor face mult mai atractive, pentru cetățeni, rețelele de transport public local. Asta înseamnă că tot mai mulți români vor renunța la mașinile personale, în favoarea transportului public. Rezultă mai puține mașini pe străzi, deci mai puțină poluare. Nu în ultimul rând, vehiculele ecologice sunt mult mai prietenoase cu mediul inclusiv în ceea ce privește zgomotul sau mirosurile. Cu siguranță, accesarea acestui program va avea un impact direct asupra calității vieții în orașele beneficiare”, a adăugat ministrul Alexe.
Valoarea finanțării poate fi de maxim 80% din proiect și ea variază în funcție de numărul de locuitori. Pentru localitățile sub 50.000 de locuitori este de 1 milion lei, între 50.000 și 250.000 locuitori – 40 milioane lei, iar cele cu peste 250.000 de locuitori pot primi o finanțare de până la 53 milioane lei. Proiectul de ghid este în dezbatere publică 30 de zile.
De fapt, un program aproape identic a fost lansat acum doi ani, de cele 460 milioane de lei având parte municipalitățile București, 340 milioane de lei, și Brașov, 109,6 milioan de lei. Proiectul pentru București nu a avut același noroc ca cel de la Brașov.