Acasă MediuDezvoltare Durabila Avalanșă de programe derulate de AFM în 2020

Avalanșă de programe derulate de AFM în 2020

de L M

Fondul pentru Mediu va susține, și în acest an, cele mai cunoscute programe ce vizează creșterea calității mediului, Programul Rabla fiind cel care ține capul de afiș. Ministrul Mediului, Costel Alexe, a anunțat că toate programele subvenționate prin Fondul pentru Mediu vor suferi modificări ce au ca scop îmbunătățirea rezultatelor următite, cea care atrage atenția în mod deosebit referindu-se la introducerea motocicletelor în Programul Rabla. Mulți bani sunt destinați pentru cumpărarea de autovehicule electrice, în special, pentru transportul public, dar și pentru derularea unui mega-proiect de educare și conștientizare a populației în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor.

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe, a anunțat care sunt principalele programe ce vor fi susținute prin Fondul pentru Mediu în anul 2020. Cele mai multe detalii au vizat deja celebrul Program Rabla, altele fiind la stadiul de proiect.

Potrivit demnitarului, Programul Rabla Clasic va avea un buget de 405 milioane de lei. „Această sumă ne va permite să creștem, așa cum am promis, la 60.000 numărul mașinilor uzate pe care le vom scoate din trafic. Românii care vor să fie pe lista celor 60.000 de beneficiari trebuie să știe că valoarea primei de casare rămâne la 6500 de lei, aproximativ 1.350 de euro. Această primă poate să crească cu încă 1.000 de lei, dacă mașina nou cumpărată se înscrie în pragul de emisii de 96 de g de CO2. Am introdus un eco-bonus nou în Rabla Clasic de anul acesta. Valoarea lui este tot de 1.000 de lei adăugați la prima de casare. Eco-bonusul se poate cumula cu prima de casare în cazul în care mașina nou cumpărată este cu sistem GPL”, a declarat ministrul Mediului, marți, în cadrul unei conferințe de presă.

Pentru mașinile hibrid convențional, cele care nu se încarcă la priză, eco-bonusul va crește de 1.700 de lei șa 2.500 de lei. Ministrul Alexe a ținut să atragă atenția că subvențiile în cadrul Programului Rabla Clasic pt atinge 2.000 de euro în cazul în care mașina nouă respectă regulile a două eco- bonus-uri. „De exemplu, dacă un român va alege să cumpere o mașină hibrid convențional, cu un prag de emisii de 96 de g CO2, i se va deconta din costul total al mașinii suma de 2000 de euro. Cu alte cuvinte, eco-bonusurile pot fi combinate între ele și adăugate la prima de casare, exact cum am explicat anterior”, a spus Alexe.

„Rabla Clasic mai vine cu o noutate: posibilitatea de a achiziționa prin program motociclete. Și în acest caz trebuie casată o mașină mai veche de 8 ani. Prima de casare pentru cumpărarea unei motociclete noi este de 3500 de lei. De ce 3500 de lei? Pentru că vrem să fie echitate între cumpărătorii de mașini și cei de motociclete. Dacă la mașini decontăm în jur de 10% din valoarea autovehiculului nou, am vrut să păstrăm aceeași proporție și la motociclete, acestea fiind ceva mai ieftine decât autovehiculele”, a completat ministrul.

Oficialul de la Mediu a declarat că și Programul Rabla Plus vine cu noutăți. Bugetul alocat se ridică la 140 de milioane de lei, cel mai mare de când se derulează acest program. „Este o creștere de 45% față de 2019. Nu întâmplător am crescut bugetul. Vrem cât mai multe mașini electrice în traficul urban din țară. Deocamdată mașinile electrice din trafic sunt sub 1% față de cele convenționale. Păstrăm neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru mașinile electrice: 10.000 de euro pentru full electric și circa 4500 pentru mașini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou. Cu bugetul de anul acesta, 2.500 de români își pot cumpăra o mașină full electric și 400 de români pot achiziționa mașini hibride plug-in. Practic, ne propunem un obiectiv mare: să introducem într-un an la fel de multe mașini electrice și hibride plug-in câte au fost cumpărate prin Rabla Plus în toți cei 4 ani de când există programul”, a spus Costel Alexe.

Ca noutate, ministrul a precizat că mașinile din acest program nu pot fi înstrăinate cel puțin un an. Demnitarul nu a putut preciza la ce se referă cu exactitate interdicția de înstrăinare, dar, ce puțin în ceea ce privește vânzarea, aceasta este interzisă. „România acordă cea mai mare primă pentru autovehicule electrice din Europa și e normal să ne asigurăm că aceste mașini rămân în traficul din țară. Această condiție nu exista și tare aș vrea să știu câte mașini din cele 2.500 cumpărate prin Rabla Plus până acum mai sunt și în țară!”, a spus ministrul.

Potrivit acestuia, în cadrul programului pot fi achiziționate motociclete cu propulsie electrică. „Cei care își doresc un astfel de vehicul primesc prin AFM 3000 de lei, adică peste 600 de euro. Dacă aleg să și caseze un autovehicul, li se va adăuga și prima de casare pentru motociclete, a precizat Alexe.

Bani pentru troleibuze

Cel de-al doilea mare program de subvenționare al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) se referă la achiziționarea de autobuze și troleibuze electrice folosite în transportul în comun. Continuăm să finanțăm autobuze și troleibuze electrice pentru orașele din România. M-aș bucura ca cele 13 orașe pe care le-am chemat la discuțiile de la minister pentru a găsi soluții care să țină poluanții din aer sub control – s-ar interesa de acest program imediat ce îl lansăm. Investim în transportul în comun din România 480 de milioane de lei, cu aproape 30 de milioane mai mult decât s-a cheltuit anul trecut. Din acest buget, pot fi puse în circulație până la 400 de autobuze sau troleibuze electrice și CNG (n.r. – gaz natural comprimat). Iarăși, depindem de cât de repede se mișcă primăriile cu dosarele și cu achizițiile”, a spus ministrul. AFM are în derulare programul ediția 2019, unde minicipalitate București derulează proiecte de achiziție de vehicule electrice sau CNG pentru transportul public în valoate de alte 480 milioane de lei. Potrivit lui Alexe, proiectele de anul trecut se derulează în continuare, fără a afecta ediția 2020 a programului.

Prize de la AFM

Administrația Fondului pentru Mediu va aloca 19 milioane de euro pentru crearea unei infrastructuri verzi, de stații de alimentare pentru mașinile electrice. „În opinia mea, problema transportului cu mașini electrice depinde 100% de infrastructură. Problema punctelor de încărcare reduse din țară, face ca transportul electric din România să se dezvolte cu încetinitorul”, a spus ministrul. De remarcat este faptul că împotriva României a fost deschisă o procedură de infringement, ajună în fața contencioasă; procesul la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) nu a demarat efectiv. „Dacă primăriile se mișcă bine și repede putem instala până la 1.200 de puncte de încărcare în 2020”, a spus ministrul Mediului. „Cu infrastructura mergem chiar mai departe de localități. Venim anul acesta cu un program în premieră în România: stații de încărcare pe autostrăzi și drumuri naționale. Am primit deja acordul Comisiei Europene pentru acest program. Investim pe aceste rute aproape 20 de milioane de euro, în mod special pe coridorul european TEN-T. Prin acest program, vom putea finanța alte 1.000 până la 1.200 de puncte de încărcare. România trebuie să poată fi traversată cu o mașină electrică de la un capăt la altul: atunci vom putea convinge populația să circule cu mașini cu zero emisii”, completează oficialul.

Leduri pentru primării

În 2020, va continua Programul Rabla Electrocasnice, pentru care se alocă în buget de 30 de milioane de lei, pentru aproximativ 100.000 de vouchere. „Vom păstra categoriile de echipamente care pot fi achiziționate prin program: aparate frigorifice, mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase, aparate de aer condiționat și televizoare”, a spus ministrul.

Apar și două noi programe. Primul se referă la „Iluminatul Ecologic Public Stradal”. „Este un program dedicat autorităților locale. Vrem să înlocuim becurile vechi de pe străzi, cu led-uri. Investim în asta circa 384 de milioane de lei, aproape 80 de milioane de euro. Dacă înlocuim sursele de iluminat clasice cu cele ecologice pe străzile din România, vom avea numai de câștigat: și în facturi, și în emisii și în economisirea de resurse”, a precizat Alexe.

Cel de-al doilea program în premieră este „Casa Eficientă Energetic”. „Este un program prin care încercăm să eficientizăm energetic cât mai multe case din România. Concret, prin program, finanțăm sisteme de încălzire, iluminat ecologic și sisteme de izolație. Asta înseamnă că oamenii își vor putea cumpăra prin program de la centrale pe peleți, ferestre izolante, până la leduri sau panouri solare. Este un program prin care putem finanța până la 15.000 de euro pentru o locuință. Avem un buget total de 429 de milioane de lei și ne-am programat să avem între 6.000 și 8.000 de beneficiari. Românii care îl vor accesa, vor putea să își eficientizeze energetic locuințele, fie cumpărând doar o categorie de sisteme, sau toate tipurile de tehnologii pe care le prindem în finanțare. Programul se va adapta la ceea ce îi lipsește fiecăruia”, a declarat ministrul Mediului, care a precizat că programul va putea fi accesat și de instituții publice. Pentru acestea, bugetul este separat și este de 384 de milioane de lei.

Ion Vasile, vicepreședintele AFM, a ținut să atragă atenția că acest program nu afectează cel demarat anul trecut, privind subvenționarea panourilor fotovoltaice, numit „Programul pentru Prosumeri”. El a declarat că a găsit programul blocat, după ce, la demararea procesului de depunere a proiectelor, au existat suspiciuni de fraudă, fapt ce a dus la suspendarea procedurii. În cele din urmă, depunerea proiectelor s-a reluat, iar fraude nu s-au găsit. „De câteva zile, am reluat evaluarea proiectelor”, a sous Vasile, care a precizat că, la sfârșitul fiecărei luni va fi oublicat un raport cu dosarele evaluate. Pentru suma rămasă după evaluare se va organiza o nouă sesiune de depunere.

Conștientizare pe bani mulți

În 2020, va demara un program prin care se urmărește stimularea „Investițiilor în Instalații de Reciclare și Tratare a Deșeurilor”. Bugetul prevăzut este de 159 de milioane de lei. Acesta poate fi folosit atât pentru infrastructură de colectare, cât și pentru instalații de tratare / reciclare.

Domeniul este completat cu un program ce vizează educarea populației privind colectarea selectivă a deșeurilor. „Lansăm, tot anul acesta, cea mai amplă campanie națională de informare și conștientizare a cetățenilor, în ceea ce privește colectarea separată și reciclarea deșeurilor. Am prevăzut, pentru această campanie, un buget total de 25 milioane lei. Vorbim, într-adevăr, de un sector în care, din păcate, suntem codașii Europei. Iar, până când nu va înțelege fiecare român importanța colectării separate și a reciclării, până când cetățenii nu vor impune schimbarea prin atitudinea lor, nu vom reuși să evoluăm cu adevărat”, a completat ministrul Mediului.

În 2019, tot prin AFM, Ministerul Mediului ar fi trebuit să deruleze un proiect identic, proiect bugetat cu 10 milioane de lei. Ministrul Alexe a spus că acel proiect este preluat de actuala guvernare, fără a putea preciza ce se întâmplă cu banii alocați anul trecut. Potrivit demnitarului, proiectul derulat de Ministrul Mediului va fi în valoare de 10 milioane de lei, iar restul de 15 milioane va susține proiecte derulate de autorități locale.

 

din aceeasi categorie