AFM atacă veniturile Poștei cu soft pentru declarații
iunie 3, 2018
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) face marele pas în mileniul trei și-și trage soft pentru cei care trebuie să depună declarațiile impuse prin lege, ceea ce alte instituții ale statului au demult. Decizia Administrației, excelenă pentru contribuabili, va fi o lovitură pentru Poșta Română care va rămâne fără încasările din scrisorile speciale pe care firmele, și nu numai, trebuie să le trimită în fiecare lună către AFM. Și este vorba de vreo 25.000 de scrisori lunar. Vestea bună este că nu se stipulează niciun termen limită de punere în aplicare, astfel că Poșta mai poate încasa banii mult timp de acum încolo.
Deși are încasări de sute de milioane de lei anual și stă pe un excedent bugetar de invidiat, AFM nu are încă un sistem informatic prin intermediul căruia să fie depuse declarațiile pe care firmele trebuie să le facă. De aceea, autoritățile s-au gândit că ar fi cazul ca acest lucru să fie reparat.
Este vorba de proiectul de Ordin al ministrului mediului privind depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanță, care este supus dezbaterii publice.
„Asigurarea cadrului legal necesar pentru implementarea unui sistem electronic de transmitere la distanță a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu este deosebit de importantă în contextul în care, lunar, se recepționează de la contribuabili un număr extrem de mare de declarații depuse direct la sediul Administratiei Fondului pentru Mediu ori sunt transmise prin intermediul serviciilor poștale. În medie, se înregistrează și se prelucrează în evidența informatizată a instituției un număr de aproximativ 25.000 declaratii / lună, cu un număr redus de angajați alocați operațiunilor specifice de administrare a declarațiilor fiscale”, se arată în Referatul de aprobare a Ordinului de ministru.
AFM a identificat avantajele care au dus la emiterea acestui ordin. În primul rând, se elimină decalajul de timp dintre depunerea declarațiilor și prelucrarea datelor „în evidența informatizată a Administrației Fondului pentru Mediu”, se arată în Referat, ceea ce va permite accesarea situației declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu actualizată în timp real. În plus, se elimină erorile de completare a documentelor, dar și cheltuielile legate de depunere acestora, mai ales că AFM are un singur sediu, în București. AFM a luat în calcul și economiile făcute de contribuabili cu hârtia consumată „cu operațiunile de declarare și împlicuire”. Partea bună pentru AFM este că acest sistem informatic va permite creșterea gradului de colectare a veniturilor la bugetul Fondului pentru mediu, susține documentul.
Proiectul de Ordin nu prevede un termen limită de implementare a sistemului informatic de depunere a declarațiilor.