Agenţiile de turism şi touroperatorii români vor atinge pentru prima dată în acest an afaceri de 4,5 miliarde de lei (1 miliard de euro), dublu faţă de încasările din 2010, astfel că 2016 ar putea fi cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii zece ani, Eurolines, Perfect Tour şi Christian Tour aflându-se în topul celor mai mari companii din sector, potrivit unui studiu realizat de agenţia de servicii financiare KeysFin.
Dinamica din turism a fost influenţată pozitiv de creşterea încrederii românilor în economie, dezgheţul determinat de îmbunătăţirea condiţiilor macro-economice, efectele reducerii TVA, relativa stabilitate a monedei naţionale şi evoluţia pozitivă a ofertelor operatorilor din turism, atât la nivel de paletă de servicii cât şi în privinţa tarifelor, spun analiştii de la KeysFin.
Cele mai mari afaceri le-au realizat Eurolines (297,9 milioane lei), Perfect Tour (226,5 milioane lei), Christian Tour (213,5 milioane lei), Eximtur (175,2 milioane lei), Happy Tour (168,4 milioane lei) şi Vola.ro (122,3 milioane lei).
În clasament s-au mai situat, pe locurile următoare, Hotelair SRL, Fly Go Voyager, Paravion Tour şi Business Travel Turism, toate cu afaceri de peste 60 milioane de lei.
“Revenirea economică din ultimii ani se vede şi în turismul românesc. Potrivit datelor de la Registrul Comerţului şi Ministerul de Finanţe, prelucrate de analiştii de la agenţia de servicii financiare KeysFin, numărul companiilor care activează în domeniul turismului românesc a depăşit graniţa de 3.000 de firme, în creştere cu peste 1.000 faţă de nivelul din 2010”, se arată în studiul KeysFin.
Ei estimează că, în 2016, pe fondul provocărilor geopolitice la nivel internaţional, vom asista la o concentrare a prezenţei turiştilor români în destinaţii precum Bulgaria şi Grecia, perdante urmând să fie în primul rând Turcia, Egiptul şi chiar Franţa, pe fondul temerilor privind atentatele teroriste.
Cifra de afaceri a firmelor care activează în turism a atins nivelul de 4,31 miliarde de lei în 2014, în creştere cu aproape 2 miliarde de lei faţă de anul de referinţă 2010.
Atunci când vine vorbă să meargă în vacanţe, românii aleg în primul rând destinaţiile din străinătate. Astfel, 647.000 de turişti au mers în străinătate în 2015, în timp ce 564.000 de români au ales destinaţiile din ţară.
Comparativ, în 2014 au fost înregistraţi 542.000 de turişti care au ales vacanţele externe şi 502.000 care au mers în concediu în staţiunile din România.
În ceea ce priveşte vacanţele în străinătate, cele mai căutate destinaţii în 2015 au fost Grecia şi Bulgaria, cu 136.812 turişti, respectiv 110.558 turişti. Turcia, Spania, Italia, Germania, Franţa şi Marea Britanie s-au aflat, de asemenea, în prim-plan, cu câteva zeci de mii de turişti fiecare.
Pe lista destinaţiilor alese de români, printre cele mai exotice se află Mexic, Australia, Iordania, Canada, Siria şi Japonia.
“Statisticile situează în prim-plan Bulgaria, Grecia şi Turcia – principalele destinaţii pentru turiştii români în sezonul estival. Preţurile bune oferite de touroperatori şi serviciile all-inclusive reprezintă principalele atuuri care au determinat această situaţie. În ceea ce priveşte ţări precum Spania, Italia, Germania, avem foarte multe călătorii ale românilor care muncesc acolo, dar şi un interes important din partea turiştilor înteresaţi mai ales de city-break-uri în oraşe precum Barcelona, Roma, Berlin, Paris sau Londra”, au explicat analiştii de la KeysFin.
Informaţiile din studiu sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din România.


