Acasă Analize România nu mai face parte din planurile ENEL

România nu mai face parte din planurile ENEL

de M G

Francesco STARACE

Grupul ENEL și-a prezentat Planul Strategic 2023-2025. Din păcate, România NU mai face parte din planurile ENEL! Și aceasta în condițiile în care ENEL a fost primul mare grup internațional care a investit în România. Încă din anul 2004, ENEL a preluat fostele Electrica Banat și Electrica Dobrogea, primul proces de privatizare finalizat de statul român în sectorul de distribuție a energiei electrice. În anul 2007, ENEL a preluat și Electrica Muntenia Sud (compania de distribuție ce deservește Bucureștiul și județele Ilfov și Giurgiu). În plus, a investit și în capacități de producere a energiei din surse eoliene și fotovoltaice de aproape 550 MW.

ENEL trece plecarea din România ca făcând parte din planurile de ”optimizare a portofoliului de afaceri și a prezenței geografice”. Iar declarațiile sunt absolut diplomatice! Pleacă din România pentru că și-au atins potențialul cde dezvoltare!

”Am decis să ieșim din România pentru că am ajuns într-un punct în care este dificil să mai obținem o creștere suplimentară în viitor. Am ”saturat” spațiul pentru investiții în rețele și am ajuns – mai mult sau mai puțin – într-o poziție pe segmentul de clienți și de producție care nu mai oferă multe posibilități de creștere. Deci motivul pentru care plecăm nu este pentru că nu ne place cadrul legal și de reglementare din România, care nu este mai bun sau mai rău decât multe altele. Am văzut că toate guvernele au luat măsuri în contextul actual al prețurilor mari la gaze în toată Europa. Nu cred că România s-a descurcat mai bine sau mai rău decât alții. Trebuie să ne descurcăm în această situație cât de bine putem.

Dar nu este o judecată în această privință, ci doar faptul că spațiul de creștere potențială suplimentară în țară este foarte limitat. S-ar putea spune că este mai degrabă o recunoaștere a faptului că am făcut o treabă bună, că România are o bază bună, iar o vânzare monetizează, într-un mod bun, valoarea pe care am creat-o. Este o judecată pozitivă a României, o recunoaștere a muncii bune făcute acolo”, a spus directorul general al Grupului ENEL, Francesco Starace, în cadrul ENEL Capital Markets Day 2022.

Italienii sunt doar ”drăguți”

Noi credem că italienii sunt doar ”drăguți”! Pentru că, potrivit datelor furnizate de Fondul Proprietatea, se estimează că totalul împrumuturilor care urmează să fie contractate de companiile de distribuție ale ENEL în România, pentru acoperirea nevoilor curente de finanțare, în principal legate de achiziția de energie electrică pentru pierderi tehnologice (CPT), va totaliza, la sfârșitul anului 2022, 120 milioane euro pentru E-Distribuție Banat, 140 milioane euro pentru E-Distribuție Muntenia și 215 milioane euro pentru E-Distribuție Dobrogea. Ceea ce înseamnă un total de 475 milioane de euro pentru activitatea de distribuție. Pe de altă parte, în decembrie 2021 și martie 2022, Consiliul de Administrație al companiilor a aprobat contractarea unui program de finanțare de tip bridge-financing pentru acoperirea nevoilor de finanțare, în valoare de 235 milioane euro pentru Enel Energie și 255 milioane euro pentru Enel Energie Muntenia (companiile de furnizare ale Grupului ENEL în România). Ceea ce înseamnă 490 milioane de euro. În august 2022, pe măsură ce nevoile de finanțare au crescut și băncile nu au putut răspunde pozitiv în timp util la cererile suplimentare de finanțare, conducerea companiilor a identificat o soluție care urmează să fie implementată de urgență și anume un împrumut de la acționar, de la filiala responsabilă de finanțare a Grupului Enel – Enel Finance International N.V., în valoare de 250 milioane euro pentru Enel Energie și 125 milioane euro pentru Enel Energie Muntenia. Alte 375 milioane de euro. Adică împrumuturi în valoare totală de 1,34 miliarde de euro! Și toate acestea din cauza legislației românești, care a debutat cu OUG 118/2021 și culminează cu OUG 153/2022! Din punctul nostru de vedere, italienii sunt ”drăguți” când spun că părăsesc România pentru că-și optimizează portofoliul! Mai degrabă ”fug” din România, din cauza reglementărilor, care le aduc mari pierderi!

Optimizarea portofoliului de afaceri și a prezenței geografice

În 2022, implementarea strategiei de simplificare a grupului s-a accelerat semnificativ. Vânzarea Enel Rusia și a centralei CCGT Fortaleza din Brazilia au fost finalizate, iar până la sfârșitul anului grupul se așteaptă să finalizeze vânzarea activelor de transport din Chile, a rețelelor de distribuție din Goiás, precum și tranzacția Gridspertise. În plus, până la sfârșitul anului 2022, grupul intenționează, de asemenea, să cristalizeze valoarea portofoliului său de gaze din Chile.

În urma aceleiași accelerări, în perioada 2023-2025, grupul prevede o optimizare suplimentară a structurii sale, prin renunțarea la unele activități și zone geografice, care nu mai sunt aliniate cu strategia sa. De asemenea, Grupul Enel se așteaptă să continue să valorifice modelul său de administrare de tip Stewardship în țările care nu sunt esențiale. În plus, și în conformitate cu obiectivul de a renunța la activitățile cu emisii mari de dioxid de carbon, grupul intenționează să profite de actualul mediu de piață pentru a iniția ieșirea din activele din domeniul gazelor. Acest program general de cesionare este o componentă integrală a planului de remodelare a grupului, maximizând valoarea acționarilor.

”Anul de referință al strategiei de eficientizare pe termen lung a grupului este preconizat a fi 2023. În mod specific: activitățile din Europa se vor concentra în jurul Italiei și Spaniei, cu vânzarea activelor din România; în America Latină, Grupul se așteaptă să se retragă din Peru și Argentina; unele zone geografice, cum ar fi Australia și Grecia, se așteaptă să fie adăugate la modelul de administrare de tip Stewerdship; se preconizează că se va cristaliza valoarea portofoliului de gaze din Spania; se așteaptă ca activele din Ceará să fie vândute pentru a se concentra mai mult pe rețelele de distribuție din mega-orașe (Rio și São Paulo); se va cristaliza, de asemenea, valoarea altor active regenerabile minore care nu sunt legate de baze de clienți importante în aval”, arată Enel.

În 2024, Grupul intenționează, de asemenea, să cristalizeze valoarea bazei sale de active din Statele Unite și pe cea a Enel X Way.

Se așteaptă ca acest plan să ofere o structură optimizată, cu următoarele efecte asupra rezultatelor economice și financiare ale grupului: o contribuție pozitivă la reducerea datoriei nete a Grupului de aproximativ 21 de miliarde de euro, cu un vârf în 2023, când se preconizează că aceasta va depăși 12 miliarde de euro; un impact asupra EBITDA al grupului de aproximativ 2,8 miliarde de euro și asupra venitului net al Grupului de aproximativ 900 de milioane de euro în 2024.

Până la sfârșitul perioadei de aplicare a planului, Grupul se așteaptă să fie mai agil, concentrându-se pe țările sale principale, cu o reducere preconizată participațiilor sale minoritare și o îmbunătățire semnificativă a indicatorilor de creditare. Până în 2025, grupul se așteaptă să gestioneze un total de aproximativ 75 GW de capacitate regenerabilă (inclusiv 4 GW de sisteme de stocare a energiei în baterii – BESS), aproximativ 75% din totalul producției, producția fără emisii ajungând la aproximativ 83%.

ANRE spune că nu a fost înștiințată oficial

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunţat că nu a primit în mod oficial, de la Enel, nicio notificare, aşa cum prevede legea, privind intenția Grupului de a pleca din România în cursul anului 2023. ANRE mai subliniază că, în situația în care orice operator economic cu activitate în sectorul de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale se retrage din piața din România, clienții finali de energie electrică/gaze naturale vor avea asigurată, în mod neîntrerupt, continuitatea furnizării cu energie electrică/gaze naturale, după caz.

”Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public în cursul zilei de astăzi, 22 noiembrie 2022, conform cărora grupul italian de utilități Enel și-a anunțat intenția de a pleca din România în cursul anului 2023, respectiv, a anunţat o eventuală intenție de vânzare a unor active aparținând grupului Enel, fac precizarea că acest gen de situație nu presupune ieșirea din piața de energie a companiei Enel România, ci poate presupune doar schimbarea proprietarului activelor/schimbarea acționariatului etc. Mai mult decât atât, menţionez că ANRE nu a primit în mod oficial de la acest operator economic licențiat nici o notificare în acest sens, aşa cum prevede legea”, spune Dumitru Chiriţă, preşedintele ANRE.

În ceea ce privește asigurarea furnizării de energie electrică/gaze naturale clienților finali și în perspectiva respectării drepturilor acestora, ANRE menționează că a aprobat două acte normative care garantează accesul neîntrerupt la cele două utilități, și anume Regulamentul privind furnizarea de ultimă instanță a energiei electrice, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 91/2022, respectiv Regulamentul privind furnizarea de ultimă instanţă a gazelor naturale, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 173/2020.

”Cu toate acestea, doresc să subliniez faptul că în situația în care orice operator economic cu activitate în sectorul de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale se retrage din piața din România, clienții finali de energie electrică/gaze naturale vor avea asigurată, în mod neîntrerupt, continuitatea furnizării cu energie electrică/gaze naturale, după caz”, spune Chiriță.

ENEL se concentrează pe Italia și Spania

Anul viitor, activitățile din Europa se vor concentra în jurul Italiei și Spaniei, iar, în America Latină, grupul vrea să se retragă din Peru și Argentina și estimează că va vinde și activele din Ceará (Brazilia), pentru a se concentra mai mult pe rețelele de distribuție din mega-orașe (Rio și São Paulo). Unele zone geografice, cum ar fi Australia și Grecia, se așteaptă să fie adăugate la modelul de administrare de tip Stewerdship. Se preconizează că se va cristaliza valoarea portofoliului de gaze din Spania. În 2024, Grupul intenționează, de asemenea, să cristalizeze valoarea bazei sale de active din Statele Unite și pe cea a Enel X Way.

De asemenea, între 2023 și 2025, Grupul energetic italian Enel se așteaptă să investească un total de aproximativ 37 de miliarde de euro, din care 60% vor sprijini strategia comercială integrată a Grupului (producție, clienți și servicii), iar 40% vor fi alocate rețelelor, pentru a le susține rolul de facilitatori ai tranziției energetice. Ceea ce înseamnă investiții de peste 12 miliarde de euro anual.

Accentul va fi pus pe patru acțiuni strategice: echilibrarea raportului dintre volumele oferite și cererea clienților, pentru a optimiza profilul de risc și randament; decarbonizarea, pentru a asigura competitivitatea, durabilitatea și securitatea; consolidarea, dezvoltarea și digitalizarea rețelelor pentru a permite tranziția; optimizarea portofoliului de afaceri și a prezenței geografice.

Până în 2025, Grupul Enel se așteaptă să adauge aproximativ 21.000 MW de capacitate instalată de energie regenerabilă (din care aproximativ 19.000 MW în țările sale principale).

Se preconizează, de asemenea, că venitul net al grupului va ajunge la 7-7,2 miliarde de euro, în 2025, față de 5-5,3 miliarde de euro estimat în 2022. Numărul punctelor de încărcare a vehiculelor electrice va crește de la aproximativ 0,5 milioane estimate în 2022, la aproximativ 1,4 milioane în 2025.

În 2025, se preconizează că EBITDA grupului va ajunge la 22,2-22,8 miliarde de euro, față de 19-19,6 miliarde de euro estimate în 2022.

„În următorii trei ani, ne vom concentra pe modelele de afaceri integrate, pe know-how-ul digital, precum și pe afacerile și zonele geografice care pot adăuga valoare în ciuda scenariului actual dificil, adoptând o structură mai simplă și un set mai robust de indicatori financiari. Acest lucru ne va spori rezistența la posibilele turbulențe continue din viitor, iar crearea de valoare va genera creșteri suplimentare, în beneficiul tuturor părților interesate și al accelerării independenței energetice în țările noastre principale. Sustenabilitatea, care este pe deplin integrată în deciziile noastre, continuă să stea la baza strategiei noastre, valorificând, de asemenea, accelerarea electrificării în toate economiile. Aceste rezultate vor putea fi atinse datorită colegilor foarte calificați și motivați din cadrul Grupului Enel și a structurii organizaționale de tip platformă digitală pe care am creat-o pentru grup”, spune Francesco Starace, CEO și director general al Enel.

Enel în contextul energetic

Ultimii trei ani au fost afectați de efectul combinat al epidemiei COVID-19, al conflictelor geopolitice și al evenimentelor meteorologice extreme legate de schimbările climatice. Acest scenariu a sporit necesitatea unei tranziții energetice accelerate și a digitalizării, alături de reproiectarea și reechilibrarea lanțurilor de aprovizionare globale, arată Enel.

”Contextul actual arată că unele obiective trebuie atinse: accesibilitatea, ceea ce presupune aprovizionarea cu energie la prețuri rezonabile și stabile pe termen lung; securitatea, în special aprovizionarea cu energie cu o expunere limitată la tensiuni geopolitice; sustenabilitatea, și anume aprovizionarea cu energie fără impact asupra climei și a ecosistemelor”, precizează grupul.

În acest context, de la începutul acestui deceniu, grupul și-a axat tot mai mult strategia pe electrificarea durabilă.

Planul Strategic 2023-2025

Printre altele, potrivit Planului Strategic, ENEL vrea ca, până în 2025 să vândă, în cele șase țări principale, aproximativ 80% din volumele de energie electrică în baza unor contracte cu preț fix, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 15 TWh (+7%) față de estimările din 2022.

Grupul se așteaptă să ajungă la 100% din vânzările la preț fix acoperite prin producție proprie și prin contracte de achiziție de energie electrică pe termen lung („PPA”), dintre care se preconizează că aproximativ 90% vor fi acoperite din surse fără emisii de carbon, asigurând în continuare evoluția marjelor grupului.

Acest lucru va permite Grupului să implementeze o strategie comercială pe termen lung, stabilă și transparentă, reducând astfel riscurile pe termen scurt asociate cu volatilitatea externă și favorizând trecerea clienților Grupului la energie electrică curată în locul celei provenite din combustibili fosili.

În acest scop, grupul, mizând pe relația contractuală pe termen lung cu clienții săi, se așteaptă să accelereze în următorii trei ani implementarea serviciilor cu valoare adăugată și a infrastructurii de ultimă generație, mai exact: puncte de încărcare a vehiculelor electrice (de la aproximativ 0,5 milioane estimate în 2022 la aproximativ 1,4 milioane în 2025); stocarea în spatele contorului (de la aproximativ 99 MW estimați în 2022 la aproximativ 352 MW în 2025); demand response (de la aproximativ 8,4 GW estimați în 2022 la aproximativ 12,4 GW în 2025).

Decarbonarea pentru a asigura competitivitatea, durabilitatea și securitatea

Până în 2025, Grupul se așteaptă să adauge aproximativ 21 GW de capacitate instalată de energie regenerabilă (din care aproximativ 19 GW în țările sale principale), fiind în acord cu planul de a-și atinge obiectivele de decarbonizare, în conformitate cu Acordul de la Paris.

Grupul plănuiește să dezvolte această capacitate regenerabilă prin intermediul unui instrument avansat de piață, care se ridică la aproximativ 425 GW.

De asemenea, grupul continuă să își implementeze modelul de afaceri „Stewardship”, cu scopul de a valorifica și alte oportunități potențiale în țările care nu sunt de bază, pentru a maximiza crearea de valoare la nivel global.

Strategia de decarbonare permite Grupului să își confirme încă o dată angajamentul de a ajunge la zero emisii până în 2040, cu obiective conforme cu 1,5°C stabilite pentru toate domeniile de activitate și aflate în curs de validare de către inițiativa Science Based Targets.

Strategia privind rețelele a Grupului acoperă cinci dintre cele șase țări principale ale sale, și anume Italia, Spania, Brazilia, Chile și Columbia, unde are o poziție integrată și unde expertiza sa unică în materie de evoluție digitală poate fi utilizată cel mai bine, concentrându-se în principal pe marile zone metropolitane.

Se preconizează că intensitatea investițiilor grupului per client, în domeniul rețelelor, va crește în medie cu aproximativ 30% în 2023-2025 față de estimările din 2020-2022.

 

din aceeasi categorie