Asia pare să fi găsit soluţia asigurării carburanţilor pentru autovehicule – a început să folosească gazul natural, ce se găseşte din belşug în unele state. Oportunităţile pe care le prezintă acest tip de carburant conduc la previziuni optimiste, când se aşteaptă ca gazul natural să deţină 15-20% din piaţa autovehiculelor în anul 2020, susţine Lee Giok Seng, directorul executiv al Asia Pacific Natual Gas Vehicles Association (ANGVA). Oficialul ANGVA consideră că România este avantajată în aplicarea unui astfel de sistem, având în vedere reţeaua de conducte de gaze naturale de care dispune.
„În lume, sunt aproape 20 de milioane de vehicule ce folosesc drept carburant gazul natural. Cele mai multe, 11,4 milioane de vehicule, se înregistrează în zona Asia-Pacific”, a declarat Lee Giok Seng, directorul executiv al ANGVA (foto), pentru www.focus-energetic.ro, în cadrul World Gas Conference (WGC – Conferinţa Mondială a Gazelor), ce s-a desfăşurat, recent, la Paris.
Potrivit ultimelor statistici ale ANGVA, din 2014, în ţările pe care le reprezintă, cele mai multe vehicule pe gaz natural se găsesc în Iran, aproximativ 3,5 milioane, ţară care dispune de unele dintre cele mai importante rezerve de gaz natural din lume. În clasament urmează Pakistanul, cu 2,8 milioane de vehicule, şi China, cu 2 milioane de vehicule. Ultimele în clasament se găsesc Filipine şi Kazakhstan, cu aproximativ 20 de vehicule. De remarcat este faptul că astfel de maşini se găsesc chiar şi în Afghanistan, unde, în august 2013, erau înregistrate 1701 maşini, dar numai doua staţii de încărcare. În acest domeniu, supremaţia o deţine China, care, pentru cele 2 milioane de vehicule, are o reţea de 4.000 de staţii de încărcare.
„Europa este deficitară, dar şi aici se găsesc vehicule pe gaz natural, în Italia, Germania sau Suedia”, a spus oficialul ANGVA.
Avantaje pentru România
Lee Giok Seng susţine că unul dintre cele mai importante avantaje ale carburantului gaz natural este acela al impactului redus asupra mediului, comparativ cu carburanţii clasici. „Emisiile de carbon sunt mult mai mici decât în cazul combustibililor rezultaţi din petrol, precum benzina şi motorina. De aceea, cred că, în 2020, numărul vehiculelor care folosesc gazul natural va ajunge să reprezinte 15-20% din piaţa autoheviculelor mici”, a spus directorul executiv al ANGVA. Potrivit acestuia, creşterea sectorului este posibilă, dacă se iau în calcul cheltuielile cu dezvoltarea sistemului. „Costurile nu sunt mari, mai ales dacă există o reţea de gaze naturale, aşa cum este în România”, a completat Lee Giok Seng, directorul executiv al ANGVA.
ANGVA
Asia Pacific Natual Gas Vehicles Association a fost înfiinţată în 2002, ca asociaţie profesională din industria vehiculelor ce folosesc gazele naturale, din regiunea Asia-Pacific. Scopul declarat al asociaţiei este de „a conduce şi de a promova industria vehiculelor pe gaz natural din zona Asia-Pacific spre o creştere durabilă”.
ANGVA susţine că dezvoltarea transportului pe gaz natural are şi alte beneficii pe lângă cele legate de protecţia mediului, prin reducerea amprentei de carbon şi a creşterii calităţii aerului la nivel local. Ele se referă, în primul rând, la reducerea cererii şi dependenţei de petrol a ţărilor care folosesc acest sistem. Pe de altă parte, se îmbunătăţeşte balanţa naţională de plăţi, prin reducerea nevoii de petrolul importat, cu impact asupra stabilităţii economice naţionale.