Românii par că sfidează criza și se dau în vânt după cadouri de lux scumpe. Acest lucru se vede și în cifra de afaceri a companiilor specializate. Reprezentanții magazinului online Borealy, de exemplu, spun că românii cumpără constant bijuterii scumpe care ajung și la prețuri de 2.000 lei sau cadouri unice ce costă până la 13.000 de lei, dublând afacerile companiei de la un an la altul. Mai mult, sumele cheltuite se măresc de la o sesiune de shopping la alta.
”Clienții Borealy cheltuie sume între 200 și 2.000 de lei pentru cadouri și bijuterii unice. În magazinul online Borealy.ro prețurile pentru bijuterii variază între 150 de lei și 2.000 de lei, iar prețurile la cadouri variază între 150 de lei și 13.000 de lei.
Avantajul Borealy este că majoritatea clienților se reîntorc, după ce au avut o primă experiență de shopping pe site-ul nostru, pentru a cumpăra și alte produse, de obicei de valori mai mari decât prima comandă. Acest fapt se datorează faptului că după prima comandă clienții capătă încredere în calitatea produselor și sunt dispuși să cheltuie sume mai mari de bani pentru achiziționarea de cadouri și bijuterii”, au spus oficialii Borealy, pentru Focus-Energetic.ro.
Potrivit acestora, în mod surprinzător, în perioada crizei economice cifra de afaceri a companiei Borealy Gifts a crescut constant, nefiind afectată de criză. Singura influență a crizei a fost încetinirea creșterii companiei, care, în condițiile dificile generate de criza economică, a fost de 100% de la un an la altul. Astfel, în perioada 2010 – 2013 a avut o creștere de aproape patru ori a cifrei de afaceri, de la 250.000 lei în 2010 la 920.000 lei în 2013. Oficialii Borealy estimează un trend crescător și pentru anii care urmează, anticipând afaceri de 2,5 milioane lei în an, și de 5 milioane lei anul viitor, cifră care s-ar putea dubla în 2016.
”Clienții persoane fizice pot alege între o gamă foarte variantă de produse, cum ar fi: bijuterii, decorațiuni pentru casă, instrumente de scris, accesorii pentru bărbați (butoni, portofele, cravate, etc), produse de îngrijire personală (cosmetice, parfumuri, echipamente de ras, etc.), cadouri ce levitează, ceasuri de mână și de birou, cutii pentru ceasuri, bijuterii și butoni. În privința vânzărilor, raportul între acestea este de 50% bijuterii și 50% alte cadouri”, au menționat reprezentanții companiei.
Clienții corporate optează în proporție de 90% pentru coșuri de cadouri cu dulciuri, produse gourmet și vin sau șampanie. Restul de 10% optează pentru produse de lux care pot fi accesorii pentru birou sau pentru casă, sau pentru accesorii bărbătești de lux, cum ar fi butoni, cravate sau portofele din piele, produse de mărci renumite.
”Cele mai vândute bijuterii sunt cele cu cristale Swarovski și cele din argint. Însă de la începutul anului 2013, de cand am introdus în oferta Borealy și bijuterii cu pietre prețioase și semiprețioase, acest tip de bijuterii capătă o pondere din ce în ce mai mare din totalul bijuteriilor vândute, aflându-se în prezent la 30% din totalul bijuteriilor vândute”, au precizat oficialii companiei.
Drept exemplu, o brățară Tennis Bracelet cu cristale Swarovski costă de la 250 lei, în timp ce cerceii Chandelier cu cristale Swarovski au prețuri de la 200 lei. Bijuteriile clasice, de zi cu zi (medalioane, cercei, brațări) pornesc de la 200 lei, iar bijuteriile cu pietre prețioase au prețuri de la 500 lei. Compania import produse din țări precum Italia, Germania, Spania, Marea Britanie, Coreea de Sud, de la mărci de renume precum: Hugo Boss, Pal Zileri, Villeroy & Boch, Brioni, Chinelli, Clive Christian, Dammann, Friedrich, Heisse & Sohne, Marcolin – Colle Vilca.
Cu toate acestea, shoppingul online din România este la început, iar nivelul de încredere al consumatorilor în online este încă destul de scăzut.
Borealy remarcă o triplare a volumului de vânzări pe segmentul de clienți corporate în anul 2011 față de anul 2010. Însă în anul 2012 a existat o scădere semnificativă față de 2011 datorată în principal de adâncirii crizei economice și a scăderii bugetelor companiilor pentru cadouri de Paște și de Crăciun. Anul 2013 a înregistrat o creștere relativ mică pe acest segment, de aproximativ 10-15% față de 2012.
Pe segmentul clienților persoane fizice estimează însă o triplare anuală, atât în privința numărului de clienți, cât și în privința volumului de vânzări. Creșterea este exponențială datorită mai multor factori: revenirii constante a clienților, alocării unor bugete considerabile pentru promovare, precum și creșterii pieței de comerț electronic în România în general și a celei de cadouri online în special.
În perioada următoare, Borealy își propune deschiderea unor magazine fizice noi, pe lângă showroom-ul actual din București, iar pe termen lung au în vedere deschiderea de magazine/showroom-uri în principalele centre comerciale din țară.
”În magazinul online Borealy.ro cele mai căutate produse de lux sunt bijuteriile, decorațiunile pentru casă și birou, cutiile de bijuterii, cutiile de ceasuri și watchwindere, încălzitoarele de cognac, ceaiurile de lux, sticlele lucrate manual, ceasurile de mână, instrumentele de scris și butonii de cămașă. Magazinul online Borealy.ro este axat pe cadouri de lux atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Astfel, în proporție de 80% produsele achiziționate sunt oferite cadou. Însă cei mai multi clienți care cumpără prima dată un produs pentru a-l face cadou revin ulterior pentru a-și cumpăra pentru ei diverse cadouri sau bijuterii”, spun reprezentanții magazinului.
Întrebați dacă au românii bani pentru aceste produse de lux, aceștia spun că numai1-2% din populație își permite astfel de produse. ”Însă cadourile pe segmentul premium sau affordable luxury sunt un segment extrem de interesant. Ne referim aici la produsele cu prețuri între 300 și 1.000 de lei, care sunt accesibile clasei medii. În clasa medie se includ și angajații din multinaționale sau micii antreprenori care formează majoritatea clienților noștri”, adaugă cei de la Borealy.
O piaţă extrem de slab dezvoltată
Piața online din România pe segmentul produselor de lux este extrem de slab dezvoltată. Sunt foarte puține magazine online care vând produse de lux și care să ofere servicii de calitate. Majoritatea magazinelor online de lux nu dețin stocuri proprii și, în consecință, timpul de livrare al produselor poate ajunge la 3-4 săptămâni de la momentul plasării comenzii. Reprezentanții magazinului online Borealy spun că astfel de servicii îndepărtează clienții din online și îi împinge către achiziții din magazinele fizice sau din străinătate.
”În primul rând, diferența dintre România și alte țări din Uniunea Europeană este însăși înțelegerea conceptului de lux. Dacă în România un produs considerat de lux pleacă de la câteva sute de euro, în alte țări acesta pleacă de la câteva mii de euro. În al doilea rând, datorită diferențelor de venit, România este o piață mică pentru produse de lux față de restul UE”, au menționat reprezentanții magazinului cu bijuterii de lux și cadouri unicat.
De asemenea, potrivit acestora, în România nu se pune la fel de mult accentul pe calitatea produselor achiziționate cât se pune accentul pe cantitate și preț scăzut.
Însă, pe măsură ce clasa de mijloc crește, vom asista fără nicio îndoială la o creștere consistentă a consumului de produse de lux. Iar cererea va merge în tandem și cu dezvoltarea ofertei de produse de lux.
”Estimăm că valoarea totală a pieței online de bijuterii din România este de 5 milioane euro, în condițiile în care prețul mediu al bijuteriilor vândute online este între 100 și 150 de lei. Estimăm că piața online a bijuteriilor va crește anual cu 30-50% în următorii 5 ani, pe fondul dezvoltării pieței online în general și a încrederii populatiei în comerțul online”, spun cei de la Borealy.
În ceea ce privește piața online de cadouri din România, aceștia estimează o valoare de 4 milioane euro, în condițiile în care prețul mediu al cadourilor vândute online-ul românesc este de 100 de lei. ”Estimăm că piața online a cadourilor va crește anual cu 50% – 60% în următorii 5 ani, pe fondul dezvoltării pieței online în general și a încrederii populației în comerțul online”, adaugă aceștia.
”România are o piață de comerț electronic încă destul de mică comparativ cu restul țărilor din Uniunea Europeană, însă diferentele se micșorează cu o viteză foarte mare și oamenii (mai ales cei cu venituri medii și peste medie) descoperă această modalitate de shopping și încep să aibă încredere în brandurile care oferă produse și servicii de calitate la un preț corect. Estimările noastre sunt foarte optimiste și ne prognozăm o creștere de 100% pentru anii următori”, declară oficialii Borealy.
Brandul de cadouri și bijuterii premium Borealy s-a lansat în 2008, având ca sursă de inspirație strălucirea unică a Aurorei Boreale. Magazinul online inițial se numea www.cadouri-originale.ro și a fost funcțional până în anul 2012, când s-a transformat în www.borealy.ro. Cristalele folosite pentru confecționarea bijuteriilor Borealy made with Swarovski Elements sunt cristale autentice Crystallized™ – Swarovski Elements placate cu aur de 14 k sau platină de 14 k și vin însoțite de certificat de autenticitate și garanție. Pentru confecționarea bijuteriilor Borealy cu pietre prețioase și semiprețioase au fost folosite pietre naturale precum: topaz, ametist, peridot, citrin, safir, rubin. Toate aceste pietre sunt montate în argint 925 (marcate ANPC).