Transportul în București este extrem de greoi, pentru că nu se iau măsurile necesare, fiind dominat de conceptul „merge și așa”, este concluzia la care au ajuns participanții la conferința organizată de Green Report. Transparentizarea informațiilor, în special cele de mediu, precum și comunicarea pe înțelesul fiecăruia sunt considerate măsuri care pot avea impact pozitiv semnificativ pentru promovarea unui transport sustenabil în București. De remarcat este faptul că, pentru acest lucru, nu lipsa banilor a fost considerată principala cauză pentru poluarea produsă de trafic în București.
„TomTom (n.r. – companie care oferă servicii de navigație) spune că suntem pe locul 5 mondial la congestie în trafic, cu 48% nivel de congestie, și un bucureștean a petrecut anul acesta 31 minute și 9 secunde pentru 10 km în trafic, cu o creștere de 20 de ounte față de anul trecut”, a declarat Raluca Fișer, președintele Green Revolution la conferința „Transport sustenabil în România. Utopie sau realitate?” organizată de Green Report joi, 11 septembrie 2025, la București. Potrivit statisticilor prezentate de organizatori, în București sunt înregistrate 1,6 milione de vehicule, din care 1,3 autoturisme personale. Numărul locurilor de parcare este de 300.359, pentru care Primăria Municipiului București a încasat 58 de milioane de lei, iar la nivel de București s-au încasat 178 milioane de lei.
La nivel de țară, sunt 148 de orașe care taxează utilizarea locurilor de parcare, 144 de localități care nu taxează, iar 18 primării care nici nu știu care este inventarul parcărilor. Pe de altă parte, avem doar 56 km de piste pentru biciclete în București, față de 150 km asumați pentru 2030. Planurile de dezvoltare a transportului alternativ, velo, sunt considerate utopice de către Green Revolution.
„Noi considerăm că cea mai mare problemă este fragmentarea deciziilor, fragmentarea planificării. Fiecare are planul lui și nu ne uităm ce face și celălalt. De ce nu colaborăm? Pentru că fiecare este cu agenda lui”, a declarat Mihai Iacovici, directorul Departametului de Mobilitate Urbană, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană București.
„Eu cred că nu suntem consecvenți. Clasa noastră politică nu este consecventă, nu că nu ar ști problemele. Le știe. Eu cred că nu avem o ambiție să îmbunătățim lucrurile. Și o chestiune asumată – „merge și așa”. Ne află într-un punct în care, aș putea spune, că toate acțiunile autorității publice sunt împotriva mobilității”, a spus Bogdan Suditu, președinte Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism a Municipiul București. El a dat ca exemplu autorizarea recentă a reabilitării unor străzi din sectorul 3 care se face fără nicio regulă de mobilitate, de grijă pentru deplasarea persoanelor în vârstă, celor cu dizabilități, de exemplu. Potrivit acestuia, orice reparație ar trebui să respecte diferite principii, de la accesibilitatea persoanelor vârstnic și a celor cu mobilitate redusă în zona trecerilor de pietoni, până la reducerea numărului locurilor de parcare și plantări de noi arbori. „Nu avem nimic din treaba asta”, a spsu Suditu.
„Metaproblema noastră are două componente: unu – nu lucrăm cu date și doi – suntem OK așa”, a declarat Raul Pop, secretar de stat în Ministerul Mediului. Potrivit acestuia, există 3 măsuri care ar putea fi luate pe termen scurt și care să ducă spre un transport sustenabil: transparentizare, industria să folosească informațiile și este nevoie de comunicare pe interesul tuturor.



