Acasă Analize USR vrea reducerea TVA și eliminarea accizelor la energie

USR vrea reducerea TVA și eliminarea accizelor la energie

de M G

Cristina PRUNĂ

Toată lumea suferă, în prezent, din cauza prețurilor fără precedent la energie electrică și gaze naturale. În Europa, în unele zile, prețurile medii pe piețele spot au depășit 300 euro/MWh. Nici România ”nu stă mai prejos”! În unele intervale orare, pe bursa de energie de la București, Opcom, prețurile au trecut de 1.500 lei. Chiar astăzi, 13 octombrie 2021, s-a atins un nivel fără precedent: 1579,05 lei/MWh, în intervalul orar 20. În aceste condiții, toate partidele politice vin cu soluții pentru ca populația și firmele din România să sufere cât mai puțin din cauza prețurilor la energie. Dacă PSD a venit cu soluția plafonării prețurilor, PNL – cu compensare și apoi plafonare, USR vine, probabil, cu cea mai liberală soluție, chiar dacă nici aceasta nu este tocmai impecabilă: printre altele, reducerea TVA și eliminarea accizelor. Propunerile USR ar reduce facturile românilor cu aproape o treime.

Într-un proiect de lege inițiat de Cristina Prună, vicepreședinte al Camerei Deputaților, și Claudiu Năsui, fost ministru al Economiei, USR propune scăderea de la 19% la 5% a cotei TVA aplicate energiei electrice pentru consumatorii finali pe o perioadă de 6 luni, eliminarea accizei aplicate energiei electrice, scăderea, tot pentru o perioadă de 6 luni, sub formă de credit fiscal, din impozitul pe profit datorat sau, după caz, din impozitul pe venitul microîntreprinderilor a 50% din cheltuielile suplimentare generate de creșterea de prețuri raportată la indicele prețurilor de consum la energie electrică și gaze naturale, exceptarea de la obligația de achiziție a certificatelor verzi pentru energia facturată consumatorilor casnici pe o perioadă de 6 luni, acordarea unui ajutor centralelor electrice de termoficare în sumă de 50% din creșterea cheltuielilor cu achiziția de gaze naturale raportată la indicele prețurilor de consum la gaze naturale din luna iulie 2021.

Proiectul de lege este în acord și cu viziunea Comisiei Europene, care, prin comisarul pentru piaţa internă, Thierry Breton, a anunțat că va stimula statele membre să reducă taxele pe energie şi să redistribuie profiturile rezultate de pe urma creşterii preţurilor către cei mai defavorizaţi.

„Am explicat, în repetate rânduri, ce soluții avem pentru a crește capacitatea de producție de energie și pentru a ne consolida securitatea energetică pe termen lung. Dar, până la soluții pe termen mediu și lung, trebuie să acționăm acum. Trebuie să-i sprijinim pe români să își plătească facturile și mediul de afaceri să nu resimtă aceste creșteri de prețuri. Soluția stă în măsuri care să nu distorsioneze piața și să nu pericliteze investițiile în sectorul energetic. Putem începe imediat cu acea parte din preț formată din taxele indirecte pe care le ia statul. Propunem reducerea temporară, pe o perioadă de 6 luni, a cotei de TVA de la 19% la 5% pentru energie electrică și

gaze naturale, eliminarea accizei și exceptarea de la plata certificatelor verzi a consumatorilor casnici. La nivelul prețurilor actuale, măsurile propuse de noi și măsurile de compensare a facturilor prin OUG 118/2021 pot reduce prețul energiei electrice și gazelor naturale cu până la 32%”, a declarat, într-un comunicat, deputata USR Cristina Prună, unul dintre inițiatorii proiectului de lege.

„Proiectul USR vine cu o soluție liberală la problema creșterii prețurilor la energia electrică și gaze naturale și, față de varianta plafonării prețurilor, are marele avantaj că nu distorsionează piața, nu crează impredictibilitate legislativă și nu descurajează investițiile în exploatarea gazelor din România. Mai ales după episoadele de tristă amintire din epoca PSD – mă refer la OUG 114/2018, care a dus la scăderea producției interne de gaze naturale și, implicit, la accentuarea dependenței de importuri, și la Legea offshore, care a împiedicat investițiile în exploatarea gazului din Marea Neagră – avem nevoie ca statul român să demonstreze că este stabil și predictibil. În plus, proiectul nostru are beneficiul că se adresează tuturor consumatorilor, casnici și non-casnici, și că încasările din TVA la bugetul de stat pot rămâne similare cu cele precedente, dinainte ca prețul energiei să explodeze”, a spus, la rândul său, celălalt inițiator, deputatul USR Claudiu Năsui.

De altfel, și în Expunerea de motive ce însoțește proiectul de lege se arată că ”încasările la bugetul de stat din TVA pot rămâne similare cu cele precedente, deoarece prețul energiei electrice a explodat. Un procent mai mic de TVA poate aduce la bugetul de stat la fel sau mai mulți bani decât un procent mai mare de TVA aplicat la un preț mai mic. În final, statul ar împărți cu cetățenii încasările suplimentare din TVA-ul colectat pentru energie electrică”.

Dar, poate cel mai important motiv este acela că, prin adoptarea unor astfel de măsuri, nu se distorsionează piața. ”Statul nu trebuie să distorsioneze suplimentar piața energiei mai mult decât o face deja. Până acum, aceste intervenții au dus la sacrificarea investițiilor cu efect pe termen lung. Adoptarea legii offshore în forma actuală în 2018 a compromis investițiile României, deși anul acesta am fi putut avea primii metrii cubi de gaz din Marea Neagră. Dimpotrivă, sabotarea acestor investiții a făcut România dependentă de importuri. De asemenea, plafonarea prețului gazelor prin OUG 114/2018 a blocat investițiile în noi exploatări de gaze, forțând România într-o dependență externă de gaze”, se mai arată în Expunerea de motive.

Pierderi imense pentru regenerabili

Propunerea USR are, însă, și o prevedere care ar putea avea un impact mult mai mare și, din păcate, negativ: ”pentru perioada cuprinsă între 01.11.2021 și 30.04.2022, energia electrică facturată consumatorilor finali casnici este exceptată de la obligația de achiziție de certificate verzi prevăzută de art. 8 alin. (1) din Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie”.

În România, potrivit Institutului Național de Statistică (INS), populația consumă, într-un an, circa 13 – 14 TWh de energie electrică. Potrivit unui proiect de ordin al ANRE, impactul certificatelor verzi în factură va fi de 14,5 euro/MWh începând de anul viitor, față de 13 euro/MWh anul acesta.

Dacă presupunem că, în ultimele două luni ale anului, populația va consuma 2,5 TWh (comparabil cu consumul din ultimele două luni ale anului trecut), suma pe care producătorii din surse regenerabile ar pierde-o din neîncasarea certificatelor verzi s-ar ridica la 32,5 milioane de euro. Pentru primele patru luni ale anului viitor, un consum normal al populației ar fi de circa 5 TWh. Astfel, suma neîncasată de regenerabili s-ar ridica la 72,5 milioane de euro.

În total, producătorii din surse regenerabile ar pierde aproximativ 105 milioane de euro în cele 6 luni în care nu ar încasa certificatele verzi!

Sigur, ”socotelile” pot fi făcute și luând în calcul doar vânzarea de energie. În lunile de iarnă, producția de energie eoliană, de exemplu, este mai mare, pentru că bate vântul în România, ceea ce nu se întâmplă vara. Astfel, putem presupune că, în perioada noiembrie – aprilie, eolienii și fotovoltaici ar putea produce aproximativ 5 TWh de energie electrică. Dacă luăm în considerare prețurile din piața spot prezentate de Opcom pentru lunile noiembrie și decembrie 2020 și perioada ianuarie – aprilie 2021, un preț mediu al energiei ar fi de circa 55 euro/MWh. Pentru perioada noiembrie 2021 – aprilie 2022, luată în calcul de USR în proiectul de lege, prețurile la energie ar trebui să fie mult mai mari! Pentru septembrie 2021, Opcom a anunțat un preț mediu pe piața spot de 133 euro/MWh. Pentru octombrie 2021, prețurile medii de apropie de 200 euro/MWh (cu un maxim de 266 euro/MWh și un minim de 75 euro/MWh). Dar, o medie de 200 euro/MWh înseamnă un preț al energiei de circa 4 ori mai mare față de cel de la începutul anului! Ceea ce înseamnă că regenerabilii ar avea de unde să suporte pierderea certificatelor verzi!

Totuși, rămânem la opinia noastră: statul nu trebuie să facă protecție socială pe seama companiilor! Nu trebuie companiile din sectorul producerii energiei verzi să suporte o factură mai mică a consumatorilor casnici! Sigur, plata certificatelor verzi ar putea fi preluată de bugetul statului. Dar atunci intervin alte probleme: care producători regenerabili vor primi bani de la buget și cât!

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.