Acasă MediuDezvoltare Durabila Transport RO-LA de probă organizat de CFR Marfă

Transport RO-LA de probă organizat de CFR Marfă

de L M

Distanța dintre Curtici și Craiova a fost parcursă de un tren încărcat cu camioane în 12 ore, acesta fiind un transport de probă organizat de Ministerul Transporturilor. Autoritățile statului subvenționează acest tip de transport, CFR Marfă fiind singura companie interesată, dar nu poate avea acces la finanțare din cauza datoriilor pe care le are la bugetele statului. De remarcat, viteza medie comercială raportată de Ministerul Transporturilor este de 17 km/h, cea realizată în transportul-test putând fi cotată o excepție.

„Sâmbătă, 10 februarie 2018, Ministerul Transporturilor împreună cu CFR Marfă, CFR SA și CFR Călători, au pus în circulaţie un tren-probă de tip Ro-La pe relaţia Terminal Curtici – Simeria – Petroşani – Craiova. Trenul încărcat cu 8 camioane a parcurs întreaga distanţă în mai puţin de 12 ore şi a reprezentat un prim pas pentru implementarea acestui proiect, cu beneficii importante atât pentru transportatorii rutieri cât şi pentru mediu. Suntem încrezători în acest proiect care va pune România pe harta transportului combinat din Europa”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor (MT).

CFR Marfă încearcă de mai mulți ani să promoveze transportul TIR-urilor pe calea ferată, mai ales că în perioadele de week-end circulația camioanelor este interzisă. Transportul RO-LA nu a avut succes din mai multe motive, până acum, plecând de la costurile mai mari și până la timpul mult mai lung decât transportul rutier.

Potrivit unui răspuns al MT pentru Focus-Energetic.ro, viteza medie comercială pentru trenurile de marfă este de 17 km/h. Autoritățile dau vina pe „numărul de opriri și durata staționării trenurilor în parcurs, respectiv condițiile comerciale stabilite de operatorii de transport feroviar”, pentru că, de fapt, „viteza medie tehnică asigurată în prezent pe rețeaua feroviară este de 69,09 km/h”. Transportul călători stă puțin mai bine, viteza medie comercială fiind de 42 km/h.

În condițiile transportului-test realizat de Ministerul Transporturilor, viteza medie realizată este de peste 30 km/h, dacă luăm în calcul o distanță de aproximativ 400 km, aproape dublu față de ceea ce se înregistrează în mod obișnuit.

Subvenții de la stat

Autoritățile statului s-au gândit să subvenționeze transportul de tip RO-LA (Rollenden Landstrassen – şosea rulantă”) ca măsură de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Mai exact, transportul camioanelor pe calea ferată. Pentru aceasta, s-a inițiat Programul RO-LA, promovat de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), program care s-a dovedit a fi un mare eșec.

În prima sesiune de depunere a ofertelor din partea transportatorilor feroviari, în noiembrie 2017, s-a înregistrat o singură cerere, din partea CFR Marfă. Cum era de așteptat, dosarul de finanțare a fost respins din cauza „obligațiilor fiscale de plată la bugetul de stat, conform certificatului nr. 69881/15.11.2017”, precizează AFM pentu Focus-Energetic.ro. În plus, „din certificatul de siguranță nu rezultă și secțiile de circulație precizate în cererea de finanțare”, așa cum cere ghidul de finanțare. Potrivit statisticilor ANAF, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA avea datorii, la 30 septembrie 2017, în valoare de 117.668.262 lei, fiind pe locul 12 în topul primilor 500 debitori persoane juridice cu obligaţii fiscale restante la bugetele de asigurări sociale înregistrate la 30 septembrie 2017.

Potrivit AFM, Programul RO-LA se adresează operatorilor de transport feroviar, care desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României, finanţarea acordată de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru acest program fiind în cuantum de 60% din valoarea fără TVA a facturii emise de operatorul de transport feroviar societăţii de transport rutier pentru activităţile finanţate în cadrul Programului. Chiar de la întocmirea ghidului de finanțare se știa că CFR Marfă, transportatorul feroviar de stat, are mari datorii la stat, astfel că nu se știe pentru cine a fost lansat programul, mai ales că nici alte companii private nu și-au arătat interesul pentru a beneficia de un astfel de sistem de subvenționare.

Cu tot acest eșec, AFM nu se lasă și a anunțat, imediat după descalificarea unicului solicitant, că programul se prelungește pentru perioada 2018-2020; pentru prima ediție se alocaseră 10 milioane de lei. Cum MT a făcut acest transport-test, este de așteptat ca AFM „să flexibilizeze” condițiile de participare și să dispară condiția reprezentată de lipsa datoriilor la stat.

din aceeasi categorie

1 comentariu

Transport RO-LA de probă organizat de CFR Marfă | Asociatia Inginerilor Feroviari din Romania februarie 11, 2018 - 8:59 pm

[…] preluata de pe pagina web Focus Energetic, […]

Comments are closed.