Acasă MediuDezvoltare Durabila Subvenții pentru prizele mașinilor electrice numai pentru primării

Subvenții pentru prizele mașinilor electrice numai pentru primării

de L M

Ministerul Mediului vrea schimbări radicale în ceea ce privește beneficiarii subvențiilor pentru instalarea de prize de alimentare a mașinilor electrice. De acum, vor avea acces la bani numai autoritățile locale. Deși, în prima rundă a programului o singură primărie a avut succes, și acela condiționat de unele documente.

Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică o nouă formă a Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in.

Ghidul trebuie ajustat și pentru că principala sursă de finanțare a Fondului pentru mediu o reprezintă banii încasați de statul român din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.

Cea mai mare modificare a Ghidului de finanțare se referă la beneficiari. În noua variantă, pot primi finanțare bani pentru instalarea de prize numai unitățile administrativ teritoriale – reședințe de județ și Municipiul București. În acest fel, se are în vedere crearea unei rețele de prize în marile orașe. Până acum, orice persoană juridică, de stat sau privată, putea primi finanțare pentru înființare „infrastructurii de alimentare verde”, cum sunt denumite rețelele de prize.

Prin noul Ghid de finanțare se majorează valoarea maximă a sprijinului, care ajunge de la 80% la 90% din cheltuielile eligibile. Valoarea maximă a finanțării pentru un singur beneficiar va fi stabilită pentru fiecare sesiune de depunere de cereri și va fi în funcție de numărul de locuitori. Cert este că pentru o stație de încărcare cu putere înaltă nu se va aloca mai mult de 190.000 lei. Potrivit proiectului de Ghid, o astfel de stație va trebuie să aibă cel puțin de trei puncte de încărcare, și acelea bine definite ca putere.

Contractul pentru finanţare intră în vigoare la data semnării acestuia de către părţile contractante sau la data prevăzută în acesta și iși încetează valabilitatea în 3 ani de la depunerea Raportului de finalizare. Durata de realizare a proiectului va fi cea solicitată prin cererea de finanţare, dar nu mai mare de 12 luni și începe odată cu depunerea primei cereri de decontare.

Prima cerere de decontare se va depune în maxim 12 luni de la data semnării contractului. Prin aceasta se vor solicita cheltuielile aferente studiului de fezabilitate, proiectului tehnic și lucrărilor executate/bunurilor achiziționate până la data depunerii acesteia.

Prin excepţie, în situații justificate, atât termenul de 12 luni pentru depunerea primei cereri de decontare cât și durata de realizare a proiectului pot fi prelungite cu acordul Comitetului director al Autorităţii”, se arată în proiectul Ghidului de finanțare.

Prevederile erau necesare pentru că realizarea proiectelor presupune și achiziții publice. Practica în domeniu arată că licitațiile publice se prelungesc foarte mult, ajungându-se deseori la procese în instanță, astfel că termenul de 12 luni pentru realizarea proiectului de la semnarea contractului ar fi fost depășit de foarte multe ori.

Debut nepromițător

Până acum, programul a avut parte de o sesiune, în 2016, care s-a bucurat de oarece succes, în special în rândul firmelor. În cadrul sesiunii deschise în perioada 15 septembrie – 15 noiembrie 2016 a fost solicitată finanțare pentru instalarea a aproximativ 260 de stații, 9 solicitanți fiind unități administrativ-teritoriale, iar 39 persoane juridice de drept privat, valoarea totală solicitata fiind de 15.234.201,60 lei. Un an mai târziu, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a stabilit că doar 9 cereri de finanțare au fost înaintate potrivit Ghidului de finanțare, dintre care doar o singură primărie – Târgoviște. În total, 10 stații de încărcare vor fi finanțate cu 1.444.241,54 lei, cam a 10-a parte din cât s-a cerut inițial.

Ministerul Mediului este consecvent cu finanțarea acestui program, având în vedere că este deschisă o procedură de infringement împotriva României pentru că nu a făcut demersuri ca să fie realizată o rețea de alimentare alternativă pentru autovehicule.

din aceeasi categorie