Ministerul Finanţelor a sistat plata ajutoarelor de stat către Ford România, deoarece compania nu şi-a îndeplinit planul de investiţii asumat la cumpărarea Automobile Craiova. Ford România ar trebui să primească, în total, 143 milioane euro ajutor de stat regional din partea României, în condiţiile în care, până în anul 2012, ar realiza, în fabrica din Bănie, investiţii de 675 de milioane de euro. Compania Ford a realizat, până acum, doar un sfert din investiţiile asumate.
Prima şi ultima tranşă din ajutorul promis celor de la Ford, în valoare de 17,6 milioane de euro, a fost plătită de Ministerul Finanţelor Publice (MFP) anul trecut, pentru investiţiile realizate de companie în anul 2009. Pentru anul 2010 Ford nu a primit niciun leu.
„ Faţă de calendarul prezentat mai sus (n.r. – prin contractul de privatizare), Ford România SA a înregistrat întârzieri în realizarea investiţiilor, astfel încât faţă de cuantumul ajutorului de stat prevăzut a se acorda în perioada 2008 – 2010, de 65,55 milioane de euro, Ministerul Finanţelor Publice a plătit 17,6 milioane de euro, proporţional cu gradul de realizare a investiţiilor”, se arată într-un răspuns al Ministerului Finanţelor, publicat de „Gazeta de Sud”.
De exemplu, în primele patru luni ale acestui an, uzina din Craiova a produs doar 3.000 de maşini, deşi în 2011 producţia ar fi trebuit să fie de 250.000 de unităţi.
Ford a decis să mute producţia Ford Transit Connect din România în Spania, iar, alături de modelul B-Max, care va fi construit exclusiv la noi în ţară, va intra în producţie un nou model de mici dimensiuni (clasa B), în loc de Transit Connect.
Reamintim, în 2007, producătorul american de automobile Ford a cumpărat, pentru doar 57 de milioane de euro, 72% din Automobile Craiova. Un an mai târziu, Ministerul Finanţelor a aprobat celor de la Ford un ajutor de stat în valoare totală de 143 de milioane de euro, cu condiţia realizării integrale a investiţiilor asumate. Comisia Europeană a descoperit un ajutor de ilegal acordat la momentul privatizării, în valoare de 27 de milioane de euro, bani pe care Ford a trebuit să-i returneze statului român.



