Acasă MediuDezvoltare Durabila Stații de încărcare pentru mașini electrice

Stații de încărcare pentru mașini electrice

de L M

statie masini electrieAutoritățile de mediu sunt hotărâte să promoveze vehiculele electrice, deși numărul acestora este încă extrem de mic, poate și din cauza lipsei infrastructurii de alimentare. Își propun să aloce fonduri ca, până în 2020, în România să existe 6000 de stații, în condițiile în care acum sunt doar 55, majoritatea covârșitoare realizate de privați. Marile lanțuri de magazine au început să instaleze stații de încărcare pentru mașini electrice, până acum acestea fiind utilizate gratuit de beneficiari.

„Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică Programul „Infrastructură de alimentare verde”, prin care va fi demarată rețeaua națională de puncte de alimentare pentru autovehiculele electrice din România, a declarat Cristiana Pașca Palmer, ministrul Mediului, vineri, la inaugurarea stației de încărcare destinată mașinilor electrice, de la Cora Lujerului, din București. „Programul a fost conceput ca unul multianual cu o țintă indicativă de 6000 de puncte de alimentare instalate în rețea până în anul 2020. Acesta este finanțat prin Administrația Fondului pentru Mediu și beneficiază, pentru anul 2016, de suma de 70 milioane de lei, sumă care va acoperi instalarea a circa 400 de stații de încărcare cu putere normală și alte 400 de stații de încărcare rapidă”, a spus ministrul. Programul „Infrastructură de alimentare verde” este destinat persoanelor juridice, respectiv: primăriilor din localități cu mai mult de 50.000 de locuitori, instituțiilor publice și agenților economici din astfel de orașe, dar și agenților economici unde accesul este liber. Locațiile care pot fi dotate cu chargere rapide sau normale sunt parcările publice, parcări destinate sau care deservesc punctele de interes public (baze sportive, săli de spectacole, instituții publice, centre comerciale, unități hoteliere, gări, aeroporturi, benzinării), parcări cu acces direct la autostrăzi, drumuri naționale sau europene. Cei care vor aplica în cadrul viitoarei sesiuni de finanțare trebuie să prevadă în proiectul cu care aplică locuri de parcare crespondente numărului de puncte de încărcare care trebuie marcate distinct și semnalizate cu panouri de informare.

Fiecare dintre acești beneficiari poate aplica la AFM pentru instalarea de puncte de încărcare și poate beneficia de finanțarea a 80% din costurile unui astfel de proiect. Suma maximă pe care o poate solicita o primărie, instituție publică sau un agent economic este de 900.000 de lei, aproximativ 200.000 de euro.

Programul permite instalarea atât a punctelor de încărcare cu putere normală, egală cu 22 kw curent alternativ, cât și a celor cu putere înaltă, mai mare de 22 kw curent continuu. Pentru o priză cu încărcare normală (de circa 4 ore), AFM a stabilit în concordanță cu nivelul pieței o sumă maximă decontabilă de 2500 de euro, iar pentru una cu încărcare rapidă (sub 1 oră) o sumă de 35.000 de euro, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Mediului.

”Suntem convinși că imediat ce rețeaua va fi activă și va permite traversarea României de la un capăt la altul, cu o mașină 100% electrică, cu costuri de sub 50 de lei, acest mod de transport va deveni o opțiune importantă pentru mult mai mulți români. Ne dorim ca primăriile să joace un rol important în acest Program, să aplice și să contribuie la tranziția către orașe inteligente”, a precizat ministrul Pașca Palmer.

Rabla Plus

Programul privind dezvoltarea rețelei de încărcare este complementar Programului Rabla Plus, care alocă fonduri speciale pentru cumpărarea de mașini electrice sau hibrid. Acesta din urmă va debuta săptămâna viitoare, prin publicarea listei cu producătorii și dealerii auto validați, a declarat, vineri, Istvan Jakab președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), la lansarea stațiilor de reîncărcare din cadrul hipermarketurilor Cora. Subvențiile sunt de 5.000 de lei pentru achiziționarea unui automobil hibrid și de 20.000 de lei pentru achiziționarea unei mașini electrice, fără a exista obligativitatea casării unui autovehicul vechi. Prețul mediu al unei mașini electrice este de 30.000 euro.

Anul trecut, în România s-au vândut 495 de autoturisme noi hibride sau electrice 100%, comparativ cu 2014, când au fost vândute 236 de unități.

Kaufland și Renovatio creează o rețea de 10 stații de încărcare rapidă a mașinilor electrice între Arad și Constanța. Acestea pot fi utilizate de orice mașină electrică produsă în Europa, au precizat reprezentanții Cora. Pentru alimentare, este nevoie doar de un card emis proprietarului mașinii, care permite accesul la stație.

„Numărul stațiilor de încărcare este foarte mic în România, dar este un lucru bun că a început să de dezvolte o astfel de rețea”, a declarat Nicolae Mocioi, directorul executiv al Asociației pentru Promovarea Vehiculelor Electrice în România (AVER). Potrivit acestuia, scopul este de a se realiza o rețea de stații de încărcare, cu aceleași facilități ca o benzinări oarecare. „La nivel european, se discută modalitatea prin care o mașină electrică înregistrată într-un stat să se poată încărca la o stație dintr-un alt stat. Și pentru folosirea mașinilor electrice pe plan intern este nevoie de stabilirea unor reglementări de alimentare. De exemplu, pentru o mașină de serviciu care este încărcată acasă, la un utilizator. Trebuie să existe o modalitate ca energia consumată pentru alimentarea vehicului electric să fie plătită de către instituție sau firmă”, a atras atenția Mocioi.

din aceeasi categorie