Acasă Economie Șomajul tehnic, cea mai bună decizie luată de autorități

Șomajul tehnic, cea mai bună decizie luată de autorități

de M G

Cristina CHIRIAC

Cea mai importantă măsură luată de autorităţi în această perioadă a fost şomajul tehnic, pentru că mulţi antreprenori nu ar fi avut posibilitatea să susţină financiar această indemnizaţie, a declarat Cristina Chiriac, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF).

„Marea majoritate a antreprenorilor gândește în felul acesta: că nu aşteaptă milă sau pomană de la stat, însă, în momentul în care se produce un shut-down al activităţii economice printr-o ordonanţă militară şi ţi se interzice efectiv să-ţi desfăşori activitatea, pentru că distanţarea socială salvează vieţi, în momentul acela e normal, cel puţin aşa gândesc eu, este normal ca statul român să vină cu un pachet de măsuri. Noi, mediul de afaceri, să ştiţi că l-am aşteptat. Şi cred că cea mai mare măsură pe care au luat-o în această perioadă a fost să susţină acest şomaj tehnic, pentru că existau extrem de mulţi antreprenori care nu ar fi avut posibilitatea, financiar vorbind, să susţină indemnizaţia de şomaj tehnic”, a spus Cristina Chiriac, în cadrul videoconferinţei “Antreprenoriat fără gen”, organizată de cotidianul Bursa și CONAF.

Aceasta a afirmat că pandemia a generat reacţii în lanţ şi, chiar dacă o firmă a luat toate măsurile, scăderea consumului atât de drastic în prima lună a stării de urgență a afectat un segment extrem de larg al antreprenorilor şi chiar şi companii care aveau un grad de digitalizare destul de mare s-au confruntat cu scăderea cifrei de afaceri.

De asemenea, Cristina Chiriac a menţionat că în Bucureşti şi Ilfov sunt 270.000 de companii care nu au în acest moment acces la finanţare, cel puțin din fonduri europene, deși acestea sunt companii care, prin crearea unor noi locuri de muncă, ar putea să aducă mai mulţi bani la bugetul de stat. În opinia sa, există un demers public pentru a se găsi o soluţie astfel încât inechităţile antreprenoriale să se diminueze.

Fonduri pentru dezvoltare

Fondurile care se vor acorda companiilor afectate de pandemia de coronavirus vor fi împărţite în trei categorii, iar cea mai mare parte va merge pentru dezvoltare, în jur de 550 de milioane de euro, a declarat secretarul de stat din Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA), Liviu Rogojinaru.

„O să vă spun despre acel aproximativ un miliard de euro care vine la Ministerul Economiei. În prima categorie vor fi undeva în jur de 350 de milioane de euro repartizaţi. Sunt granturi nerambursabile. Va fi o grilă nu complicată, nu vă gândiţi la nimic complicat. Pentru toate trei secţiunile discutăm de contribuabilul sau agentul economic, stă în faţa calculatorului şi îşi completează hârtiile. Vine o singură dată să ne vedem, când trebuie să semnăm contractele (…) şi în trei minute a plecat de acolo cu contractul semnat, iar banii îi primeşte în contul pe care îl indică tot în mediul online. Ne vedem o singură dată. Am dori să nu ne întâlnim nici atunci, dar se pare că tehnic nu se poate. Dacă am putea s-o rezolvăm şi pe asta am fi foarte fericiţi”, a spus Liviu Rogojinaru, în cadrul videoconferinţei “Antreprenoriat fără gen”.

El a explicat că o sumă de 350 de milioane de euro este dedicată pentru sectorul HORECA, firmelor care au activitatea întreruptă total sau parţial ca urmare a efectelor deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgenţă sau companiilor din transporturi.

De asemenea, Liviu Rogojinaru a afirmat că, la modalitatea de departajare şi de stabilire a punctajului, se va lua în calcul cifra de afaceri de anul trecut, numărul mediul de angajaţi de anul trecut, precum şi faptul că societatea este în activitate.

„Ce ne-ar interesa foarte mult cu aceşti bani este să ajutăm societăţile care sunt în dificultate şi să-i ajutăm la modul în care să devină bancabili, cum se spune. Am avut ieri o întâlnire cu băncile. Exact pe problema aceasta am discutat. Să vedem cum facem. Din 30.000 să devină 50.000 de firme bancabile de aşa manieră încât să acceseze IMM Invest”, a precizat Rogojinaru.

În a doua secţiune menţionată de secretarul de stat se află firmele care nu au avut niciun angajat la 31 decembrie şi singurul care munceşte este administratorul. El a susţinut că sunt câteva zeci de mii de firme de acest fel.

În a treia secţiune sunt alocaţi 550 milioane de euro, iar suma este destinată firmelor care vor să acceseze fonduri pentru dezvoltare şi mărirea capacităţii de producţie.

din aceeasi categorie