Sistemul RO e-Transport, care vizează bunurile cu „potențial” de fraudă fiscală, este obligatoriu de la 1 ianuarie 2023, anunță Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR). Măsurile luate prin implementarea acestui sistem sunt un bun început, dar este nevoie de ajustarea lui, pentru a atinge țintele urmărite prin aplicare, susține Asociația.
În aprilie 2022, a fost creat cadrul legislativ privind Sistemul RO e-Transport care vizează declararea anticipată a datelor aferente transporturilor rutiere a bunurilor cu risc fiscal ridicat, în funcție de tipul operațiunii, beneficiarului sau furnizorului, se arată într-un comunicat de presă al ACDBR. „Acest set de reguli vizează exclusiv transportul pe teritoriul național și reprezintă, conform declarațiilor domnului ministru Adrian Câciu, măsuri de prevenire și reducere a evaziunii care își vor dovedi eficacitatea în scurt timp”, precizează comunicatul.
„Începând cu luna iunie 2022, până în prezent, Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România, împreună cu Ministerul Finanțelor, ANAF și alte asociații profesionale, a contribuit direct la conturarea cadrului legislativ, pe care îl apreciem ca relevant în descurajarea concurenței neloiale și a evaziunii fiscale, factori de risc major pentru dezvoltarea comerțului, consolidarea Bugetului de stat și siguranța și protecția consumatorilor”, punctează documentul.
Regulile legislative aplicabile sistemului RO e-Transport sunt stabilite în OUG nr. 41/2022. Categoriile de vehicule de transport și bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care sunt monitorizate și procedura de aplicare a Sistemului RO e-Transport sunt stabilite prin Ordin ANAF nr. 802/2022 și Ordin ANAF nr. 2545/2022.
„Deși Sistemul RO e-Transport introduce reguli suplimentare și birocratice costisitoare pentru operatorii economici vizați, apreciem că, prin colaborarea cu MF și cu ANAF, am contribuit decisiv prin propuneri de modificare a legislației la adaptarea la realitatea economică”, atrage atenția Asociația.
Potrivit ACDBR, există câteva prevederi relevante, promovate prin Sistemul RO e-Transport, gestionat de către Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională Administrare Fiscală şi Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare. În acest sistem sunt înregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare etc. Pe de altă parte, Sistemul RO e-Transport se interconectează cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanţelor, ANAF sau Autorităţii Vamale Române și se poate interconecta cu alte sisteme de monitorizare şi control ale unor autorități cu competențe în domeniul vizat.
Categoriile de vehicule rutiere vizate sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puţin unei partide de bunuri care face obiectul transportului. Iar categorii de bunuri vizate: anumite legume, plante, fructe, băuturi, sare, pământuri și pietre, var, ciment, fontă, fier, oţel, articole de îmbrăcăminte și de încălțăminte etc.
„Este interzisă descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepţia celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri”, precizează documdentul. Nerespectarea prevederilor OUG nr. 41/2022 duce la amenzi de 5.000 – 100.000 de lei.
„Apreciem că sistemul de reguli instituit, fiind încă în faza de debut al controlului, este perfectibil, atât din punct de vedere legislativ, cât, mai ales, din punct de vedere al înțelegerii modului corect de aplicare de către inspectorii Direcției Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF și al modului de conformare al operatorilor economici vizați. Astfel, am solicitat în permanență consultări cu conducerea MF și ANAF și am comunicat eficient cu membrii Asociației noastre. Considerăm că acest ansamblu de reguli poate contribui semnificativ la descurajarea și diminuarea pieței negre, a comerțului ilegal transfrontalier, a practicilor neloiale generate de anumiți operatori economici angro sau cash&carry, cu finalitate fiscală în piața en-detail”, completează comunicatul.



