Acasă Analize Şi italienii vor să ştie de ce s-a scumpit “lumina” în România

Şi italienii vor să ştie de ce s-a scumpit “lumina” în România

de M G

Francesco Starace (foto), directorul general al grupului italian Enel, a declarat că nu există îngrijorare legată de cadrul de funcţionare a pieţei energetice din România în acest moment. Totuşi, şi italienii îşi doresc să ştie motivele care au condus la creşterile de preţ pe pieţele angro, pentru a putea preveni să se repete pe viitor.

“Vârfurile de preţuri pe pieţele angro de electricitate nu înseamnă neapărat că piaţa nu funcţionează corect. Mai degrabă este o chestiune de cerere şi ofertă, care sunt în dezechilibru, şi cred că, cel mai probabil, aceasta a fost situaţia şi în România. Întrebarea nu este dacă piaţa funcţionează sau nu, ci care este echilibrul între cerere şi ofertă şi cum este administrat. Nu văd motive majore de îngrijorare. Cred că piaţa din România are un cadru de funcţionare destul de bun, dar se pune întrebarea în ce mod actorii înţeleg modul în care poziţiile lor, long sau short, influenţează piaţa şi cum putem să evităm aceste vârfuri de preţuri în viitor”, a spus Francesco Starace, într-o conferinţă de presă la Londra, potrivit Agerpres.

El a precizat că, în sine, aceste creşteri abrupte, volatilitatea sunt o problemă de dezechilibru între cerere şi ofertă, o combinaţie de factori pe un termen scurt.

“Deci, nu avem vreo îngrijorare legată de cadrul de funcţionare a pieţei în acest moment. Dar, cu siguranţă, vrem să ştim de ce această situaţie s-a întâmplat, pentru a putea preveni să se repete pe viitor”, a mai afirmat oficialul Enel.

În ceea ce priveşte preţul la energie în Europa, el spune că nu vede o evoluţie foarte interesantă.

“Este o întrebare importantă şi depinde de ce cadru de piaţă va adopta Europa, precum şi de cum va evolua preţul emisiilor de CO2 după ce va fi implementată schema ETS (Emissions Trading System). Sincer, nu văd o evoluţie foarte interesantă. Credem că pieţele vor evolua destul de stabil fată de situaţia din prezent şi – cu excepţia unor vârfuri, cum este cel despre care aţi vorbit – nu se vor mişca înainte şi înapoi. Tendinţa generală este destul de monotonă”, a conchis Starace.

Investiţii de jumătate de miliard de euro

Pe de altă parte, reprezentanţii grupului au anunţat că Enel va investi 565 milioane euro pentru investiţii privind infrastructura şi reţele pe piaţa din România, în perioada 2018-2020.

Din această sumă, 329 milioane euro sunt pentru investiţii de creştere. De asemenea, Enel va mai investi 400 de milioane de euro pentru digitalizarea reţelelor şi proceselor.

Pe de altă parte, compania şi-a propus scăderea duratei medii a întreruperilor neplanificate pe client cu 11%, comparativ cu nivelul din 2017. Oficialii companiei au mai anunţat că vor să ajungă la 2,1 milioane de contoare inteligente, ţinta pentru 2017 fiind 300.000.

Reprezentanţii grupului au anunţat lansarea Enel X, brandul diviziei “e-Solutions”, care urmăreşte să aducă noile tehnologii şi soluţii pentru digitalizarea oraşelor, locuinţe, mobilitate şi industrie.

“Încă din 2015 am făcut progrese remarcabile în toate sectoarele strategiei noastre. Enel este astăzi un business mult mai eficient, cu un drum bine definit spre o creştere industrială care, combinată cu disciplina în managementul capitalului şi executarea mult mai rapidă a rotaţiilor activelor, au contribuit la creşterea profitabilităţii şi a fluxurilor de numerar ale Grupului. Astfel, am crescut dividendele pe 2017 cu 44% comparativ cu cele plătite în 2015. Toate aceste rezultate au fost atinse în pofida unor evoluţii macroeconomice mult mai provocatoare faţă de cele aşteptate”, a afirmat Francesco Starace.

Potrivit acestuia, privind spre 2020, digitalizarea a devenit o dimensiune concretă şi tangibilă a business-ului, cu o investiţie de peste 5 miliarde de euro în perioada la care se referă planul strategic.

“Ne concentrăm foarte mult pe clienţi, inclusiv în noua linie globală de business e-Solutions, ceea ce ne va aduce noi oportunităţi pentru a crea valoare. Obiectivele noastre financiare îmbunătăţite, inclusiv introducerea unui dividend minim pe acţiune în valoare de 0,28 euro pentru 2018, în creştere cu 33% faţă de obiectivul minim stabilit în 2017, ne susţin încrederea în perspectivele şi rolul pe care îl are Enel astăzi şi îl va avea în următorii ani”, a mai spus Starace.

Planuri de viitor

Grupul italian de utilităţi Enel a prezentat noul său plan strategic conform căruia, în perioada 2018-2020, va investi 24,6 miliarde de euro, din care 80% pe pieţele mature precum Italia, Spania şi SUA, precum şi pentru a face reţelele sale mai digitale, se arată într-un comunicat de presă.

În acest nou plan strategic, Enel a confirmat majoritatea obiectivelor financiare incluse în planul precedent, dar a majorat cu 33% estimările privind dividendul minim pe acţiune ce va fi acordat anul viitor, până la 0,28 euro.

Enel a mai informat că, până în 2020, va vinde alte active, în valoare de 3,2 miliarde de euro, în principal termocentrale, urmând, de asemenea, să iasă de pe pieţele considerate non-strategice. Pe de altă parte, grupul italian va aloca 2,3 miliarde de euro pentru preluarea participaţiilor minoritare şi alte două miliarde de euro pentru achiziţii în domeniul reţelelor şi soluţiilor electronice.

“Digitalizarea transformă Enel într-un operator din ce în ce mai eficient și proactiv, în contextul transformării majore pe care o parcurge întreaga industrie. Evoluția pieței de energie creează noi oportunități pentru a îmbunănătăți orientarea către client a Grupului, prin servicii noi. Combinarea acestor două elemente va susține Grupul în a oferi remunerări atractive pentru acționari și în a crea valoare pe termen lung pentru toate părțile interesate”, se arată în comunicat.

Astfel, Enel îşi propune investiții de 5,3 miliarde de euro (o creștere de 600 de milioane de euro față de planul anterior) în digitalizarea portofoliului de active, operațiunilor și proceselor și în sporirea conectivității. Obiectivul este o creștere cumulată a contribuției la EBITDA cu 1,9 miliarde de euro în perioada 2018-2020 (o creștere de 300 de milioane euro față de planul anterior).

Pe de altă parte, orientarea către client are ca obiectiv o contribuție EBITDA de 3,3 miliarde de euro în 2020, din care 2,9 miliarde din vânzarea de energie și gaz. De asemenea, 400 milioane de euro sunt aferente e-Solutions, beneficiind de un portofoliu de 67 milioane de consumatori finali, numărul consumatorilor aflați în regim de piață concurențială fiind estimat la aproape 35 de milioane pentru 2020.

Eficiența operațională are ca obiectiv obținerea de economii de 1,2 miliarde de euro, în termeni reali, în 2020 comparativ cu 2017, din care 500 de milioane de euro ca urmare a investițiilor în digitalizare.

În România, Enel deţine E-Distribuţie Muntenia E-Distribuţie Banat şi Dobrogea, precum şi Enel Energie şi 100% din acţiunile Enel România. Aceste companii gestionează o reţea de 91.000 de kilometri, ce distribuie aproximativ 14 TWh pe an (cu o cotă de piaţă de 34%), vând aproximativ 9 TWh/an unui număr de circa 2,6 milioane clienţi, dintre care 2,4 milioane sunt clienţi rezidenţiali (aproximativ 20% din piaţa de retail) şi 200.000 sunt companii.

din aceeasi categorie