Complexul Energetic Oltenia (CEO) va ceda minele de lignit Berbeşti şi Alunu către CET Govora, principalul utilizator al cărbunelui din aceste cariere, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă (OUG) iniţiat de Departamentul pentru Energie. Astfel, va apărea al treilea Complex Energetic (CE) din ţară, după CE Oltenia şi CE Hunedoara.
“Se autorizează Ministerul Economiei prin Departamentul pentru Energie să mandateze reprezentanţii statului în cadrul adunării generale a acţionarilor de la Societatea Complexul Oltenia S.A. pentru a aproba transferul activelor deţinute de către Societatea Complexul Energetic Oltenia S.A., aferente Unităţii Miniere de Carieră Berbeşti şi Alunu, către Societatea C.E.T. Govora S.A., împreună cu titlul creanţei deţinute de către Societatea Complexul Energetic Oltenia S.A. faţă de Societatea C.E.T. Govora S.A. “, se arată în proiectul de OUG.
În nota de fundamentare, iniţiatorii explică faptul că CET Govora este producătorul de energie termică pentru municipiul Râmnicu Vâlcea, dar şi pentru platforma industrială Oltchim.
Până acum, CET Govora a cumpărat de la Complexul Energetic Oltenia (CEO) lignitul necesar producerii energiei electrice şi termice, CET-ul fiind unul dintre principalii clienţi pentru lignitul produs de CEO, provenit în special din carierele Alunu şi Berbeşti.
“Activitatea CET Govora depinde indisolubil de furnizarea de lignit de la aceste exploatări ale CEO“, se arată în nota explicativă.
Cele două cariere au avut, încă de la înfiinţarea lor, ca destinaţie principală producţia şi furnizarea de lignit către CET Govora, deservind, practic, această centrală electrică de termoficare. În acest sens, întreaga infrastructură aferentă carierelor Berbeşti şi Alunu, adică liniile de cale ferată, a fost concepută şi executată pentru a transporta lignitul către CET Govora, mai spun iniţiatorii.
“La rândul său, CEO ar beneficia de o serie de avantaje ca urmare a transferării minelor Berbeşti şi Alunu către CET Govora, avantaje dintre care menţionăm: reducerea costului unitar al tonei de cărbune de la 66,52 lei/tonă la 56,2 lei/tonă; reducerea preţului anual al MWh de la 202,7 lei/MWh la 188,6 lei/ MWh; reducerea cheltuielilor cu consumul propriu de energie electrică aferent celor două cariere; reducerea cheltuielilor cu certificatele verzi aferente consumului de energie electrică şi îmbunătăţirea fluxului de numerar“, se mai arată în Nota de fundamentare.
De asemenea, de-a lungul timpului, CET Govora a acumulat restanţe la plata lignitului.
“În plus, din punct de vedere contabil, în condiţiile în care creanţele CEO nu au fost încasate până în prezent, iar şansele de recuperare a acestora sunt relativ mici, un provizion ar trebui constituit la CEO la finele anului financiar 2013. În conformitate cu prevederile art. 22, lit. c) din Codul Fiscal, acest provizion ar putea fi deductibil în proporţie de maxim 30% în evidenţele fiscale ale CEO. Prin transferul creanţelor CEO către CET Govora, la scoaterea din gestiune a acestora, CEO va înregistra o cheltuială 100% deductibilă fiscal. Conform estimărilor, acest avantaj fiscal ar fi în suma de aproximativ 17,25 milioane lei“, se susţine în Nota de fundamentare.
Pe de altă parte, valoarea creanţelor CE Oltenia faţă de CET Govora şi calculate la data de 31.01.2014 este de 159.199.296,90 lei, din care 128.020.909,38 lei debit de bază şi 31.178.387,52 lei penalităţi, valoare care urmează să fie actualizată la data realizării transferului.
Complexul Energetic Oltenia ar fi trebuit listat la bursă în vara acestui an, conform angajamentelor asumate în faţa FMI, însă procesul ar putea întârzia din cauza analizelor necesare pentru evaluarea rezervelor de cărbune.
CFR Marfă va transporta cărbune pentru CET Govora
Pe de altă parte, CFR Marfă a anunţat că a câştigat licitaţia organizată de către CET Govora pentru transportul pe calea ferată a 2,4 milioane de tone de cărbune.
„Astfel, societatea a câştigat licitaţia organizată de către Centrala Electrică de Termoficare Govora pentru atribuirea contractului de transport pe calea ferată de cărbune tip lignit, pe două relaţii de transport, respectiv staţia CF Berbeşti, până la CET Govora şi CFR Alunu până la CET Govora. Contractul de transport va fi încheiat pe o perioada de un an, iar cantitatea de cărbuni transportată va fi de 2,4 milioane”, a anunţat CFR Marfă într-un comunicat, fără a preciza valoarea contractului.
„CFR Marfă este în continuare constrânsă să ia măsuri drastice în vederea redresării activităţii, pentru a avea şansa reîntoarcerii la un grafic de creştere normală. În această perioadă, piaţa transportului feroviar de marfă s-a redimensionat, fapt ce duce la o maturizare a acesteia, iar, în noile condiţii, CFR Marfă urmăreşte dezvoltarea permanentă a relaţiilor cu clienţii, prin fidelizarea şi păstrarea celor existenţi şi atragerea de noi parteneriate, toate acestea fiind posibile doar prin adoptarea unor politici comerciale flexibile”, a declarat noul director general al CFR Marfă, Dan Valentin Belcea.
Consiliul de Administraţie al CFR Marfă a început, la finele lunii martie, procedurile de disponibilizare a unui număr de 2.500 de salariaţi, în conformitate cu angajamentele Guvernului faţă de FMI.
Compania CFR Marfă, controlată de stat prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfă local, cu afaceri de 208 milioane de euro anul trecut.



