Rompetrol (principala marcă a KMG International, grup deţinut de KazMunayGas, compania naţională de petrol şi gaze din Kazahstan), prin diviziile de rafinare (Petromidia și Vega) și Downstream (divizia de vânzări de carburanți prin rețeaua de benzinării Rompetrol) a reușit, în acest an, să asigure, fără perturbări, livrările de produse petroliere necesare în România. Petromidia a dispus de un flux stabil de materie primă, țițeiul procesat având, în principal, origine din Kazahstan.
Din cauza situației geopolitice, pe plan mondial au avut loc întreruperi ale livărilor de carburanți, ceea ce nu s-a întîmplat în România: circa 3 milioane tone de carburanți (benzine, diesel şi jet A1), reprezentând peste 65% din producția rafinăriei Petromidia, au ajuns pe piaţa românească, ceea ce a dus la o stabilitate a livrărilor pe piaţa internă.
În primele 9 luni ale anului, Petromidia a procesat peste 3,8 milioane de tone de ţiţei şi alte materii prime, cu 1% peste cantitatea în perioada anului 2022. De asemenea, Vega, a raportat o creștere cu 7% a cantităților procesate, până la 287.000 de tone. Producția de benzină a crescut cu 3%, până la circa un milion de tone. Petromidia și-a crescut vânzările de carburanți pe piața internă cu 5%, la 1,85 milioane de tone, trimțând mai puțini carburanți la export, 943.000 de tone, cu 9% mai puțin decât în primele nouă luni din 2022.
Kazahstan reprezintă un important partener comercial al României. De altfel, recent, în cadrul vizitei vicepremierul kazah Murat Nurtleu, premierul român, Marcel Ciolacu, a afirmat că Republica Kazahstan este cel mai mare partener economic al României din Asia Centrală. „Dinamica excelentă a cooperării bilaterale conferă potenţialul necesar proiectelor prin care România şi Kazahstan pot contribui la dezvoltarea conectivităţii între Europa şi Asia Centrală. Dacă ne raportăm la problematica securităţii energetice, reconfigurarea rutelor de transport şi aprovizionare cu energie, inclusiv energie verde, reprezintă un obiectiv de interes atât în zona Mării Negre, cât şi pentru zona Mării Caspice, iar România este pregătită să îşi asume un rol activ în această direcţie”, a spus Marcel Ciolacu.
Murat Nurtleu a afirmat, la rândul lui, că România reprezintă un „partener de top” al Kazahstanului în ceea ce priveşte investiţiile şi comerţul. „Ţările noastre au dezvoltat o tradiţie foarte bună de sprijin reciproc, precum şi o colaborare eficientă în cadrul ONU şi în cadrul OCDE. Când vine vorba de Uniunea Europeană, aşteptăm cu nerăbdare să ne continuăm munca comună în implementarea obiectivelor pe are le avem şi care sunt incluse în parteneriatul extins între Kazahstan şi UE şi strategia europeană pentru Caucazul de sud. Suntem angajaţi să extindem parteneriatul kazaho-român. (…) Astăzi, România este unul din partenerii de top în ceea ce priveşte investiţiile şi partenerii comerciali din Kazahstan – al cincilea din UE şi numărul 12 la nivel global”, a spus el.
Potrivit acestuia, importurile din Kazahstan în România au atins 37% din consumul rafinăriilor româneşti. „Suntem angajaţi să menţinem acest nivel, ca parteneri strategici şi de investiţii. Exportul din Kazahstan reprezintă 10% din importurile din România în ceea ce priveşte energia şi contribuim, astfel, la securitatea energetică nu numai a Europei, ci şi a României”, a mai spus Murat Nurtleu.
Noi rute de transport al ţiţeiului kazah
Dacă, în trecut, mai mult de două treimi din exporturile de petrol ale Kazahstanului erau trimise în Europa prin Rusia, în acest an Kazahstan a deschis noi rute de transport al ţiţeiului.
Astfel, în aprilie, KazMunayGas (KMG) a anunţat că a început expedierea petrolului pentru rafinăria Petromidia din portul Ceyhan (Turcia). Un acord pe cinci ani privind tranzitul petrolului pe ruta Aktau (Kazahstan) – Baku (Azerbaidjan) – Ceyhan (Turcia), în volum anual de 1,5 milioane de tone, a fost semnat între KMG și SOCAR (compania perolieră națională din Azerbaidjan) la sfârșitul anului trecut. În luna martie a acestui an, transporturile de petrol kazah au început în direcția Aktau – Baku. Flotele din Kazahstan și Azerbaidjan sunt implicate în transport pe bază de paritate.
În cadrul aceleiași vizite la București a vicepremierului kazah, Murat Nurtleu, ministrul Afacerilor Externe al României, Luminiţa Odobescu, a subliniat contribuția importantă a Kazahstanului la securitatea energetică a Europei. “Kazahstan este un partener important al României şi al UE, prin contribuţia sa la securitatea energetică a Europei, precum şi prin relevanţa geo-strategică pentru coridoarele de transport care conectează Europa de Asia. În timpul discuţiilor am reconfirmat sprijinul nostru pentru o dezvoltare mai rapidă a unei rute internaţionale de transport între Marea Neagră şi Marea Caspică. Această rută va permite un flux mai mare de bunuri şi servicii între Europa şi Asia, prin intermediului Caucazului de Sud şi al Asiei Centrale, transformând porturile noastre de la Marea Neagră şi de la Marea Caspică în hub-uri importante dintre est şi vest”, a spus Luminița Odobescu.
“Ne vom concentra pe transport și alte domenii. Dorim, mai ale, să lucrăm împreună pe drumul de transport transcaspic, cunoscut și sub numele de coridorul median către Marea Caspică. (…) Dorim să ne integrăm logistica și infrastructura pentru a servi interesele Kazahstanului și ale României. Portul nostru maritim și portul Constanța sunt cele mai bune exemple de astfel de cooperare. Ne așteptăm ca cea de-a 17-a reuniune a comitetului interguvernamental de la București să dea și mai mult impuls implementării multor proiecte promițătoare”, a subliniat vicepremierul Murat Nurtleu.



