Acasă Analize Qui prodest

Qui prodest

de M G

Camera Deputaților a votat ”en fanfare” OUG 27/2022, privind plafonarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale până la sfârșitul lunii martie 2023. A votat-o aproape fără modificări. Iar ceea ce s-a modificat, mai rău încurcă decât descurcă! De aceea ne întrebăm cui folosește, cine beneficiază, ”qui prodest” că s-a votat o nouă lege, dar nu îmbunătățește aproape nimic din prevederile OUG 27/2022. Răspunsul, din punctul nostru de vedere, este unul singur: statul!

OUG 27/2022, care stabilește plafoanele prețurilor la energie electrică și gaze naturale, precum și modalitățile de aplicare a acestor plafoane a ajuns în Parlament, în regim de urgență. Prima cameră sesizată, Senatul, a avut doar două modificări de adus actului normativ aprobat de Guvern: facturile trebuie să fie mai ușor de înțeles de către consumatorul mediu, iar noilor producători de energie electrică și termică nu li se aplică supra-impozitarea de 80% peste un preț de vânzare de 450 lei/MWh. Sigur, Senatul nu explică ce înseamnă ”un consumator mediu”! Nu explică nici măcar dacă ”media” se referă la cantitatea de energie electrică sau gaze naturale consumată, la nivelul studiilor sau capacitatea intelectuală a consumatorului ”mediu”! Senatul a hotărât, iar Camera Deputaților a preluat întocmai, că ANRE și ANPC vor stabili un nou formular de facturare ”care să fie ușor de înțeles de către consumatorul mediu și să cuprindă informații relevante pentru acesta cu privire la depășirea consumului estimat în mod distinct pe facturi, astfel încât consumatorii să poată fi în cunoștință de cauză față de toate elementele de facturare într-un mod clar și precis”. Nouă nu ne rămâne decât să spunem ”Precis!”. Precis așa se vor întâmpla lucrurile! Așteptăm cu interes formularul care va explica ”într-un mod clar și precis” ce înseamnă ”Tg”, ”Tl”, diferența între transportul și distribuția de energie electrică și gaze naturale, diferența între ”furnizor” și ”distribuitor” și, mai ales, cât de voluminoasă va fi factura! Deja o factură are circa 5 foi. Cu toate explicațiile, așteptăm să vedem la câte foi se va ajunge. Și, mai ales, cu cât vor crește costurile de furnizare din această cauză! Pentru că numai hârtia și tiparul pentru explicațiile în plus costă enorm! Și cine va plăti, în final? Consumatorul, evident!

Furnizorii devin ”racheți”

La rândul lor, deputații au aprobat doar câteva modificări la OUG 27/2022, din punctul nostru de vedere neesențiale. Un amendament se referă, practic, la stabilitatea prețurilor din contractele de furnizare, precum și la producătorii care sunt și furnizori.

Poate cea mai ”interesantă” modificare introdusă de deputați se referă la faptul că furnizorii devin ”recuperatori” ai ajutoarelor de stat ilegale! Deși chiar denumirea, ”ajutor de stat”, arată clar că este vorba de ”stat”, la noi aplicarea conceptului are loc ”sui generis”: privații se ocupă de ”ajutorul de stat”!

Deputații au hotărât că ”În urma derulării procedurii de decontare sumele declarate neeligibile în conformitate cu regulile din materia ajutorului de stat şi/sau de minimis, precum şi din sfera IMM-urilor, se notifică de către Ministerul Energiei furnizorilor de energie electrică și gaze naturale, în vederea recuperării de către aceștia a sumelor acordate necuvenit ca și compensație în facturile clienților finali”. Altminteri spus, o companie privată (furnizorul) va trebui să recupreze ajutorul de stat acordat nelegal! Pentru că plafonarea și compensarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale pentru companii (IMM-uri) reprezintă un ajutor de stat.

Lăsăm la o parte că ajutorul acordat de stat tuturor companiilor este ilegal! Potrivit Comisiei Europene, ”un ajutor nou (n.r. – precum plafonarea prețurilor) acordat fără informarea Comisiei sau înainte de aprobarea de către aceasta este ilegal”. Cum nu credem că Guvernul României a informat Comisia Europeană despre plafonarea/compensarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale în perioada noiembrie 2022 – martie 2023, se numește că s-a acordat ajutor de stat ilegal! Și, dacă ”se înfoaie” Bruxellesul, toate firmele trebuie să plătească gazele și curentul la prețurile din factură. Din urmă! Cu majorări și penalități de întârziere!

Totuși, având în vedere că această criză energetică afectează întreaga Uniune Europeană, este posibil ca Bruxellesul să treacă cu vederea că România nu a notificat ajutorul de stat. La fel de posibil este ca unele firme, din greșeală sau intenționat, să fi beneficiat de prețurile plafonate la energie electrică și gaze naturale fără să aibă dreptul. Și atunci, acest ajutor de stat trebuie recuperat. Deputații s-au gândit că e mai simplu să-i pună pe furnizori să recupereze sumele! Să nu-i mai ”încarce” pe bieții birocrați de la stat! Practic, îi transformă pe furnizori în ”racheți”!

Deși, în acest mod simplu, reușesc să încalce câteva norme legislative interne, dar și europene! De exemplu, Ordinul 324/2016 al Ministerului Finanțelor privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea procedurilor privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat sau de minimis prevede că ”deciziile de recuperare a ajutoarelor de stat se transmit, potrivit legii, organelor fiscale centrale care procedează la înregistrarea, încasarea şi recuperarea sumelor individualizate prin acestea, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare”.

Astfel, organele fiscale ar trebui să recupereze aceste sume. La noi, furnizorii de energie electrică și gaze naturale devin, potrivit deputaților, ”organe fiscale centrale”, din moment ce-i obligă să recupereze sumele acordate necuvenit!

Bucureștenii și timișorenii rămân cu facturi de milioane la curent electric

În rest, OUG 27/2022 a rămas neschimbată. De exemplu, de prețuri plafonate la energie electrică beneficiază numai clienții casnici cu consumuri mai mici de 300 kWh/lună. Sigur, cantitatea pare suficientă! Cât curent să consumi la bec, televizor, frigider și mașina de spălat?! Nu și-a pus nimeni problema ce se întâmplă cu bucureștenii și timișoreni care n-au beneficiat de apă caldă și căldură, mai ales în perioada de iarnă! Pentru că ”radeții” din București și Timișoara nu au livrat energie termică! Din cauza frigului din case, extrem de mulți și-au cumpărat calorifere electrice sau orice altceva pe bază de curent, ca să se încălzească! În aceste condiții, 300 kWh/lună nu mai reprezintă o cantitate așa mare! Și sunt circa un milion de consumatori casnici în această situație!

De asemenea, distribuitorii și furnizorii de energie electrică, în continuare, pierd bani. Sigur, se va spune că au fost și ani întregi în care au câștigat bani frumoși în România. Ceea ce este adevărat. Dar, într-o companie, trecutul nu contează! Sunt, din păcate, mult prea multe exemple care demonstrează acest lucru! Mai ales în România! Doar dacă vorbim despre Tractorul Brașov, Semănătoarea, IMGB, Electroputere Craiova, combinate siderurgice, de îngrășăminte etc. Contează că, la un moment dat, au fost uzine-fanion, cu profituri uriașe?! Nu contează! Acum nici măcar nu mai există! La fel se poate întâmpla și cu companiile de furnizare și distribuție a energiei electrice și gaze naturale: nu contează câți bani au câștigat în trecut! Contează ce se întâmplă în prezent, ca să mai aibă un viitor!

Problema este că activitatea acestora influențează activitatea tuturor companiilor din țară! Pentru că nu există firmă care să nu folosească curent electric! Și, dacă un furnizor nu mai are bani să investească în rețele, ne vom trezi cu toții în întuneric! Dacă, acasă, mai putem să stăm la o lumânare, un strug nu merge fără curent! Și ce-ar însemna ca penele de curent să se țină una după alta?! Și aceasta pentru că, din cauza legislației, companiile din domeniul energetic nu mai au cum să investească!

Furnizorii au probleme și mai mari! Până acum ei au fost cei ce au susținut, de fapt, plafonarea și compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale. Pentru că statul le-a decontat sume mult prea mici față de cele cheltuite! Nici băncile nu prea le mai acordă împrumuturi, până când statul le dă banii înapoi furnizorilor! Iar companiile – mamă s-au cam săturat să cheltuiască bani în România! Aceasta vorbind despre companiile multinaționale. La Electrica Furnizare, în care statul a rămas principalul acționar, chiar dacă minoritar, nici nu poate fi vorba ca firma – mamă, Electrica, să aibă de unde acorda împrumuturi!

De cealaltă parte, statul ar trebui să cheltuiacă aproximativ 40 – 50 miliarde de lei în perioada noiembrie 2022 – martie 2023 pentru compensare, plafonare, exceptare la facturile de energie electrică și gaze naturale. Ceea ce pare imposibil! Potrivit Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, produsul intern brut (PIB) al României ar urma să fie, anul acesta, de 1.327,9 miliarde de lei. Astfel, cheltuiala statului cu plafonarea/compensarea ar urma să fie de 3 – 3,5% din PIB. Începând cu 2020, România se află în procedură de deficit excesiv, ca urmare a încălcării limitei de deficit bugetar de 3% în 2019. România ar trebui să atingă o ţintă de deficit guvernamental general de 6,2% din PIB în 2022, 4,4% din PIB în 2023 şi 2,9% din PIB în 2024. Astfel, doar compesnarea/plafonarea ar reprezenta jumătate din deficitul bugetar ce ar trebui atins în acest an!

Totuși, cel care beneficiază cel mai mult de pe urma OUG 27/2022 și a legii de aprobare a ordonanței este statul, care supra-impozitează producătorii, primește mai mulți bani din TVA și accize, nu decontează furnizorilor și lasă mulți consumatori casnici în afara plafonării prețurilor!

Pe de altă parte, considerăm că autoritățile statului ar trebui să treacă la o consultare reală a tuturor actorilor din piață, a specialiștilor din domeniul energetic, dar și financiar și bancar, pentru a reuși să treacă peste această perioadă de criză, în așa fel încât nici statul să nu pătimească prea mult, dar nici companiile din sector să nu intre în insolvență și faliment, cu consecințe incomensurabile asupra întregii economii românești!

din aceeasi categorie

Comentează

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.