Acasă EconomieBanci & Asigurari Numărul de maşini diesel aproape s-a dublat în 2013 faţă de 2007

Numărul de maşini diesel aproape s-a dublat în 2013 faţă de 2007

de GM

masini noiNumărul de maşini diesel a crescut de aproape două ori în 2013 faţă de 2007, existând astfel tendinţa vizibilă spre autovehiculele care funcţionează pe motorină, potrivit datelor BCR Leasing, care citează cifrele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Astfel, la nivelul anului 2013, 34% din autovehiculele din parcul naţional funcţionau pe motorină, iar restul de 66% pe benzină.

Anul trecut, în România au fost înmatriculate 219.000 autovehicule second hand şi 71.000 autovehicule noi, faţă de 222.000 autovehicule second hand în 2013 şi 58.000 maşini noi. Cel mai înalt nivel a fost atins în 2008, când au fost înmatriculate 301.000 autovehicule second hand şi 286.000 autovehicule noi.

„Vedem un reviriment al pieţei auto în 2015 în România. De asemenea, clienţii îşi păstrează preferinţă pentru autoturisme rulate. În ceea ce priveşte piaţa de leasing, ea nu este încă la nivelul la care ar putea ajunge, există potenţial de creştere”, a declarat Bogdan Speteanu, director general BCR Leasing IFN, într-o conferinţă de presă.

Parcul auto naţional avea la 31 decembrie 2014 un total de 5,98 milioane de vehicule, din care aproape 180.000 au sub doi ani vechime, peste 2,3 milioane au între 2 şi 10 ani vechime, iar peste 2 milioane sunt mai vechi de 15 ani.

„Vechimea parcului auto local a crescut în ultimii şase ani deoarece ponderea automobilelor între 0 şi 2 ani a scăzut la 3% în 2014, faţă de aproximativ 23% în 2007”, spun oficilii BCR Leasing IFN.

Potrivit acestora, România are cea mai mică rată de motorizare din UE, 234 de maşini la 1.000 de locuitori. De asemenea, ei consideră că tendinţa tinerilor de a adopta un stil de viaţă „eco” şi îmbătrânirea populaţiei vor avea un efect de moderare a cererii pentru transport individual.

De când a început criza, numărul de maşini second hand care intră pe piaţa din România a crescut (valoarea raportului privind înmatriculările de maşini second hand importate faţă de cele noi a fost de 3,8 ori în 2013. În luna martie 2015 au fost înmatriculate 7.855 maşini noi, în creştere cu aproape 16% faţă de martie 2014. Datele DRPCIV arată că, din cele aproape şase milioane vehicule, 4,96 milioane sunt autoturisme, peste 615.000 utilitare, iar 300.000 sunt remorci şi semiremorci.

Sectorul auto, inclusiv cel comercial şi cel de piese de schimb, reprezintă aproximativ 5% din PIB-ul României (la nivelul anului 2013). Sectorul auto local are aproape 300.000 angajaţi (49% în industria prelucrătoare şi 51% în comerţ şi servicii).

„Vânzările de vehicule în Europa au crescut în 2014 pentru prima oară după şapte ani, datorită cererii de vehicule low-cost fabricate de Renault/Dacia, Skoda, Volkswagen. Sectorul auto se va concentra mai mult pe pieţele emergente, unde numărul de vehicule la mia de locuitori este scăzut şi unde parcul de vehicule este vechi”, spun oficilii BCR Leasing IFN.

Potrivit acestora, pieţele emergente vor deveni principalul motor de creştere a sectorului auto, dar concurenţa va pune presiune din ce în ce mai mare pe preţ.

„Economiile emergente tind să crescă într-un ritm mai rapid decât cele bogate. Există o tendinţă globală de mutare a producţiei auto pe pieţe emergente. Producătorii auto îşi redefinesc produsele pentru a răspunde preferinţelor clienţilor: există cerere mare pentru maşini cu buget redus şi vor fi produse doar acele modele care reuşesc să acopere costuurile de producţie prin volume mari de vânzări”, au menţionat reprezentanţii BCR Leasing IFN.

Industria auto este una dintre cele mai dinamice industrii din România. În 2013, România a urcat pe locul patru din Europa Centrală şi de Est în privinţa producţiei de maşini (circa 411.000, conform Organizaţiei Internaţionale a Producătorilor de Autovehicule). 91% din producţia totală a fost destinată exportului în 2013. Principalele pieţe de export pentru modelele de autoturisme produse în România sunt: Franţa (18%), Germania (15%), Turcia (11%), Italia (9%), Marea Britanie şi Algeria (cu câte 8%).

În ceea ce priveşte leasingul financiar în 2014, dintr-un volum total al finanţărilor de 1,324 miliarde euro, finanţările de vehicule au reprezentat 1,01 milarde euro, asigurând practic creşterea pieţei totale de leasing cu 7%. Creşterea pe segmentul finanţărilor auto în 2014 a fost de aproape 14% faţă de 2013. Ponderea vehiculelor în totalul finanţărilor a fost de 76%, faţă de 71% în 2013. Cel mai dinamic segment a fost cel al vehiculelor comerciale grele, a căror pondere a crescut de la 29% la 36% în totalul finanţărilor auto.

Piaţa de leasing auto a consemnat în primul trimestru o creştere de 14% faţă de aceeaşi perioada a anului trecut, la 277,08 milioane euro, cel mai dinamic fiind segmentul vehiculelor comerciale, în special cele grele. În primele trei luni ale anului trecut, piaţa finanţărilor auto în leasing se situa la 242,17 milioane euro. Finanţările de autoturisme au înregistrat un avans de 20,2%, la 133,08 milioane euro, având o pondere de 48% în totalul pieţei de leasing auto.

Pe de altă parte, piaţă leasingului operaţional a consemnat în primele trei luni o creştere de 16%, la peste 50.000 de vehicule. De altfel, piaţa de leasing operaţional a înregistrat creşteri substanţiale în ultimii zece ani. În perioada ianuarie-martie au fost înmatriculate 2.500 de autovehicule pentru finanţarea în leasing operaţional, reprezentând 15% din totalul înmatriculărilor de vehicule.

Gradul de penetrare a leasingului operaţional se menţine scăzut, la 18% din piaţă totală de leasing, sub nivelul de peste 30% atins în alte economii europene. Leasingul operaţional full-service reprezintă peste 70% din total, urmate de serviciile de administrare de flotă – 21% şi leasing operaţional fără servicii de administrare a flotei – 9%.

Profit şi vânzări în creştere

BCR Leasing IFN a obţinut în primul trimestru al acestui an un profit net de 6,3 milioane lei, faţă de 0,7 milioane lei în primele trei luni de anul trecut, raportând o creştere a vânzărilor cu 66% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Compania a atins la sfârşitul lunii martie o cotă de piaţă de 8%, ocupând poziţia trei în topul companiilor de leasing de pe piaţa naţională în funcţie de volumul vânzărilor noi.

Veniturile operaţionale ale companiei au ajuns la nivelul 12,7 milioane lei, iar cheltuielile operaţionale la 5,1 milioane lei, în primul trimestru. Soldul finanţărilor acordate clienţilor a crescut cu 9% în ultimul an, ceea ce a dus la revenirea volumului total al activelor peste pragul de 1 miliard de lei. În perioada ianuarie-martie, provizioanele de risc au avut un impact negativ de 0,9 milioane lei, substanţial mai mic decât cel de circa 2,1 milioane lei în perioada similară din 2014.

Valoarea bunurilor finanţate pe primul trimestru 2015 a fost de 123 milioane lei. Cele mai însemnate  volume de vânzări au vizat vehiculele comerciale grele şi echipamentele, unde volumele finanţate au crescut de peste trei ori, susţinute în special de către segmentul IMM.

„Suntem optimişti atât în privinţa evoluţiei pieţei cât şi a BCR Leasing în 2015. Atât rezultatele din anul precedent cât şi cele de pe primul trimestru al acestui an ne dau încredere că suntem pe drumul cel bun. Astfel, vom continua proiectele începute în anii anteriori şi vom demara proiecte noi, prioritară fiind dezvoltarea de business. Avem un start bun în 2015 care ne îndreptăţeşte să sperăm că ne vom atinge obiectivele din acest an”, a declarat Bogdan Speteanu, director general BCR Leasing IFN.

Potrivit acestuia, evoluţia pe tipuri de active ilustrează o creştere semnificativă a finanţărilor de vehicule. În privinţa leasingului pentru echipamente, compania îşi propune să menţină o pondere de 2/3 finanţări vehicule şi 1/3 finanţări echipamente în 2015. În cadrul acestui din urmă segment, un domeniu prioritar pentru companie îl reprezintă susţinerea finanţărilor de echipamente şi utilaje agricole.

„Este o realitate faptul că gradul de tehnologizare a agriculturii româneşti este mult sub potenţial. Credem cu tărie că firmele de leasing pot şi trebuie să aibă un rol mai important în finanţarea echipamentelor agricole, în special în cazul micilor fermieri, care în prezent nu prea au multe soluţii când vine vorba de achiziţia unor echipamente noi, performante”, a adaugat Bogdan Speteanu.

BCR Leasing IFN S.A., companie membră a Grupului Banca Comercială Română, parte a ERSTE Group, oferă servicii de leasing financiar intern pentru achiziţionarea de autovehicule, flote, echipamente şi utilaje industriale, maşini agricole, aparatură medicală, etc. Prin subsidiara BCR Fleet Management, compania oferă, de asemenea, servicii personalizate de leasing operaţional şi management de flote pentru un număr extins de autovehicule şi vehicule comerciale uşoare.

din aceeasi categorie