Acasă Economie În sfârșit, au observat și autoritățile că fierbe piața de energie!

În sfârșit, au observat și autoritățile că fierbe piața de energie!

de M G

De câteva săptămâni, fierbe piața de energie electrică și gaze naturale din Europa. În România, fierb mai mult consumatorii! În ultimele zile, mulți dintre furnizori și-au înștiințat clienți că le vor crește prețurile chiar și de 3 ori față de nivelurile convenite prin contracte. În sfârșit, autoritățile par că încearcă să facă ceva, măcar acum, când prețurile au ajuns la cer! Premierul a avut mai două runde de întâlniri cu miniștrii Energiei, Virgil Popescu, și Muncii, Raluca Turcan, alături de reprezentanții Consiliului Concurenței, ANRE, ANPC, Transelectrica și Opcom. ANRE a dat o mulțime de amenzi, iar ANPC dă sfaturi! Ministrul Energiei promite compensări la factură, dar și amenzi. Nouă nu ne rămâne decât să sperăm că piața își va reveni, deși, în toată Europa, prețurile la electricitate sunt peste 100 euro/MWh (aproape 500 lei/MWh).

„Există o îngrijorare în spaţiul public care se accentuează în ceea ce priveşte preţurile la energie, în special pentru că vine sezonul de iarnă – plata facturilor – şi atunci trebuie să venim cu soluţii. Bineînţeles că soluţia asupra preţurilor nu poate să vină de la premier, trebuie să găsim soluţia împreună. Vă spun din capul locului că nu vom interveni pentru a plafona preţurile, asta ca să fie foarte clar”, a declarat premierul Florin Cîțu, la Guvern, la debutul ședinței cu miniștrii Muncii și Energiei și ai ANPC, ANRE, Transelectrica, Opcom și Consiliului Concurenţei pe tema facturilor ridicate la utilități.

Cîțu a vorbit din nou despre soluția de a se compensa o parte din facturile clienților casnici în această iarnă. “Să vedem detaliile, să compensăm o pate din factura pentru această iarnă, sa găsim forma finală repede”, a spus premierul.

El a arătat că preţurile la energie au crescut peste tot în Uniunea Europeană. „Eu sunt gata să-mi asum acest obiectiv, împreună cu dumneavoastră, că este clar că avem nevoie de o independenţă energetică a României. Asta am înţeles eu din ceea ce s-a întâmplat în această perioadă. O creştere a consumului – a trebuit să creştem importul şi suntem dependenţi de preţul energiei în Uniunea Europeană. Am văzut că în Spania s-au triplat preţurile, dar noi avem resursele pentru a avea independenţa energetică a României şi atunci trebuie să creştem capacitatea de producţie. Avem câteva programe la care lucrăm deja, dar este important pentru această guvernare şi îmi asum acest obiectiv de a atinge independenţa energetică a României”, a adăugat Cîţu.

Amenzi și compensări de la Guvern

Ministerul Energiei va veni în Guvern cu o Ordonanţă de Urgenţă prin care abaterile repetate ale distribuitorilor şi furnizorilor de energie vor fi sancţionate la nivelul cifrei de afaceri, a anunţat Virgil Popescu, după întâlnirea cu premierul Cîțu.

„Am discutat înainte la minister, am prezentat prim ministrului, şi ANRE a fost de acord, ca, prin Ordonanţa de transpunere a Directivei 944 pe care o avem în lucru şi o să venim cu ea în Guvern prin Ordonanţă de Urgenţă, să modificăm, iar abaterile repetate ale distribuitorilor, ale furnizorilor care încarcă facturile, pun preţuri estimate (…), toate aceste lucruri mărunte care deranjează clienţii, deranjează românii, să le sancţionăm la nivelul cifrei de afaceri. (…) Ne-a prezentat ANRE structura amenzilor care au fost date – o amendă de 10.000 de lei pe care o ia un furnizor o plăteşte imediat şi se face că nici nu a văzut şi lucrurile se întâmplă în continuare. Vrem să stopăm aceste lucruri prin coercitiv, prin modificarea legislaţiei, în aşa fel încât să ştie că, dacă fac un lucru de genul acesta în mod repetat, evident nu vorbim de abuzuri din partea autorităţilor statului, vor trebui să plătească la nivelul cifrei de afaceri”, a explicat Virgil Popescu.

Pe de altă parte, ministrul Energiei a anunțat că Guvernul va compensa facturile la electricitate pentru românii cu venituri medii sau consum mediu, începând cu 1 noiembrie.

„Pe lângă compensarea consumatorilor vulnerabili, vrem să compensăm consumatorii până la venitul mediu sau consumul mediu şi vrem să compensăm în totalitate această iarnă, care începe la 1 noiembrie şi se termină la 31 martie”, a precizat acesta.

Virgil Popescu a arătat că sunt în România 4,5 milioane de gospodării care consumă până în 1.000 de kWh pe an, ceea ce înseamnă peste 10 milioane de români. Ministrul a susţinut că această compensare se va face indiferent dacă Legea consumatorului vulnerabil va fi votată în timp util.

„Acum calculăm impactul bugetar, dar sursa de finanţare este clar impozitul pe venitul suplimentar din dereglementarea preţului gazelor, iar din estimările noastre sumele sunt de două ori mai mari decât anul trecut, întrucât şi preţul este mai mare, impozitul pe dividende al companiilor unde statul este acţionar şi nu uitaţi că de la Hidroelectrica statul are acel dividend suplimentar de 800 de milioane de lei încă nevirat şi care este ţinut ca sursă de finanţare pentru compensarea la electricitate”, a arătat oficialul ministerial.

Întrebat cum se va realiza efectiv această compensare, Popescu a răspuns: „Dacă vorbim de compensare la nivelul venitului mediu vorbim de un procent pentru toţi cei care au un venit mediu în România, iar dacă vorbim de compensare în funcţie de consumul mediu, vorbim de un număr de kWh din factură. Lăsaţi-ne să finalizăm toate datele”.

De asemenea, când a fost întrebat ce trebuie să facă un cetăţean care primeşte o factură mult mai mare decât plătea până acum, el spus: „Eu nu aş plăti-o, aş sesiza furnizorul, nu cred că riscă să rămână fără curent dacă este o factură greşită. Dacă nu rezolvă cu furnizorul, să facă plângere la ANRE şi ANPC”.

Totodată, jurnalişti au dorit să afle dacă autorităţile iau în calcul scăderea taxelor pentru companiile energetice, aşa cum au cerut acestea. „Nu mi se pare normal ca, de scăderea sau scoaterea TVA de pe factură, să beneficieze inclusiv cei care nu au nevoie. Dacă vorbim de venitul mediu, OK, dar dacă sunt venituri foarte mari, nu mi se pare normal. O reducere a TVA înseamnă că vor beneficia şi cei cu venituri foarte mari”, a subliniat Virgil Popescu.

ANRE a amendat o mulțime de furnizori

Hidroelectrica, cel mai mare producător intern de energie electrică, dar și un important furnizor, a primit cele mai mari amenzi de la Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) în perioada 1 iulie 2020 – 30 iunie 2021, în timp ce Enel este compania pe numele căreia s-au depus cele mai multe reclamaţii, arată datele furnizate de ANRE, transmite Agerpres.

Astfel, în ultimul an, Autoritatea a gestionat un număr de 11.256 de reclamaţii, dintre care 8.053 în sectorul energiei electrice şi 3.203 în sectorul gazelor naturale, în contextul liberalizării pieţelor.

În privinţa energiei electrice, pe numele Hidroelectrica s-au primit 806 reclamaţii, în urma căreia compania a primit 109 sancţiuni, în valoare totală de 1,59 milioane de lei.

Enel Energie Muntenia a avut 2.481 de plângeri pe numele său şi a primit 132 de amenzi în valoare de 1,325 milioane de lei. Enel Energie a generat 1.210 reclamaţii şi a primit 105 sancţiuni de 1,22 milioane de lei.

În topul furnizorilor de electricitate cu probleme urmează Electrica Furnizare – 994 reclamaţii, 48 de sancţiuni de 720.000 lei, E.ON Energie – 460 reclamaţii, 28 de sancţiuni de 620.000 lei şi CEZ Vânzare, cu 239 plângeri şi 19 amenzi de 270.000 lei.

Principalele aspecte reclamate au fost modul de facturare a energiei, contractarea, procedura de schimbare a furnizorului, aspecte legate de conectare şi deconectare, precum şi relaţia cu clienţii.

În ceea ce priveşte piaţa gazelor, E.ON Energie este compania cea mai amendată. ANRE a primit pe numele ei 231 de reclamaţii şi a dat 42 de amenzi în valoare de 560.000 de lei. Enel Energie Muntenia este a doua, cu 155 de reclamaţii şi 19 amenzi de 225.000 de lei. Urmează Engie România, cu 228 plângeri şi 11 amenzi de 130.000 de lei. Clasamentul continuă cu Nord Gaz – 46 de reclamaţii, două amenzi de 110.000 lei, Nova Power & Gas – 21 reclamaţii, 7 amenzi de 40.000 lei, Enel Energie – 123 reclamaţii, şase amenzi de 20.000 lei, Premier Energy – 170 plângeri, 13 amenzi de 20.000 lei, Energia Gas & Power – 51 de reclamaţii, trei amenzi de 10.000 de lei şi Electrica Furnizare – 50 de reclamaţii, două amenzi de 10.000 lei.

Consumatorii au reclamat pe piaţa gazelor nereguli cu privire la facturare, schimbarea furnizorului, preţul gazelor, dar şi calitatea acestora.

ANRE precizează că nu încasează venituri din amenzi, aceste sume constituind venituri la bugetul de stat.

Reamintim, piaţa de electricitate din România a fost complet liberalizată la 1 ianuarie 2021, iar cea de gaze la 1 iulie 2020.

Sfaturi de la ANPC

Consumatorii casnici trebuie să consulte toate informaţiile oferite de ANRE înainte de a alege un furnizor de energie electrică şi să compare ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE, susţine directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, într-o postare pe Facebook.

Acesta a scris câteva recomandări pentru consumatorii casnici în contextul numeroaselor nereguli apărute după liberalizarea pieţei de energie electrică. De altfel, ANRE şi ANPC au demarat, de marţi, o serie de controale la furnizorii de energie şi de gaze naturale.

„Alegeţi cea mai bună ofertă. Comparaţi ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE (https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife). Dacă primiţi o oferta de furnizare de energie, verificaţi să fie de la un furnizor licenţiat. În comparatorul de tarife, simulaţi un consum identic cu cel din ultima factura primita de la furnizorul actual. În acest fel puteţi vedea imediat care sunt ofertele mai bune”, transmite Anghel.

El avertizează consumatorii să fie atenţi când compară două oferte, să nu vizeze ofertele promoţionale, valabile pe durata limitată de timp (de exemplu pentru 1-3 luni), deoarece tariful poate creşte ulterior.

„Contactaţi furnizorul ales, solicitaţi o ofertă şi o propunere de contract. Verificaţi contractul: citiţi cu atenţie clauzele contractuale, verificaţi dacă în contract sunt specificate clar toate informaţiile importante, precum preţul, durata pe care este valabil preţul, durata contractului, penalităţi de reziliere”, scrie directorul general al ANPC.

Potrivit acestuia, înainte de semnarea contractului, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită următoarelor aspecte: preţul energiei electrice (fix sau variabil) inclus în preţul de furnizare; facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/luna; perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în oferta; perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract; comisioanele de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia; termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor; modalităţile de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia; drepturile şi obligaţiile părţilor; condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare şi garanţiile solicitate, după caz.

„Refuzaţi contractul dacă observaţi clauze abuzive. Clauzele abuzive sunt acele clauze care provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor, în detrimentul consumatorului”, avertizează el.

Anghel mai atrage atenţia şi asupra unor posibile practici comerciale incorecte, detalii despre aceste aspecte fiind publicate tot pe site-ul ANRE. „Studiaţi cu atenţie serviciile suplimentare cum ar fi portal online şi aplicaţii mobile pentru a gestiona singur consumul şi facturile. Verificaţi dacă la cerere se asigură service şi în ce condiţii”, recomandă oficialul ANPC.

De asemenea, consumatorii au tot dreptul să se retragă din contract în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, dacă acesta a fost încheiat în afara spaţiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet.

El mai recomandă verificarea respectării clauzelor contractuale la prima factură emisă de furnizor.

„Nu ignoraţi notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condişiilor contractuale, în special modificarea tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită durată de timp), sesizaţi ANPC sau ANRE”, a mai scris directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare.

Consumatorii care întâmpină probleme se pot adresa: ANRE, https://portal.anre.ro/FPetitie/PetitieSector sau ANPC, https://anpc.ro/articol/536/cum-se-depune-o-reclamatie.

din aceeasi categorie