Acasă Analize Formulă parlamentară pentru tranzacţiile cu energie

Formulă parlamentară pentru tranzacţiile cu energie

de GM

 

Victor IONESCU
foto: Ion Curelariu

„Vom invita la discuţii toţi actorii din piaţa energiei electrice, de la reprezentanţii ANRE, la cei ai OPCOM, ai producătorilor, furnizorilor şi consumatorilor, pentru ca, împreună, să găsim o formulă de calcul pentru preţul energiei electrice”, a anunţat Iulian Iancu, preşedintele Comisiei de Industrii din Camera Deputaţilor, în cadrul dezbaterii „Mixul de resurse energetice -soluţia reorganizării producţiei de energie”, organizat de Grupul de Presă MediaUno şi Comisia pentru Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor, în parteneriat cu Centrul Român al Energiei, Federaţia Patronală ACUE şi Adrem Invest. De altfel, şi reprezentanţii AFEER solicită autorităţilor să se analizeze impactul reglementărilor asupra pieţei de energie.

Prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nr. 78/2014, se interzic, începând cu 1 ianuarie 2015, contractele de vânzare/cumpărare a electricităţii pe OPCOM, indiferent de perioadă, care să nu aibă cantităţi şi preţuri fixe. Până acum s-au încheiat contracte, chiar şi pe 10 ani, care prevedeau şi cantităţi între 0,001 MWh/h şi 10 MWh/h, iar preţul putea fi stabilit printr-o formulă care, de obicei, lua în calcul preţul pe piaţa spot (PZU – Piaţa pentru Ziua Următoare). Astfel de practici vor fi interzise începând cu anul viitor, ceea ce creează mari probleme în piaţă, nici producători, nici furnizorii nedorind să-şi asume un risc atât de mare, dar şi de neînţeles!

Conform directorului general al OPCOM, Victor Ionescu, s-au încheiat contracte pe termen lung pentru circa 50-60% din consumul pe 2015, aproximativ 40% – pentru 2016 şi 20% – pentru 2017.

„Participanţii la piaţă au sesizat ANRE asupra acestor decizii, dar nu s-a luat nicio măsură, de aceea considerăm că implicarea Comisiei pentru Industrii, care se află sub control parlamentar, este necesară. Cel mai probabil, vor fi mai multe formule de calcul al preţului pentru contractele pe termen lung, care vor ţine cont, eventual, de cantităţi, termene, combustibil etc. Formula o vom înainta Comitetului de Reglementare al ANRE. Dacă nici atunci nu vor ţine cont de ceea ce cer toţi ceilalţi actori implicaţi în piaţa de energie electrică, cel mai probabil vom modifica legea de organizare şi funcţionare a ANRE”, a mai spus Iulian Iancu.

Întrebat dacă, la o eventuală modificare a legii, va fi modificată şi componenţa Comitetului de Reglementare, preşedintele Comisiei de Industrii a negat.

Pe de altă parte, profesorul Aureliu Leca a adus în discuţie problema energiei regenerabile pe bază de biomasă. „Până acum am discutat doar despre energia electrică, pentru care avem capacităţi instalate. Cea mai mare problemă în România o reprezintă energia termică. Aceasta ar putea fi rezolvată într-o mare măsură prin utilizarea biomasei”, a spus Aureliu Leca. În plus, acesta a subliniat că eficienţa energetică (n.r. – scăderea consumului de electricitate prin utilizarea unor echipamemte performante) ar trebui să fie considerată resursă primară de energie. La rândul său, Iulian Iancu a precizat că, în noua Strategie energetică, pentru care a invitat la discuţii, în comisia parlamentară pe care o prezidează, pe toţi cei interesaţi, vor fi discutate toate problemele legate de sectorul energiei şi al resurselor energetice, un pachet special urmând să se dedice energiilor regenerabile, în general, şi al biomasei, în special. Cum energia reprezintă un sector al siguranţei naţionale, propunerea sa este ca noua strategie să fie discutată şi în CSAT.

AFEER: Să analizăm impactul reglementărilor asupra pieței de energie

Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) atrage atenția autorităților, într-un comunicat de presă, asupra riscului legislativ, ca urmare a numeroaselor modificări, mai ales în ultimii doi ani. “Au apărut nenumărate schimbări în legislație, primară și secundară, unul dintre argumentele des invocate de autorități fiind legat de specificitatea României, respectiv eliminarea corupției. Vom asista la alte modificări legislative importante la Legea energiei. Considerăm că se pot găsi soluții mult mai bune și corecte, care să nu distorsioneze piața”, a declarat Ion Lungu, președinte AFEER. “Să ne oprim, să tragem linie și să analizăm ce se întămplă în piață. Să vedem care este impactul reglementărilor asupra pieței”, a recomandat Corina Popescu, vicepreședinte AFEER.

AFEER insistă pentru organizarea de dezbateri publice pe legislația primară, așa cum se procedează pe legislația secundară. “Pe legislația primară, lipsește, cu desăvârșire, dezbaterea publică. Se modifică acum Legea 123. Opiniile, propunerile venite din piață trebuie luate în considerare”, susține Lungu.

AFEER apreciază demersul Comisiei pentru Industrii şi Servicii a Camerei Deputaților, care a reacționat la solicitările pieței și a decis, ca urmare a discuţiilor şi dezbaterilor ce au avut loc asupra proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale, să solicite Departamentului pentru Energie, OPCOM şi ANRE transmiterea punctului de vedere şi a informaţiilor referitoare la „Regulamentul privind cadrul organizat de tranzacţionare a contractelor bilaterale de energie electrică”. Totodată, la propunerea Comisiei pentru Industriei și Servicii, sinteza dezbaterilor şi concluziile aferente vor fi supuse dezbaterilor publice, într-o şedinţă ulterioară, ce va avea ca invitaţi pe toţi participanţii la piaţă, precum şi ANRE şi Departamentul pentru Energie.

Reprezentanții furnizorilor reiterează necesitatea reintroducerii contractelor bilaterale directe, în contextul modificării Legii 123/2012. „Reintroducerea contractelor bilaterale, odată cu modificările care se aduc Legii 123, preluată și în Ordonanța privind guvernanța corporativă, în paralel cu listarea la bursă a unor pachete de acţiuni ale CE Oltenia, Hidroelectrica, va conduce la dispariția pericolului corupției. O soluție corectă la nivel european”, a declarat președintele AFEER.

„AFEER a transmis Comisiei de Industrii observații cu privire la modificarea Legii 123/2012, cu rugămintea ca orice modificări suplimentare aduse actului normativ să fie supuse procedurii de consultare publică”, se mai arată în comunicat.

Aspectele evidențiate de AFEER pentru a fi soluționate, odată cu modificările care se aduc Legii 123, se referă la reintroducerea posibilității încheierii contractelor bilaterale negociate direct pe piața angro de energie electrică; obligația de a înființa puncte unice de contact să se refere doar la clienții finali casnici, iar cuantumul amenzilor să fie menținut la nivelul actual.

Conform AFEER, interzicerea contractului bilateral negociat direct – instrument de bază în comercializarea energiei electrice – situează producătorii și furnizorii din România într-o poziție discriminatorie față de ceilalți participanți de pe piețele externe; toate țările UE, care au burse de energie puternic dezvoltate, nu au considerat că bursa poate substitui integral, fără consecințe negative, tranzacțiile încheiate pe piața angro prin negociere directă. În ultimul an și jumătate de aplicare a prevederilor Legii 123, se constată o migrare a tranzacțiilor de pe termen lung pe termen foarte scurt, fapt ce conduce la distorsionarea prețului de referință pe piața angro, cu consecințe negative asupra ofertării unui preț corect pentru energia electrică furnizată consumatorilor, iar, pe termen mediu și lung, vor fi afectate investițiile în capacitățile de producție a energiei. În consecință, se ridică semne de întrebare cu privire la asigurarea securității în alimentarea cu energie electrică, la prețuri sustenabile, a consumatorilor din România.

AFEER semnalează și blocarea investițiilor în sectorul energetic, în special pe segmentul de producere de energie. Dezvoltatorii de proiecte nu pot încheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezintă o garanție solicitată de către bănci pentru obținerea creditelor necesare dezvoltării proiectelor.

Nici schema de finanțare pe termen lung a reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă nu poate fi viabilă, din cauza restricțiilor de contractare impuse de Legea 123.

În ceea ce privește obligația de a înființa puncte unice de contact, AFEER propune ca aceasta să se refere doar la clientii casnici. Generalizarea acestei măsuri pentru toate categoriile de clienți finali constituie o barieră pentru aceștia în procesul de schimbare a furnizorului. Mai mult, o astfel de măsură conduce la costuri suplimentare, suportate, în final, tot de clienți.

AFEER solicită menținerea amenzilor la nivelul actual, pe considerentul că scopul acestora nu este de a falimenta companiile, ci trebuie să aibă un rol de corecție. Conform modificărilor, amenzile pot fi în cuantum de 5%-10% din cifra de afaceri a unei companii. Se invocă, totodată, situația economică a României care nu s-a modificat față de momentul adoptării Legii 123, în 2012. În 2013, țara noastră se remarcă cu a doua cea mai mare rată a insolvențelor în Europa Centrală și de Est raportate la numărul firmelor active, respectiv 6,44%.

din aceeasi categorie