Acasă Economie Final de ”telenovelă”: CEZ părăsește, în sfârșit, Bulgaria

Final de ”telenovelă”: CEZ părăsește, în sfârșit, Bulgaria

de M G

Compania de utilităţi CEZ, controlată în proporţie de 70% de statul ceh, a anunţat că a finalizat vânzarea a şapte unităţi din Bulgaria către grupul financiar Eurohold, cu suma de 335 de milioane de euro, în cadrul strategiei de a se retrage de pe unele pieţe străine, transmite Reuters, preluat de Agerpres. Astfel, se termină ”telenovela” CEZ în Bulgaria! Reamintim, de câțiva ani CEZ vrea să părărească țara vecină, dar autoritățile de la Sofia au tot găsit motive să împiedice acest lucru. Acum, în sfârșit, CEZ reușește să-și vândă activele.

Totuși, CEZ a anunţat că arbitrajul internaţional cu Bulgaria continuă, în pofida ieşirii de pe piaţă, după 17 ani de prezenţă în statul balcanic. Compania cehă a depus plângere împotriva statului bulgar, deoarece nu şi-ar fi îndeplinit obligaţiile din acordul de privatizare.

„CEZ Group pleacă din Bulgaria cu un sold de numerar pozitiv. Acordul privind vânzarea nu are impact asupra procedurii de arbitraj internaţional cu Bulgaria. Plângerea se referă la potenţialele câştiguri suplimentare pentru CEZ şi acţionarii săi”, a afirmat Tomas Pleskac, membru al Board-ului companiei cehe.

Reamintim, CEZ a ieşit deja de pe piaţa din România şi a scos la vânzare unele active din Polonia. Unele câştiguri de pe urma vânzării activelor din străinătate au fost folosite pentru plata dividendelor către investitori, ceea ce a majorat preţul acţiunilor.

Pentru câştigurile din 2020, compania a plătit al doilea cel mai ridicat nivel al dividendelor.

Reamintim, în anul 2019, CEZ a anunțat că şi-a planificat vânzarea activelor din România, Bulgaria, Turcia şi Polonia, ca parte a strategiei de a se concentra pe piaţa din Cehia. Câştigurile obţinute din vânzări ar putea fi folosite pentru reducerea gradului de îndatorare, pentru oportunităţi de investiţii în Cehia şi pentru plata unor dividende extraordinare acţionarilor, au afirmat, la acel moment, directorii companiei cehe de utilităţi. Noua strategie se va concentra pe proiectele nucleare şi bazate pe cărbune, pe modernizarea distribuţiei şi îmbunătăţirea serviciilor energetice de business în special în Republica Cehă.

CEZ şi-a încetinit încetul cu încetul expansiunea în Balcani în ultimii ani, după ce a investit masiv în regiune în urmă cu peste un deceniu.

În România, CEZ a cumpărat, în 2005, fosta filială de distribuţie şi furnizare a electricităţii Electrica Oltenia. Grupul deţine şi cel mai mare parc eolian terestru din Europa, de 600 de MW, de la Fântânele-Cogealac. Anul trecut, CEZ a semnat acordul de vânzare a activelor românești către fondul australian Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA). Tranzacția a fost aprobată de către Comisia Europeană – Direcția Generală de Concurență și de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Astfel, șapte companii românești (Distribuție Energie Oltenia, Ovidiu Development, Tomis Team, MW Team Invest, CEZ Vânzare, TMK Hydroenergy Power și CEZ România) și-au schimbat acționarul începând cu data de 31 martie 2021.

Fabrică de baterii CEZ

Noua politică verde a Comisiei Europene pare să fie ”motorul” investițiilor CEZ. Astfel, reprezentanții companiei și cei ai Ministerului Industriei de la Praga au semnat un memorandum referitor la sprijinul pentru un proiect ce prevede construirea unei fabrici de baterii pentru vehicule electrice (gigafactory) în ţara din Europa Centrală, transmite Reuters.

Investiţia în prima fază a proiectului ar putea totaliza peste 50 de miliarde de coroane (2,29 miliarde de dolari) şi ar putea crea 2.300 de noi locuri de muncă, a anunţat ministrul Industriei, Karel Havlicek.

De asemenea, statul ceh caută să atragă un partener din industria auto sau din domeniul producerii de baterii pentru acest proiect, care va avea o capacitate anuală de 40 GWh. Karel Havlicek a declarat că sunt în derulare negocieri cu Volkswagen, care deţine producătorul auto ceh Skoda Auto, şi cu grupul sud-coreean LG.

Referindu-se la discuţiile cu alţi parteneri, ministrul Industriei a explicat că nu poate fi exclusă o a doua fabrică în viitor, dar nu acesta este obiectivul statului în acest moment. „Scopul nostru este să construim o uzină şi suntem în negocieri cu doi parteneri. Statul va acorda subvenţii investitorilor”, a dat asigurări Havlicek.

În martie, Volkswagen AG a anunţat că vrea să dispună de şase fabrici de baterii pentru automobile electrice în Europa, până în 2030, în ideea de a-şi asigura aprovizionarea pentru ambiţiile sale în domeniul vehiculelor electrice.

Pe lângă facilitatea de producţie care este în prezent în construcţie în oraşul german Salzgitter, alte cinci fabrici vor fi adăugate, a informat directorul de tehnologie de la Volkswagen, Thomas Schmall. Potrivit planurilor dezvăluite de cel mai mare producător european de automobile, cele şase fabrici vor putea produce celule de baterii cu o capacitate totală de 240 gigawaţi oră pe an în 2030.

Cehia este una dintre locaţiile luate în calcul de Volkswagen pentru una din cele şase fabrici de baterii pentru vehicule electrice pe care vrea să le construiască în Europa.

Un director VW a anunţat luna aceasta că grupul german este în „negocieri avansate” pentru o fabrică în Europa Centrală, dar încă nu a fost luată o decizie.

CEZ s-a axat mai mult pe dezvoltarea electromobilităţii, în cadrul tranziţiei industriei auto – componentă cheie a economiei Cehiei – spre un viitor electric. Compania de utilităţi face parte dintr-un proiect din Cehia ce vizează potenţiala implicare în extracţia litiumului, folosit la baterii pentru vehicule electrice.

 

 

din aceeasi categorie