Lemnul de foc și produsele din lemn au dispărut din marile magazine, de vină fiind Ordonanța de plafonare a prețului, susține Asociația Industriei Lemnului – Prolemn. Se pare că mai toată lumea va fi afectată de această ordonanță: producătorii, pentru că se pune problema rezilierii contractelor, consumatorii, pentru că prețul lemnului de foc va fi defalcat, activități precum despicare, paletizare și distribuție urmând a fi facturate separat, dar la TVA de 19%, față de 5% cât este la lemnul de foc în general. Și totul din cauza modului în care Guvernul a decis să impună plafonarea prețului, necesară de altfel în condițiile actuale.
Ordonanța de Urgență 134/2022 care plafonează prețul la materialele lemnoase necesare pentru încălzire în sezonul rece a intrat în vigoare sâmbătă, 15 octombrie, și a produs deja efecte contrare celor scontate, de protejare a populației: lemnul de foc, peleții și bricheții au dispărut din oferta marilor retaileri, se arată într-un comunicat de presă al Prolemn.
Pentru a vedea care este impactul ordonanței asupra industriei de profil, Prolemn și Comunitatea Forestierilor – Fordaq au realizat un sondaj, rezultatele fiind alarmante. Astfel, „93% din companii din sector consideră că activitatea le va fi puternic afectată, direct și indirect. Peste 70% din operatori estimează că va apărea penurie în piață, în special în zonele de câmpie, aflate la mare distanță de resursa de lemn. Securitatea energetică a celor mai vulnerabile comunități va fi afectată”, arată comunicatul.
Sondajul mai arată că operatorii economici de pe întreg lanțul valorici al distribuției lemnului vor aplica măsuri diferite în contextul intrării în vigoare a ordonanței. Cei mai mulți dintre respondenți (44%) declară că vor factura separat lemnul de foc în plafonul impus de OUG nr. 134 și separat serviciile de transport, depozitare, despicare, paletizare, distribuție etc. Lemnul de foc are TVA de 5%, serviciile de 19%. „Ca urmare, prețul final plătit de populație pentru același produs – lemn de foc despicat, paletizat, distribuit – va crește cu 7- 10%”, consideră Prolemn.
Un alt segment de furnizori (22%) declară că vor vinde lemnul ca sortimente de lemn rotund, nesortat, ceea ce va conduce la aplicarea unui TVA de 19%, cu o creștere directă de 14% a prețurilor pentru populație.
Pe de altă parte, 16% din operatori declară că vor rezilia contracte de exploatare a masei lemnoase, 11% vor rezilia contracte de furnizare, 18% susțin că vor înceta producția de lemn de foc, 29% declară că vor stoca produse până la modificarea ordonanței, 30% vor crește exporturile pentru a limita pierderile pe piața internă. „Evident, toate aceste modalități de reacție înseamnă perturbări masive pentru asigurarea necesarului de resursă de lemn de foc pentru piața internă”, trage concluzia Prolemn.
Sondajul a urmărit și identificarea opțiunilor considerate a fi cele mai fezabile pentru sprijinirea populației și asigurarea securității energetice.
Astfel, respondenții consideră că cea mai bună soluție (35%) ar fi introducerea de măsuri de sprijin (ca voucherele), doar pentru susținerea consumatorilor celor mai vulnerabili. „Concomitent și complementar măsurilor de sprijin, măsura pentru rezolvarea situației este creșterea volumului de masă lemnoasă disponibilă pe piață, urmând ca prețurile să fie reglate de piața liberă”, arată comunicatul.
Alte opțiuni care au fost luat în considerare se referă la plafonarea prețurilor aplicată doar la prima punere pe piață (în rampă sau depozitul primar), prețul la consumatorul final fiind liber, stabilit în funcție de serviciile suplimentare (transport pe diferite distanțe, despicare, uscare, paletizare etc.). „Plafonarea prețurilor trebuie aplicată doar la RNP – Romsilva și UAT-uri, pentru companiile private nu trebuie impusă o plafonare”, este o altă opțiune luată în calcul de industria lemnului, alături de posibilitatea acordării nediferențiate de vouchere.
„Asociația Industriei Lemnului – Prolemn apreciază ca foarte pozitivă introducerea, prin Legea 286/2021, a cotei TVA reduse de 5% pentru livrările de lemn de foc pentru populație, având în vedere că cea mai mare parte a populației celei mai vulnerabile economic și social folosește lemn de foc pentru încălzire.
Din păcate, efectul pozitiv al legii este limitat, deoarece prevederea nu se aplică pentru toate categoriile de resursă de lemn utilizate pentru încălzire. Astfel, este nevoie de o clarificare legislativă pentru aplicarea prevederii și pentru deșeurile din industria lemnului redirecționate ca resursă de încălzire pentru populație, care constituie o resursă importantă, de 2 milioane mc anual, precum și pentru peleți și bricheți”, atrage atenția comunicatul.
Potrivit Prolemn, pentru 2022 se estimează o cerere crescută de lemn de foc de minim 10-20% față de anii anteriori pe piața internă, chiar și gospodării care dispun de încălzirea pe gaze sau pompe de căldură optând pentru o încălzire de siguranță și mai economică pe lemn de foc. Pe de altă parte „România recoltează comercial doar 33% din creșterea pădurii față de o medie europeană de 67%, situându-se cu un indice de recoltă comercială de sub 3 mc/an/ha, în coada țărilor europene.
„În concluzie, apreciem că este necesară revizuirea rapidă a OUG nr.134/2022 și o clarificare a Legii 286/2021, astfel încât cota de redusă de TVA să fie aplicabilă și deșeurilor din lemn utilizate pentru încălzire, precum și peleților și bricheților”, completează comunicatul, care ține să precizeze că lemnul „poate ajuta la depășirea actualei situații dificile de securitate energetică”.


