Acasă Economie Doamne în economie

Doamne în economie

de M G

România se află pe locul 9 în topul mondial în ceea ce priveşte antreprenoriatul feminin, precum şi între primele 10 confederaţii de antreprenoriat feminin din Uniunea Europeană, a afirmat, miercuri, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin, Cristina Chiriac, la Gala „Women in Economy 2020”.

„În seara acesta vom vorbi de lucruri pozitive, mai puţin de lucruri negative. Şi vestea bună este că România, prin tot ceea ce înseamnă antreprenoriat feminin, se află în primele topuri din Uniunea Europeană. Cu alte cuvinte suntem în primele 10 confederaţii de acest gen din Uniunea Europeană. Şi mai mult decât atât, graţie demersurilor pe care noi le-am intensificat în ultimii 10 ani de zile, România la ora actuală se află pe locul 9 în topul mondial în ceea ce priveşte antreprenoriatul feminin”, a spus Cristina Chiriac, potrivit Agerpres.

Ea a menţionat că, în ultimii 10 ani, a „făcut un pariu” cu tot ceea ce înseamnă societatea românească, iar pariul este acela de a construi o unitate patronală şi de a iniţia proiecte care să ridice şi în dezbaterea naţională subiecte importante. Cristina Chiriac a menţionat că un asemenea subiect îl constituie deficitul forţei de muncă.

„Am iniţiat alături de Federaţia Patronală pentru Petrol şi Gaze în septembrie 2019 mişcarea pe care noi am intitulat-o „Pactul pentru muncă” şi de atunci în fiecare zi ni se alătură alţi antreprenori, atât din ţară cât şi din străinătate, care militează şi alături de care încercăm să găsim soluţii pentru diminuarea acestui deficit al forţei de muncă”, a declarat Cristina Chiriac.

Un alt proiect menţionat a fost cel al educaţiei antreprenoriale, respectiv încheierea unui acord cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru a introduce opţional, încă din ciclul gimnazial a orei de antreprenoriat.

Ea a încheiat cu o parafrază din Ştefan cel Mare şi a afirmat că „România antreprenorială există, nu este a mea, nu este a voastră, dar este a copiilor, copiilor noştri şi avem datoria morală să facem ceva pentru ei”.

În cadrul Galei Women in Economy 2020 a fost premiată excelenţa în business. Gala este la a doua ediţie şi continuă seria iniţiativelor organizate de CONAF, prin care se celebrează performanţa, fără a ocoli problemele şi temele sensibile din economia românească.

Peste 500.000 de românce sunt implicate în afaceri

Peste 500.000 de femei sunt implicate în prezent în afaceri, în calitate de acţionari în companii active pe piaţa din România, această cifră reprezentând 37% din totalul acţionarilor din România, potrivit ultimului studiu KeysFin, „Antreprenoriatul feminin, un deceniu de provocări. Era 4.0”.

Studiul a fost prezentat în cadrul Galei „Women in Economy”, eveniment de premiere a excelenţei în antreprenoriatul feminin, organizat de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF).

„Femeile din România ocupă 31,2% dintre poziţiile de management locale, puţin sub media zonei euro, dar peste media globală, România clasându-se înaintea unor state mult mai avansate din punct de vedere economic, precum Germania, Cehia, Danemarca sau Olanda. Totodată, deşi mai sunt paşi de făcut pentru ca majoritatea femeilor din România să aibă şanse egale, în ultimii 10 ani progresul în mediul de business a fost unul susţinut, peste media UE şi chiar a zonei euro. Există toate premisele pentru ca următorii 10 ani să aducă noi progrese ale leadership-lui feminin pe plan local şi, odată cu acestea, să existe şi o creştere a cifrei de afaceri însumate a companiilor controlate de femei”, a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin.

Potrivit analizei, luând în considerare firmele cu o cifră de afaceri strict pozitivă, aproximativ 135.000 de companii locale (25% din total) sunt controlate majoritar de femei (peste 50% din capital). Cifra de afaceri a acestor companii a fost de 88 de miliarde de lei (19 miliarde de euro) în 2018 şi constituie aproximativ 6% din total.

Numărul acţionarilor de sex feminin a crescut în perioada 2014 – 2018 în special în Capitală, de la 100.000, în 2014, până la 115.000, în 2018, în judeţul Ilfov, de la 14.000 până la 22.000, şi în Cluj, de la 20.000 până la 27.000.

Cu toate acestea, majoritatea business-urilor în care activează româncele în calitate de acţionar majoritar (peste 50%) au, în medie, cinci salariaţi şi o cifră de afaceri de până la 550.000 lei, făcând parte din categoria microîntreprinderilor.

Categoria de vârstă cea mai reprezentată în mediul de business este 30-50 ani, astfel că peste 60% dintre acţionarii femei din România au vârsta cuprinsă între 30 şi 50 de ani, 10% au peste 60 de ani şi numai 0,2% încep să dezvolte afaceri încă de la 18-20 de ani.

Chiar dacă salariul minim este mult sub media europeană (locul 19 din 21 de state europene care au acest indicator), ajungând la 466 de euro în primul semestru din 2020, România a înregistrat în 2018 cel mai mic decalaj salarial pe criterii de gen, la nivelul Uniunii Europene: 3%. Mai mult, ţara a depăşit chiar liderul la nivel de trai (măsurat după salariul minim), Luxemburg, care are un decalaj salarial de 4,6%. La polul opus, state mult mai dezvoltate, precum Cehia, Germania şi Estonia, au diferenţe semnificative între salariile bărbaţilor şi cele ale femeilor, cuprinse între 20%-22,7%.

Româncele au cele mai mari venituri în administraţie publică, unde media lunară este de 7.506 lei, IT&C, domeniu în care câştigă în medie 7.469 lei lunar, şi intermedieri financiare, categorie care le aduce angajatelor 6.706 lei pe lună. De cealaltă parte, femeile din România care lucrează în hoteluri şi restaurante au cele mai mici venituri, cu un salariu mediu lunar de 2.502 lei, în 2018, potrivit studiului KeysFin.

Există şi domenii în care femeile din România sunt mai bine plătite ca bărbaţii, iar pe primele locuri se află serviciile administrative şi de suport, unde româncele câştigă cu 21% mai mult, ajungând, în medie, la 3.850 de lei lunar, şi construcţiile (însă, în cazul acestui sector, numărul angajatelor este extrem de mic, fiind de 6,5 ori mai puţine decât bărbaţii, respectiv 50.000 la nivelul întregii ţări).

La polul opus, cel mai mare decalaj salarial înregistrat în 2018 se regăseşte în industria prelucrătoare şi în intermedieri financiare, sectoare în care bărbaţii câştigă în medie cu 19%, respectiv 29% mai mult decât femeile.

„O atenţie sporită merită acordată sectorului IT&C, unde, în perioada 2008-2018, decalajul între veniturile bărbaţilor şi cele ale femeilor a crescut de la 5,5% în 2008, la 16%, în 2018. De altfel, în acest domeniu, în 2018, existau cu o treime mai mulţi angajaţi bărbaţi decât femei. La polul opus, în educaţie a fost înregistrată cea mai mare reducere a decalajului din ultimii 10 ani, cu aproape 10 puncte procentuale, de la 16,3% la 7%”, precizează analiza.

La nivelul numărului de angajate (în mediile public şi privat), în ultimii 10 ani a fost înregistrată o creştere cu 3,2%, ajungând la 2,4 milioane în 2018, în vreme ce numărul angajaţilor bărbaţi s-a redus cu 1,9%, la 2,7 milioane de angajaţi în 2018. Cele mai multe angajate din România lucrează în industria prelucrătoare unde activează 570.000 de femei (24% din total), în comerţ 441.000 (18,4%) şi în sănătate&asistenţă socială 305.000 (12,7% din total).

România se numără printre economiile europene cu cele mai mici rate ale şomajului (3,9% în 2019) după Cehia, Germania, Polonia, Olanda şi Malta. La nivel european, în zona euro, rata şomajului a fost de 7,4% în anul 2019, iar la nivelul Uniunii Europene s-a raportat 6,2%. Din perspectiva genului, rata şomajului la bărbaţi a întrecut-o cu 0,8 puncte procentuale pe cea a femeilor (4,2% versus 3,4%).

Studiul KeysFin a fost prezentat în cadrul galei „Women in Economy 2020”, organizată de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), eveniment la care a fost prezent preşedintele, Klaus Iohannis, precum şi femei de afaceri din România şi din străinătate, parteneri şi reprezentanţi ai instituţiilor care susţin implicarea şi dezvoltarea iniţiativelor feminine în afaceri, în societate sau în cultură. Subiectul principal l-a reprezentat rolul femeilor din România în dezvoltarea întregii societăţi, dar şi provocările cu care acestea se confruntă.

KeysFin oferă informaţii despre firmele din România şi din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 500 de clienţi, KeysFin este unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

din aceeasi categorie