Acasă Analize Din ciclul “unde dai şi unde crapă”: OUG 114/2018 loveşte în fraţii de peste Prut

Din ciclul “unde dai şi unde crapă”: OUG 114/2018 loveşte în fraţii de peste Prut

de M G

Un studiu realizat de către compania de consultanţă Deloitte România relevă faptul că OUG 114/2018 va avea efecte negative, printre care scăderea încasărilor la bugetul de stat, perturbarea concurenței din piața de gaze naturale, eșecul de a proteja consumatorii casnici, riscul declanșării unor investigații la nivel europena pe tema unui potențial ajutor de stat pentru consumatorii industriali, iar exportul va fi, practic, imposibil. Ceea ce loveşte, în primul rând, într-unul dintre cele mai importante proiecte ale României: livrarea de gaze naturale către Republica Moldova! Iar fraţii de peste Prut vor rămâne, în continuare, la mâna concernului rus Gazprom!

“Unul dintre proiectele prioritare (n.r. – ale României) este construcţia conductei de transport de gaze naturale Ungheni-Chişinău”, a declarat, recent, premierul Viorica Dăncilă. “Construcția gazoductului Ungheni-Chișinău este un obiectiv de importanță deosebită pentru România, pentru Republica Moldova și pentru întreaga regiune. Este un proiect strategic pentru Transgaz și pentru Ministerul Economiei. În primul rând, pentru că reprezintă o dovadă clară și concretă a angajamentului pe care România l-a luat pentru a sprijini Republica Moldova. (…)”, a declarat ministrul Economiei, Niculae Bădălău. ”Demararea lucrărilor la gazoductul Ungheni – Chișinău are o importanță deosebită pentru securitatea energetică a Republicii Moldova, fiindcă va asigura diversificarea surselor și a rutelor de aprovizionare cu gaze naturale. Interconectarea în domeniul gazelor naturale este o prioritate majoră a cooperării noastre bilaterale și reprezintă o investiție strategică”, a declarat vicepremierul român Ana Birchall.

Reamintim, Transgaz a început etapa de construcție a conductei de transport gaze naturale Ungheni-Chișinău, după ce a finalizat prima etapă, Iaşi – Ungheni. Transgaz a preluat, anul trecut, Vestmoldtransgaz, operatorul Sistemului Național de Transport Gaze Naturale din Republica Moldova. Conducta Ungheni-Chișinău va avea o lungime de 120 de kilometri şi capacitatea de a transporta anual circa 1,5 miliarde de metri cubi de gaze naturale din România în Republica Moldova. OUG 114/2018 loveşte direct în acest proiect prioritar, de aprovizionare cu gaze româneşti a fraţilor de peste Prut! Şi aceasta pentru că, potrivit studiului Deloitte, exporturile de gaze vor fi, practic, imposibile din cauza noului act normativ!

Bugetul de stat va pierde 2,26 miliarde de lei pe an

Bugetul de stat va pierde 2,26 miliarde de lei pe an, ca urmare a aplicării prevederilor OUG 114/2018 referitoare la sectorul gazelor naturale, au declarat reprezentanţii Asociaţiei Române a Companiilor de Explorare şi Producţie Petrolieră (ROPEPCA), într-o conferinţă de presă. Aceasta este concluzia unui studiu comandat de ROPEPCA şi realizat de Deloitte.

„Este vorba despre venituri nerealizate de 1,15 miliarde de lei din plafonarea preţului gazelor, adică din neîncasarea suprataxei din dereglementarea preţului, 471 de milioane de lei din redevenţe, 145 milioane de lei din impozitele pe profit, 192 de milioane de lei din TVA, 303 milioane de lei din dividende”, a afirmat Sorin Elisei, expert în cadrul Deloitte. Acesta a adăugat că pierderile de 2,26 miliarde de lei înseamnă aproape 20% din beneficiile sociale plătite de Guvern în 2017.

Astfel, în cei 3 ani de aplicare ai ordonanţei (1 aprilie 2019 – 28 februarie 2022), pierderile la bugetul de stat se vor apropia de 7 miliarde de lei (circa 1,5 miliarde euro).

„Impactul negativ este semnificativ şi asupra companiilor, dar şi asupra angajaţilor, a consumatorilor şi asupra economiei româneşti în ansamblu”, a afirmat Saniya Melnicenco, preşedintele Asociaţiei.

Pe de altă parte, România riscă să fie investigată de Comisia Europeană cu privire la faptul că încalcă directiva gazelor şi ar putea acorda ajutoare de stat ilegale consumatorilor industriali, prin prevederile OUG 114/2018.

„Există un risc de ajutor de stat ilegal pentru plafonarea preţului la care consumatorii industriali achiziţionează gazele. Există riscul ca unele companii similare din alte ţări să facă plângeri şi să existe o investigaţie în acest sens”, a mai spus Sorin Elisei.

Potrivit acestuia, Asociaţia Producătorilor de Îngrăşăminte chimice din Europa a avut, recent, o poziţie de acest gen cu privire la unele state unde preţul gazelor este semnificativ mai mic sau stabilit local. „Nu ştiu cum a fost stabilit acest preţ de 68 de lei pe MWh, dar este semnificativ mai mic decât cotaţiile regionale”, a arătat expertul Deloitte.

Avantaj pentru furnizori

Elisei a precizat că şi furnizorii de gaze sunt avantajaţi, întrucât pot achiziţiona gaze la preţ mic, plafonat, de la producători, dar pot vinde mai departe la orice preţ.

El a amintit şi un raport al Consiliului Concurenţei, prin care se recomanda încurajarea apariţiei de noi producători de gaze în piaţă, or, în opinia sa, această ordonanţă nu încurajează concurenţa.

„Fără această ordonanţă, preţul pentru consumatorul casnic ar fi putut creşte, dar, prin diferite mecanisme, aceste creşteri puteau fi absorbite într-un alt mod sau recunoscute mai târziu, astfel încât să păstrăm fix preţul final pentru populaţie. Riscul acestei ordonanţe este ca, în perioada de aplicare a acesteia, să acumulăm alte pierderi”, a continuat reprezentantul Deloitte.

Potrivit acestuia, consumatorii non-casnici vor resimţi cel mai mult efectele negative ale acestei ordonanţe.

„Exportul va fi practic imposibil. Un sondaj în rândul producătorilor de gaze arată că, în următorii trei ani, producţia va fi egală cu cea din 2018, însă importurile vor creşte semnificativ, ca urmare a majorării consumului”, a mai spus Elisei.

Saniya Melnicenco, preşedintele ROPEPCA, a mai arătat că membrii asociaţiei vor reduce investiţiile cu 30-35%, ca urmare a acestui act normativ.

„Măsurile sunt puternic anticoncurenţiale şi contravin directivelor europene referitoare la gazele naturale. Ştim că a fost sesizată deja Comisia Europeană în această privinţă. Inclusiv ROPEPCA a trimis o scrisoare Comisiei Europene în acest sens. Producătorii interni sunt puternic dezavantajaţi, în raport cu tot lanţul (n.r. – distribuitori, furnizori, consumatori). Producătorul este expus celor mai mari riscuri. Creşterea concurenţei pe piaţă se poate realiza doar cu apariţia unor noi operatori pe piaţă, dar pentru aceasta este nevoie de un mediu stimulativ pentru investiţii noi în upstream”, a arătat Melnicenco.

OUG 114/2018 prevede, printre altele, plafonarea la 68 lei/MWh a preţului gazelor naturale din producţia internă şi o contribuţie de 2% din cifra de afaceri pentru companiile din energie.

din aceeasi categorie