Acasă EconomieBanci & Asigurari Conciliere bancară de la Centru

Conciliere bancară de la Centru

de L M

Românii au început să apeleze din ce în ce mai mult la conciliatori pentru a-și rezolva problemele bancare. Datele furnizate de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) arată această tendință. Pentru viitor, Centrul intenționează să abordeze și diferendele dintre clienți și IFN-uri.

„Dacă în 2016 aveam aproximativ 235 de cereri formându-se din aceste cereri 46 de dosare, în anul 2017 am avut 505 cereri care s-au transformat în 214 dosare. S-au emis, în anul 2016, 24 de hotărâri şi 22 de încheieri. Încheieri înseamnă litigiile în care cele două părţi nu s-au înţeles, ori s-au retras părţile din procedură, ori cele două părţi nu au ajuns la un compromis. În 2017, din cele 214 dosare, 122 s-au soluţionat prin hotărâri. Au fost doar 24 de încheieri, a declarat, marţi, preşedintele Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, Alexandru Păunescu, în cadrul unei conferinţe de specialitate.

Mai exact, față de 2016, numărul solicitărilor scrise în 2017 a cunoscut o crește de 148% (1.165 dosare), solicitările conforme au crescut cu 115%, numărul cererilor transformate în dosare în 2017, față de 2016, s-a majorat cu 365,2%, iar numărul dosarelor soluționate în 2017 a crecut de 5 ori față de anul precedent (214 dosare).

Trendul crescător se menține și în acest an, având în vedere că, în prima lună din acest an, deja există 91 de cereri înregistrate şi 61 de dosare formate. Au fost emise și 8 hotărâri către conciliatori, fără a se înregistra nicio încheiere.

Conform instituţiei, faptul că soluţionarea alternativă este luată în calcul de tot mai mulţi consumatori care au nemulţumiri legate de relaţia cu banca cu care lucrează este evidenţiat şi de numărul mare al solicitărilor telefonice de informaţii primite de CSALB, respectiv peste 7.000 anul trecut.

Cele mai frecvente cereri conforme venite din partea consumatorilor vizează reduceri de comisioane, rescadenţarea creditelor, diminuarea ratei lunare, reducerea marjei dobânzii și înghețarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit (în CHF) sau radierea înregistrărilor din biroul de credit.

Reprezentanții CSALB vor să abordeze și problemele dintre clienți și IFN-uri, așa cum procedează acum în cazul băncilor. „IFN-urile nu au înțeles încă avantajele concilierii”, a spus Simona Vâlceanu, membru în Colegiul de Coordonare al Centrului. „Trebuie să atrag atenția că procedura concilierii, practicată de CSALB, nu este contencioasă, ci este una prietenoasă”, a punctat Alexandru Păunescu.

Centrul de Soluţionare Alternativă aj Litigiilor din domeniul Bancar este un organism independent, apolitic, nonprofit şi de interes public, ce îşi propune să rezolve în mod echilibrat, rapid, gratuit pentru consumatori, neînţelegerile dintre bănci şi consumatori, în afara instanţelor de judecată.

CSALB administrează infrastructura necesară soluţionării alternative prin două tipuri de proceduri: propunerea unei soluţii (concilierea) sau impunerea unei soluţii (arbitrajul). Conciliatorii/arbitrii desemnaţi să soluţioneze litigiile propun sau impun o soluţie, în funcţie de procedura aleasă, în urma analizei documentelor şi a discuţiilor cu părţile. În prezent, CSALB are 15 conciliatori care analizează dosarele şi prezintă o soluţie de stingere a litigiului.

din aceeasi categorie