Comisia Europeană a lansat oficial astăzi o anchetă antisubvenție privind importurile de vehicule electrice cu baterie (BEV) din China. Ancheta vizează dacă producția și comercializarea mașinilor electrice din această țară beneficiază de subvenții și măsura în care acestea afectează afacerile de profil din Europa. China și-a arătat nemulțumirea cu privire la această inițiativă. Cert este că Uniunea Europeană este invadată de mașini electrice făcute în China și comercializate la prețuri sensibil mai mici ca cele europene. Drept dovadă stau chiar mașinile electrice Dacia Spring, produse integral în China.
Ancheta inițiată de Comisia Europeană va determina mai întâi dacă lanțurile valorice BEV (n.r. – vehicule electrice cu baterie) din China beneficiază de subvenții ilegale și dacă această subvenție cauzează sau amenință să provoace un prejudiciu economic producătorilor de BEV din UE, se arată într-un comunicat de presă al Executivului comunitar. Dacă ambele se dovedesc adevărate, ancheta va examina consecințele și impactul probabil al măsurilor asupra importatorilor, utilizatorilor și consumatorilor de vehicule electrice cu baterii din UE. Pe baza constatărilor anchetei, Comisia va stabili dacă este în interesul UE să remedieze efectele practicilor comerciale neloiale constatate prin impunerea de taxe antisubvenție la importurile de vehicule electrice cu baterii din China.
Ancheta, anunțată de Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, pe 13 septembrie, în discursul privind starea Uniunii Europene (SOTEU), va urma proceduri legale stricte în conformitate cu normele UE și OMC, permițând tuturor părților implicate, inclusiv guvernul chinez și companiile/exportatorii, să își prezinte comentariile, dovezile și argumentele.
„Sectorul vehiculelor electrice deține un potențial uriaș pentru competitivitatea viitoare a Europei și pentru liderul industrial ecologic. Producătorii de automobile din UE și sectoarele conexe investesc deja și inovează pentru a dezvolta pe deplin acest potențial. Oriunde găsim dovezi că eforturile lor sunt împiedicate de distorsiunile pieței și de concurența neloială, vom acționa decisiv. Și vom face acest lucru respectând deplin obligațiile noastre UE și internaționale – pentru că Europa joacă după reguli, în interiorul granițelor sale și la nivel global. Această investigație anti-subvenție va fi amănunțită, corectă și bazată pe fapte”, a declarat Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene.
„Comisia a lansat această investigație din proprie inițiativă (din oficiu), după ce a adunat suficiente dovezi că recenta creștere a importurilor cu prețuri mici și subvenționate de vehicule electrice din China în UE a reprezentat o amenințare economică pentru industria autovehiculelor electrice din UE”, susține comunicatul.
Deși nu a fost primită nicio plângere oficială din partea industriei din UE pentru lansarea procedurilor, normele UE anti-subvenție prevăd că industriei din UE i se solicită să coopereze în cadrul anchetei din oficiu.
„În conformitate cu cerințele legale în temeiul normelor UE și OMC, au avut loc consultări înainte de inițiere cu guvernul chinez înainte de publicarea Anunțului de inițiere”, atrage atenția documentul.
Potrivit acestuia, ancheta se va încheia în maximum 13 luni de la deschidere. Dacă se justifică din punct de vedere legal, orice taxe antisubvenție provizorii pot fi impuse în termen de 9 luni de la deschidere, urmând ca orice măsuri definitive să fie impuse până la 4 luni mai târziu sau în termen de 13 luni de la deschiderea anchetei.
China, nemulțumită de anchetă
China şi-a exprimat nemulţumirea faţă de solicitarea Uniunii Europene de a iniţia consultări „în foarte scurt timp” privind investigaţia lansată de blocul comunitar privind subvenţiile acordate pentru vehiculele electrice, transmite Reuters, preluat de Agerpres. China şi-a exprimat „insatisfacţia” privind investigaţia deoarece nu există dovezi adecvate şi nu este în conformitate cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), a anunţat într-un comunicat ministerul Comerţului de la Beijing.
De asemenea, China a cerut UE să garanteze lanţul global de aprovizionare şi parteneriatul strategic între cele două părţi.
Conform datelor Comisiei Europene, ponderea vehiculelor electrice chineze vândute în Europa a urcat la 8% şi ar putea ajunge la 15% în 2025.