Acasă Economie Comerțul tradițional amenințat de retailerii internaționali

Comerțul tradițional amenințat de retailerii internaționali

de L M

magazin micMarile lanțuri de magazine, reprezentate de rețelele de retail internațional, afectează serios comerțul tradițional, ajungând să dețină mai mult de jumătate din comerțul național, susțin reprezentanții Asociaţiei Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR). De aceea, este nevoie de sprijin din partea autorităților, pentru ca „dependența” de supermarketuri să nu ducă la dispariția micilor magazine și de proximitate, cu toate consecințele negative generate de acest fenomen, inclusiv asupra locurilor de muncă.

Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR) susține că, în 2016, comerţul tradiţional românesc este încă prezent semnificativ în piaţa naţională datorită eforturilor antreprenorilor distribuitori români de a se menţine în piaţă, contrar tendinţelor europene de concentrare a lanţurilor internaţionale”, a declarat Eduard Radu, președintele Asociației, vineri, într-o conferință de presă.

„Semnalăm că, în ceea ce privește <comerțul modern>, adică rețelele de retail internațional, acestea s-au dezvoltat foarte mult în ultimii ani, de la o cotă de piață de 41% în 2008 la 55% în 2015, în special folosindu-se de <abuzul de putere dominantă> exercitat asupra producătorilor prin <colectarea> diferitelor taxe <comerciale> de la aceștia, inclusiv <taxa suport> pentru deschiderea noilor magazine”, a precizat Radu.

Această consolidare a retailului internaţional în România „a fost fundamentată pe practici comerciale care nu au fost uzitate de distribuţia tradiţională, însă dacă nu vom identifica împreună cu Guvernul urgent instrumente financiare de dezvoltare, gradul de dependenţă a producătorilor de alimente şi bunuri de larg consum de marile reţele internaţionale de distribuţie va creşte, în paralel cu dispariţia totală a micilor magazine specializate şi a celor de proximitate”, a mai spus liderul patronal.

ACDBR susține că efectele acestei concentrări vor fi „diminuarea ponderii distribuţiei şi a comerţului tradiţional, pierderea locurilor de muncă în sectorul producţiei şi procesării alimentelor şi a bunurilor de larg consum, creşterea numărului de persoane asistate social, precum şi creşterea emigraţiei forţei de muncă din România”.

„Fără sprijin strategic de finanţare, şi acest sector riscă să ajungă în controlul lanţurilor internaţionale. Consecinţele negative se vor observa şi în produse de calitate inferioară care vor fi disponibile şi consumate în final de români. Nu în ultimul rând, profiturile generate de consumatorii români se vor transfera în alte ţări de unde provin lanţurile internaţionale astfel afectând negativ economia românească”, a atras atenția Eduard Radu.

Pentru consolidarea sistemului de distribuţie de bunuri de larg consum din România este accesarea fondurilor europene, susține ACDBR. Dar „impedimentul indicat de membrii noştri este lipsa unui cod CAEN eligibil, societăţile desfăşurând acte de comerţ cu ridicata şi cu amănuntul de bunuri de larg consum, precum şi activităţi de transport şi depozitare. Activitatea de comerţ şi distribuţie a fost omisă până în prezent din Planul Naţional de Dezvoltare de către Guvernele României care s-au succedat în ultimii 8 ani”. Necesităţile concrete pentru dezvoltarea sectorului de distribuţie sunt construcţiile noi, modernizarea depozitelor, achiziţiile de utilaje, echipamente şi maşini, ca şi investiţiile în sisteme IT de gestionare a afacerii.

ACDBR are în componenţă 38 de membri cu o cifră de afaceri de 500 de milioane de euro, 5.500 de angajaţi şi o flotă auto de 3.600 de autovehicule. În portofoliul membrilor asociaţiei sunt înregistraţi 45.000 de clienţi, asigurând distribuţia tradiţională a bunurilor de larg consum pe teritoriul României. De fapt, Asociația asigură furnizarea și distribuția de bunuri de consum pentru micile magazine, în special cele din mediul rural.

din aceeasi categorie