Acasă Economie Calendar pentru contoarele inteligente

Calendar pentru contoarele inteligente

de M G

Abecuri 5utoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) lucrează la un calendar naţional de implementare a contoarelor inteligente pentru măsurarea consumului de electricitate, care va fi aprobat după evaluarea unor proiecte-pilot, a declarat şeful serviciului de cooperare şi programe în domeniul eficienţei energetice al ANRE, Mirela Pleşca, în cadrul conferinţei “Smart Energy” organizată de publicaţia Wall-Street.ro.

ANRE are în derulare programe pilot pentru contoarele inteligente, iar evaluarea lor se va realiza în acest an. „Ca urmare, vom stabili un calendar naţional de implementare, care va fi etapizat. Ar fi trebuit să avem 80% până în 2020, dar, în funcţie de evoluţia acestor proiecte pilot, vom cunoaşte ritmul de implementare (…) În 2014, a fost emis un ordin al ANRE privind implementarea sistemelor de măsurare inteligente”, a spus Pleşca.

ANRE a eliminat prin ordin, în luna ianuarie a acestui an, ţinta propusă pentru anul 2020 privind implementarea de contoare inteligente de energie electrică la aproximativ 80% din clienţii finali, din cauză că nu fusese finalizată o evaluare cost-beneficiu.

În acest an, operatorii de distribuţie concesionari monitorizează proiectele-pilot privind implementarea sistemelor de măsurare inteligentă realizate în anul 2015 şi evaluează costurile şi beneficiile aferente acestora.

Proiectele-pilot ar trebui să se încheie până la 31 octombrie 2016.

Pentru stabilirea planului naţional de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă în perioada 2017-2020 în România, ANRE realizează analiza cost-beneficiu privind implementarea sistemelor de măsurare inteligentă luând în considerare rezultatele proiectelor-pilot realizate de către operatorii de distribuţie concesionari, pe baza unui studiu elaborat de un consultant independent de specialitate, arată Ordinul 6/2016 al ANRE, intrat în vigoare la 1 martie 2016.

Pe baza rezultatului analizei cost-beneficiu şi a propunerilor operatorilor de distribuţie concesionari, ANRE va aproba până la 31 martie 2017, prin ordin al preşedintelui, calendarul naţional de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă, care conţine datele calendaristice ale etapelor de implementare, precum şi planul naţional de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă privind lucrările de investiţii aferente fiecărui operator de distribuţie concesionar, valoarea acestora şi sursele de finanţare, precum şi măsuri de informare a clienţilor finali.

Potrivit Ordinului nr. 6/2016 al ANRE, în urma evaluării rezultatelor implementării proiectelor-pilot privind sistemele de măsurare inteligentă obţinute, operatorii de distribuţie concesionari propun ANRE planurile de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă pentru perioada 2017-2020.

Operatorii de distribuţie concesionari transmit ANRE propunerile privind planurile de implementare până la data de 10 ianuarie 2017.

În anul 2017, valoarea investiţiilor aferente sistemelor de măsurare inteligentă din planurile de implementarenu trebuie să depăşească 10% din valoarea programului anual de investiţii aprobată conform prevederilor Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 72/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

CEZ a instalat 40.000 de contoare inteligente în România

CEZ a instalat în România, pânp acum, circa 40.000 de contoare inteligente şi preconizează ca, în următoarea jumătate de an, să monteze încă 10.000, a anunţat Martin Zmelik, Country Manager şi Preşedinte al Directoratului CEZ România.

Zmelik a precizat, în cadrul conferinţei organizate de Wall-Street.ro, că, in general, compania a vizat consumatori casnici şi mici firme pentru montarea acestor contoare, dar nu este cazul pentru „instalare la scară şi nici de promovare masivă”.

„Am încercat să montăm contoare în unele oraşe mici, în câteva mari şi chiar în comunităţi izolate. Planul nostru este să mai instalăm încă 10.000 de contoare inteligente în următoarea jumătate de an, dar, deocamdată, evaluăm impactul celor instalate şi analizăm dacă clienţii au fost mulţumiţi”, a mai spus Zmelik.

Potrivit declaraţiilor făcute şi de Corneliu Bodea, vicepreşedinte al companiei Adrem, instalarea unui contor inteligent costă companiile de distribuţie circa 100 de euro, ceea ce înseamnă că, pentru a aduce aceste dispozitive în 80% dintre locuinţe până în anul 2020, va fi nevoie de investiţii de aproximativ 700 milioane de euro. CEZ România asigură energie pentru 1,4 milioane de consumatori din zona Olteniei.

Primăria Capitalei a refuzat un proiect de smart city

Titi Paraschiv, Business Developement Manager în cadrul Siemens România, a declarat că Primăria Bucureşti a refuzat colaborarea pentru realizarea unui proiect de smart city în Capitală, aşa cum este cel de la Alba Iulia (care va fi gata în 2 luni şi poate intra în faza de finanţare).

Oficialul Siemens Romania a precizat că „nici conducerea de acum, nici cea dinainte nu au făcut paşi” pentru realizarea acestui studiu privind transformarea Bucureştiului într-un smart city.

“Am încercat la Bucureşti şi nu am reuşit. Nu au dorit un asemenea proiect. La Alba Iulia am găsit disponibilitate pentru colaborare. (…) Noi, pe banii noştri, realizăm proiectul, studiul, şi, mai departe, Primăria poate să înceapă implementarea proiectului. Primăria Bucureşti a refuzat, însă, să colaboreze pentru realizarea acestui studiu”, a spus Paraschiv, punctând faptul că autoritatea locală nu trebuie să suporte niciun cost pentru realizarea studiului şi tot ea este cea care decide modul în care se va realiza proiectul.

Municipiul Alba Iulia este inclus în proiectul-pilot Alba Iulia Smart City 2018, anunţat de către Ministerul Comunicaţiilor în această primăvară. “Dacă doar te mândreşti că ai fost selectat tu, dintre atâtea sute, să fii Smart City, dar nu faci nimic în acest sens, ai toate şansele să rămâi cu mândria şi hârtia. Este obligatoriu să găsim soluţii concrete, care ar putea creşte real şi semnificativ calitatea vieţii albaiulienilor, ca beneficiari ai tehnologiilor noului secol. Cercetarea va identifica zonele în care tehnologia va spori confortul vieţii cetăţenilor. Concluziile vor fi legate de trafic, de consumul de energie, de siguranţă, de îmbunătăţirea sistemului sanitar sau posibilităţile de interacţiune mai directă cu turiştii care ne vizitează. Sunt convins că, în momentul aplicării lor, toate aceste soluţii vor ridica şi mai mult Alba Iulia”, a declarat Mircea Hava, city manager Alba Iulia.

La Alba Iulia, Siemens România a găsit disponibilitate pentru colaborare şi, ca urmare, studiul este aproape gata, urmând faza de finanţare şi de realizare propriu-zisă a proiectului. În ceea ce priveşte finanţarea, Paraschiv menţionează că, odată ce proiectul este realizat de Siemens Londra, autoritatea locală nu va avea probleme să găsească finanţare oriunde în lume. Cercetarea va fi lansată în cadrul expoziţiei Global Smart Cities Expo din Barcelona, în acest an. Alături de Alba Iulia, în studiul Siemens sunt incluse şi oraşele Aberdeen (Marea Britanie), Bruxelles (Belgia), Istanbul (Turcia) şi Londra (Marea Britanie).

Atenție la schimbarea furnizorului de energie

Consumatorii de energie trebuie să se informeze foarte bine ce riscuri implică schimbarea furnizorului de electricitate înainte de a face acest pas, întrucât în ofertele companiilor pot exista capcane, a declarat, prezent la eveniment, Corneliu Bodea, vicepreședintele Adrem Invest.

„Trebuie foarte multă atenție la schimbarea furnizorului, pentru că este o piață liberă. Înainte de a te decide să schimbi furnizorul, trebuie să te informezi foarte bine, pentru că pot fi capcane în ofertele furnizorilor și este o dovadă de seriozitate și maturitate dacă te decizi să faci acest pas”, a spus Bodea.

El a mai spus că statul ar trebui să pună la dispoziția consumatorilor toate metodele posibile pentru ca aceștia să se poată informa.

„Cred că este în primul rând datoria omului să se informeze, nu a statului. Statul îți pune la dispoziție orice metodă de a te informa, dar datoria de a te informa este a ta”, a susținut oficialul companiei de servicii energetice.

Potrivit acestuia, există în acest moment alte probleme mult mai importante de rezolvat pe segmentul reglementat al energiei electrice, precum includerea în facturi a costurilor cu implementarea contoarelor inteligente.

„Problema României, astăzi, la nivel de consumator casnic, nu este schimbarea furnizorului. Avem probleme mult mai grave pe care trebuie să le rezolvăm. Avem proiecte majore, precum „smart metering” (implementarea contoarelor inteligente — n.r.), care vizează 9 milioane de consumatori. Dacă implementăm acest proiect la 5 milioane de consumatori, la un preț de peste 100 de euro pe un loc de consum, este vorba de peste 500 de milioane de euro. Acești bani vor fi suportați în tariful de energie, deci avem probleme mult mai importante decât să ne schimbăm furnizorii. Sigur, la români, cum e ceva liber, sar imediat o sută de oferte, dar trebuie să fim responsabili când luăm decizia și să nu plângem mai târziu”, a mai spus Bodea.

Același mesaj către consumatorii casnici îl are și Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE). În luna mai, Niculae Havrileț, președintele ANRE, declara că utilizatorii casnici trebuie să fie atenți la ofertele furnizorilor care promit prețuri foarte mici, întrucât acestea pot avea clauze ascunse și chiar ilegale.

El a arătat că, deși unele oferte sunt atractive la o primă vedere, este bine să ne asigurăm că acestea au condiții avantajoase pe întreaga perioadă a contractului și că respectă prevederile legale în domeniu. Este vorba despre posibile oferte în care nu sunt cuprinse informații privind valoarea certificatelor verzi sau contribuția de cogenerare. Iar orice promisiune de neplată a unor astfel de taxe venită din partea vreunui furnizor nu trebuie luată în considerare, pentru că nu respectă legislația în domeniu. Furnizorul nu poate scuti clienții finali casnici de la plata acestor taxe, deoarece acestea sunt obligații stabilite prin lege, a susținut șeful ANRE.

Havrileț recomandă consumatorilor ca, în cazul în care aleg să încheie un contract cu un nou furnizor, să fie atenți la preț, la durata contractului, la condițiile și modalitățile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile și obligațiile, inclusiv la clauzele penalizatoare. Alte clauze contractuale care necesită atenție sunt și condițiile în care părțile pot renegocia clauze din contract, condițiile de încetare a contractului, precum și clauze care pot produce efecte și după încetarea contractului.

din aceeasi categorie