Acasă Stiri ExterneEuropa Asociația Energia Inteligentă acuză ANRE că răspunde “comenzilor” de la Budapesta

Asociația Energia Inteligentă acuză ANRE că răspunde “comenzilor” de la Budapesta

de M G

ANRE a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordin de modificare a Regulamentului de măsurare a gazelor tranzacționate nr.62/2008, ce schimbă, de fapt, doar o cifră: cantitatea minimă de metan pe care trebuie să o conțină gazele naturale livrate care, de la 70% în prezent, urmează să ajungă la 85%. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, deși ar trebui modificate și alte prevederi din Regulament, ANRE propune doar modificarea procentului de gaz metan și aceasta în urma unei solicitări din partea reprezentanților industriei maghiare!

Începând cu anul 2008, comercializarea gazelor naturale în România se face în unități de energie (kWh), astfel că este obligatorie determinarea continuă a compoziției și corectarea energiei conținute în funcție de componenții existenți în gaze. Având în vedere că în România și Europa gazele sunt cu precădere utilizate în procese de combustie, parametrii importanți sunt cantitatea de energie conținută de gazele naturale și densitatea relativă a acestora, mai puțin important fiind procentul de metan, etan, propan și butan. Cantitatea de metan devine importantă, însă, în procesele de chimizare, unde o compoziție mare de metan crește considerabil productivitatea în industria chimică, arată Energia Inteligentă.

Regulamentul de măsurare a cantităților de gaze naturale tranzacționate în România a fost realizat în anul 2008 de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). În cei 12 ani de aplicare a acestui Regulament, dar, mai ales, în ultimii ani, au existat numeroase propuneri de modificare și îmbunătățire pe care participanții la piața de gaze le-au solicitat ANRE, pentru a asigura o măsurare corectă a gazelor, în vederea tranzacționării acestora. Asociația Energia Inteligentă notează că multe dintre aceste propuneri au rămas nediscutate, deși aveau ca obiect realizarea unei măsurători corecte a debitelor/energiei gazelor care se comercializează, pentru furnizarea unor gaze de calitate. De exemplu: corelarea valorii punctului de rouă al vaporilor de apă cu valoarea prevăzută în standardul național românesc SR 3317/2015; optimizarea valorii limite a punctului de rouă al vaporilor de apă pentru reducerea cheltuielilor de operare a producătorilor de gaze din România; dublul standard pentru punctul de rouă al hidrocarburilor; armonizarea limitelor parametrilor proprietății gazelor cu cele incluse în setul de bune practici ale operatorilor europeni CBP 2005-001/01.

“În timp ce elementele semnalate din acest Regulament de măsurare nu se discută, apare o solicitare din partea reprezentanților industriei de gaze maghiare și imediat apare un Proiect de Ordin, care modifică o singură cifră, anume concentrația de metan în gazele livrate (tranzacționate) pe teritoriul României sau din România către țări din UE (Ungaria sau Bulgaria) și stabilește, fără argumente tehnice sau economice, ca acest procent să fie cel puțin 85% metan“ acuză, practic, Asociația Energia Inteligentă.

Potrivit acesteia s-au analizat standardele maghiare privind calitatea gazelor în Ungaria (MSZ ISO 13686: 2013 și MSZ 1648: 2016) și nu s-a regăsit o valoare limită pentru conținutul de metan. Operatorul de transport FGSZ, prin anexa la contractul de transport referitoare la specificația gazelor, )https://fgsz.hu/en/articles/show/312-c-2-specification-of-gas-quality-parameters-gcv-wobbe-index-and-costs-of-conversion-for-network-users-in-case-gas-is-outside-these-specifications) nu impune sau nu face nicio referire la conținutul de metan din compoziția gazelor acceptate în sistemul maghiar de transport gaz. De asemenea, Transgaz confirmă, prin anexa la Acordul de Interconectare România-Ungaria (https://www.transgaz.ro/sites/default/files/Downloads/2020.02.12_PI%20Csanadpalota_Anexa%205.pdf), faptul că 70% conținut metan este acceptabil pentru preluarea în sistemul maghiar.

Aceeași analiză s-a efectuat și pentru cealaltă țară membră a UE, Bulgaria, conectată la sistemul național de transport gaz din România prin punctele Giurgiu-Ruse și Negru Vodă – Kardam. Și pentru aceasta direcție, Transgaz confirmă că operatorul din Bulgaria solicită un conținut minim de 70% metan în compoziția gazelor transportate (http://transgaz.ro/sites/default/files/Downloads/2020.02.12_PI%20Ruse%20-%20Giurgiu_Anexa%205A5B.pdf).

În nota de fundamentare a ANRE privind susținerea acestei modificări nu se face referire la impactul economic și bilanțier al acestui act normativ. În România există zăcăminte care nu îndeplinesc în mod continuu această cerință, de a avea în permanență gaze cu un conținut de metan peste 85%, cerință care, de altfel, nici nu reprezintă o condiție sau recomandare în standardele europene (EN 16726 sau EASEE CBP 2005). “Astfel aceste zăcăminte ar trebui închise sau limitate în livrarile de gaze atunci când nivelul metanului este sub 85%. Aceasta înseamnă pierderi economice și scăderea producției de gaze a României, cu creșterea importurilor, care, în ultima perioadă, au provenit cu prioritate din Ungaria“, mai arată Energia Inteligentă.

De asemenea, arată că o revizuire a Regulamentului de măsurare, cerută de peste 3 ani de companiile românești, putea să fie cel puțin una completă și să ia în dezbatere și cerințele industriei naționale, împreună cu influența acesteia asupra celorlalți parametrii de calitate din Regulament, care sunt afectați de această modificare, dar care rămân în vigoare.

Nota justificativă a ANRE nu precizează de ce se dorește o astfel de modificare, având în vedere că gazele naturale sunt vândute în funcție de valoarea lor energetică, care este proporțională cu compoziția gazelor.

“Poate pentru a salva producția internă de gaze din țara vecină, unde sunt zăcăminte care produc gaze cu 55% metan și care amestecate cu gaze cu un procent de 85% metan ar ajunge la limita cerută? Poate pentru a crește și securiza o productivitatea în industria petrochimică din țara vecină? Poate pentru a crește importul de gaze în România? Indiferent de motivul real pentru care se propune modificarea Regulamentului, acest exemplu scoate din nou în evidență modul sfidător și neprofesionist al procedurilor de lucru din ANRE, proceduri care neglijează, prin proiectul propus, în totalitate impactul asupra producătorilor și al consumatorilor de gaze din ROMÂNIA“, mai arată Asociația Energia Inteligentă.

din aceeasi categorie