Acasă Analize Anul 2022 va fi unul al contrastelor: pandemie, inflaţie, dar și dorința românilor de a călători

Anul 2022 va fi unul al contrastelor: pandemie, inflaţie, dar și dorința românilor de a călători

de M G

Anul 2022 ar trebui să fie anul reformelor structurale, însă va fi, mai degrabă, anul contrastelor, cu o adâncire a dezechilibrelor din economie, arată o analiză a companiei de consultanţă Frames. Mai mult, una spun specialiștii, legat de perspectivele macroeconomice și nivelul de trai, și alta vor românii! Ei vor să călătorească, adică să se simtă bine, să petreacă!

Perspectivele noului an indică o accentuare a diferenţei dintre preţuri şi salarii – fapt ce va determina o scădere a nivelului de trai, o discrepanţă tot mai mare între mediul public şi cel privat, între promisiuni şi realitate, între bogaţi şi săraci. Vor exista sectoare economice pe plus, dar şi multe domenii în care inflaţia, blocajul financiar şi criza forţei de muncă vor continua să facă victime, precizează consultanţii companiei.

Deşi anul 2021 ar fi trebuit să fie anul reformelor structurale în administraţie, în companiile de stat, în mediul bugetar în general, dar şi în sectorul pensiilor, în sănătate, în educaţie etc., din varii motive, calendarul reformelor a fost amânat, soluţia fiind includerea majorităţii acestora în PNRR, ca o condiţionalitate esenţială a obţinerii banilor europeni, se mai arată în analiză.

Singura ,,reformă” cu impact a fost liberalizarea completă a pieţei energiei (gaze şi curent electric), fapt care a adus, din păcate, la o accentuare semnificativă a problemelor din economie.

„Liberalizarea pieţelor a fost făcută cu ochii închişi, fără să ia în calcul niciunul dintre avertismentele lansate la nivel internaţional, dar şi local, inclusiv de către Frames, privind posibila creştere a preţurilor la energie. Momentul liberalizării putea fi amânat cu încă un an sau putea fi pregătit mai bine, cu reguli mai stricte şi mecanisme de temperare a elanului inflaţionist, având în vedere cât de vulnerabilă este economia mai ales în contextul pandemiei şi cât de fragil este nivelul de trai”, arată analiza.

Creşterea preţurilor la energie a generat un adevărat şoc în economie, iar impactul inflaţionist va fi simţit şi mai puternic în 2022. Potrivit estimărilor Frames, valul de scumpiri va afecta atât companiile, cât şi populaţia, cel mai puternic din al doilea trimestru.

„Compensările oferite de statul român sunt precum un algocalmin oferit unui bolnav ajuns la terapie intensivă. Îi mai taie din dureri, însă nu îi rezolvă problema. Odată cu ridicarea facilităţilor, în T2 2022, ne aşteptăm la un val inflaţionist chiar mai puternic decât în 2021. Fără măsuri concrete pe lanţurile de producţie şi distribuţie, statul va fi condamnat, în luna martie, să extindă mecanismele de protecţie (plafonări/compensări etc.) până ce preţurile energiei vor reintra pe o traiectorie predictibilă. Altfel spus, vom lua de la investiţii, de la sănătate, din alte sectoare pentru a acoperi efectele economice puternice generate de iureşul scumpirilor din energie”, a afirmat Adrian Negrescu, managerul Frames.

Inflație peste 10%

Potrivit analizei, chiar şi în aceste condiţii, inflaţia reală generată de creşterile de preţuri la energie electrică şi gaze riscă să treacă de 10%. Asta pentru că, chiar dacă facturile populaţiei vulnerabile vor fi compensate, costurile vor fi resimţite în celelalte bunuri şi servicii.

„Este incontestabil faptul că românii vor plăti mai mult pentru alimente, pentru celelalte bunuri şi servicii în 2022. Anticipata creştere a cursului euro peste nivelul de 5 lei şi posibila scumpire a carburanţilor vor pune, din păcate, gaz pe focul inflaţiei. Astfel că nivelul de trai va continua să se deprecieze în 2022”, arată analiza.

Dincolo de creşterea inflaţiei, pandemia COVID va continua să afecteze economia în 2022. Potrivit estimărilor analiştilor, nu este exclus ca valul 5 să determine autorităţile să impună noi restricţii, care vor afecta în principal consumul, principalul motor al economiei, dar şi apetitul pentru investiţii.

Incertitudinea legată de evoluţia pandemiei şi efectele impredictibile ale inflaţiei vor continua să guverneze deciziile de business, mare parte din planurile de investiţii urmând să fie amânate.

Temerile privind scăderea semnificativă a consumului, mai ales în primele luni ale anului, vor determina oamenii de afaceri să privească cu ezitare relaţiile de business, neîncrederea fiind, din păcate, cuvântul la ordinea zilei în economie.

„Neîncrederea se simte în modul în care se derulează mai nou afacerile. Creditul furnizor s-a restrâns tot mai mult, plăţile se fac tot mai greu. Oamenii îşi privesc cu tot mai multă reticenţă furnizorii, partenerii, de teamă că aceştia ar putea intra în blocaj, le-ar putea crea probleme. Aşa s-a ajuns ca livrările de bunuri şi servicii să se facă doar cu avansuri tot mai mari, iar blocajul financiar să se acutizeze”, afirmă analiştii.

Lipsa de predictibilitate a deciziilor guvernamentale asociate pandemiei, ezitările privind implementarea certificatului verde vin să accentueze acest fenomen al neîncrederii în economie.

Și o veste bună: privații s-au restructurat

„Vestea bună, în toată această situaţie instabilă, este că mare parte dintre firmele româneşti au învăţat lecţia pandemiei, şi-au restructurat afacerile şi întâmpină 2022 cu planuri mai bine calibrate pe realitatea economică”, a mai arătat Adrian Negrescu.

În plus, 2021 a adus o accentuare a crizei forţei de muncă, dovadă numărul foarte mare de joburi pentru care firmele nu şi-au găsit angajaţi.

Lipsa muncitorilor a tăiat din potenţialul de dezvoltare a multor afaceri, mai ales din sectoarele dinamice în contextul pandemiei precum construcţiile, IT, clinici medicale, transporturi şi curierat, fenomen care va continua şi în 2022.

Potrivit analiştilor de la Frames, principalele provocări pentru mediul de afaceri, în acest context, vor fi generate de recrutarea angajaţilor calificaţi şi de oferirea unor salarii competitive.

„Cum mare parte dintre firmele româneşti sunt slab capitalizate, creşterea salariilor va fi o provocare pe care multe nu o vor putea îndeplini. Şi aşa, odată cu creşterea salariului minim de la 1 ianuarie, multe companii şi-au pus problema optimizării costurilor, fapt care se va traduce, din păcate, în disponibilizări de personal. Dincolo de această situaţie, marea problemă este că a ajuns o adevărată misiune imposibilă să găseşti angajaţi buni, cu experienţă, pe piaţa forţei de muncă”, mai arată analiza Frames.

Ce-și doresc românii în 2022: să călătorească

Disponibilitatea românilor de a călători în 2022 va fi chiar mai mare decât în perioada pre-pandemică, însă vor exista şi modificări privind preferinţele acestora pentru tipul de cazare şi serviciile alese, arată datele publicate de o platformă hotelieră.

Potrivit celui mai recent studiu realizat de Szallas Group, din care face parte platforma hotelieră online Travelminit.ro, şi Nielsen IQ, aşa cum era de aşteptat în plin context pandemic, unităţile de cazare mai mici, precum casele de oaspeţi, cabanele şi apartamentele, care le pot oferi turiştilor intimitatea şi siguranţa de care au nevoie, sunt din ce în ce mai căutate de români. Cabanele şi pensiunile din destinaţii ascunse, mai puţin aglomerate, au devenit mult mai populare în perioada Covid, fiind soluţia perfectă pentru cei care îşi doresc să se bucure de o vacanţă relaxată într-un loc izolat, cât mai departe de mulţimi şi de aglomeraţie.

Practic, în România, ponderea hotelurilor a scăzut de la 26% în 2019, la 24% în 2020, în timp ce ponderea rezervărilor non-hoteliere a crescut de la 20% la 24%. Segmentul non-hotelier include apartamente, vile şi case de vară. Deşi diferenţele nu par semnificative la prima vedere, cifrele arată că numărul rezervărilor la hoteluri va stagna, în timp ce numărul rezervărilor la unităţi de cazare mai mici va avea o creştere bruscă, precizează realizatorii studiului.

Cercetarea a analizat şi opinia consumatorilor privind măsurile de prevenire a răspândirii Covid-19 luate de unităţile de cazare, acestea jucând un rol important în decizia de rezervare.

„Aproape toţi participanţii (98%) la studiul nostru au nevoie de flexibilitate şi de posibilitatea de a-şi schimba şederea planificată şi de a-şi anula gratuit călătoria. Deloc surprinzător, preferinţa pentru servicii suplimentare de igienă (de exemplu, dezinfectant pentru mâini, mască, mănuşi) şi condiţii de menţinere a distanţei sociale adecvate (de exemplu, capacitate redusă, mese în cameră) este, de asemenea, peste 95%”, a explicat Kata Padar, senior market researcher la Nielsen IQ.

Cu toate acestea, realizatorii studiului remarcă faptul că respondenţii se aşteaptă la purtarea măştii în principal de către personal, în condiţiile în care aproape două treimi dintre călători precizează că nu ar rezerva cazare acolo unde masca e obligatorie şi pentru oaspeţi.

„Fiind o companie locală, am înţeles că piaţa din România cere o garanţie pentru măsurile Covid în numele cazărilor şi al tour-operatorilor. De aceea, am lansat pentru clienţi o secţiune de feedback specifică pandemiei pe platforma noastră, unde pot completa detalii privind gestionarea serviciilor la cazare. Aceste recenzii, împreună cu noile verificări manuale ale calităţii ofertelor partenerilor noştri de cazare s-au dovedit a fi foarte importante, nu numai pentru luarea deciziilor, ci şi pentru setarea corectă a aşteptărilor, scăzând astfel incertitudinea turiştilor. 87% dintre ofertele noastre au fost puse la dispoziţia clienţilor noştri cu politică de anulare gratuită”, a declarat Ferenc Rigo, managing director pentru Travelminit.ro.

Călătorii aproape de casă sau de țară

La mare căutare vor fi şi cazările din străinătate cu pachet wellness inclus, pe când intenţia de a călători în ţară a crescut cu 30% în cazul drumeţiilor, 16% pentru deplasări în scopuri de afaceri şi 14% pentru diverse programe.

„Furnizorii de cazare au anticipat această schimbare. În perioada de izolare, Travelminit a reuşit să-şi dubleze contractele cu furnizori independenţi de apartamente, case de oaspeţi sau pensiuni. Au fost deja contractate 3000 de noi înregistrări cu anulări gratuite sau modificări flexibile ale rezervărilor. Astfel, am reuşit să evităm intrarea angajaţilor noştri în şomaj tehnic, în ciuda închiderii turismului, şi să ne pregătim pentru perioada de după ridicarea restricţiilor”, a adăugat Ferenc Rigo.

Potrivit comunicatului, o caracteristică specială a regiunii Europei Centrale şi de Est este sprijinul oferit de stat pentru susţinerea turismului intern, care, mai ales în ultimii doi ani, pe fondul incertitudinii călătoriilor internaţionale, s-a bucurat de o creştere exponenţială în România. Această creştere a fost stimulată şi de opţiunea plăţii cu tichete de vacanţă, introdusă de Guvernul român încă din 2017. Astfel, milioane de angajaţi au beneficiat de acest stimulent financiar, care le-a dat ocazia să rezerve unităţi de cazare superioare, hoteluri sau pensiuni premium, plătind o diferenţă mai mică pentru a avea acces la servicii superioare, precizează reprezentanţii Travelminit.ro.

Potrivit cercetării efectuate de Szallas Group şi Nielsen IQ, românii doresc să călătorească în continuare în scop recreativ, însă, ca urmare a izbucnirii pandemiei, cu 20% mai mulţi respondenţi au afirmat că au ales destinaţii interne în 2021 comparativ cu alţi ani. Totodată, studiul relevă o creştere semnificativă a călătoriilor cu maşina personală nu numai în România, ci şi în regiunea Europei Centrale şi de Est, ţinând cont de faptul că 96% dintre respondenţi preferă, în general, să călătorească cu propriile lor maşini.

În prezent, la fel ca până acum, călătorii ţin cont de aceleaşi 3 aspecte esenţiale atunci când rezervă cazări atât în ţară, cât şi în străinătate. În topul factorilor în funcţie de care iau decizia de rezervare se află locul cazării, cât de apropiată sau depărtată este de atracţiile de care sunt interesaţi, preţul pe noapte şi nota de evaluare a cazării acordată de alţi turişti.

De asemenea, se prefigurează o creştere a călătoriilor internaţionale în următorii 2-3 ani. Conform studiului, în viitor, românii îşi doresc să călătorească de două ori mai des decât în vremurile pre-Covid, în special în regiunea Europei Centrale şi de Est, inclusiv în ţări precum Ungaria, Croaţia şi Bulgaria. Până în prezent, doar 26% dintre români mergeau o dată pe an în vacanţă.

„Observăm o tendinţă în toate ţările, nu doar pe piaţa românească, potrivit căreia rolul proximităţii geografice şi culturale va creşte tot mai mult şi va deveni din ce în ce mai valoros pentru călători. Regiunea Europei Centrale şi de Est oferă o ofertă turistică deosebit de variată, cu obiectivele sale naturale şi istorice atractive, unice în lume”, a menţionat Kata Padar.

Crește online-ul

Orientarea către mediul şi platformele online a fost vizibilă şi în industria turismului. Mai mult de 3/4 dintre respondenţi caută acum informaţii despre cazări şi oportunităţi de călătorie pe site-urile de rezervări online.

Pe de altă parte, potrivit studiului, pandemia a facilitat digitalizarea operatorilor de turism. Având în vedere că aproape toate procesele se întâmplă acum în online, atât furnizorii de cazare, cât şi clienţii care doresc să călătorească au investit în platformele, aplicaţiile şi abilităţile lor digitale.

Acest trend este unul ascendent şi va continua să dezvolte industria turistică din România, să le ofere mai multe oportunităţi călătorilor, se mai arată în cercetare.

Travelminit.ro este unul dintre cei mai mari jucători pe piaţa rezervărilor hoteliere din România, care acceptă şi plata prin vouchere de vacanţă. Oferta Travelminit.ro conţine peste 8000 de proprietăţi din România, printre care hoteluri, pensiuni, apartamente, case de oaspeţi, cabane şi campinguri din toate regiunile ţării. Platforma a înregistrat peste 620.000 de înnoptări în 2019 şi o valoare totală a rezervărilor de 13 milioane de euro.

Cercetarea realizată de Szallas Group a implicat un total de peste 6.000 de persoane. Chestionarul, munca de teren şi analizele datelor au fost pregătite de compania globală de cercetare de piaţă Nielsen IQ. Eşantionul este format din respondenţi care s-au abonat anterior la buletinul informativ al produselor Szallas Group, fiind reprezentativ pentru un public alcătuit din călători interesaţi de evoluţia turismului.

Szallas Group gestionează platforme digitale de călătorii din Ungaria, Republica Cehă, România şi Polonia. Cu cele 12 produse de călătorie online, peste 80.000 de parteneri de cazare la care se pot face rezervări şi o echipă de peste 350 de oameni, compania îşi propune să ofere cea mai simplă şi mai ieftină experienţă de rezervare naţională şi regională pentru 85 de milioane de persoane din regiunea ECE. Cifra de afaceri a grupului Szallas a depăşit 150 de milioane de euro în 2021.

 

din aceeasi categorie