Acasă Stiri Interne Tren metropolitan București – Ilfov din 2024

Tren metropolitan București – Ilfov din 2024

de A

Trenul metropolitan București – Ilfov va putea fi folosit începând cu anul 2024 de locuitorii din regiune, alături de autobuze, troleibuze, tramvaie şi metrou. Astfel, în viitor, distanța de la Snagov la Gara de Nord ar putea fi parcursă în circa 30 de minute, față de un interval de timp aproape dublu necesar unui autoturism în condițiile actuale de trafic.

Trenul metropolitan este un proiect inițiat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI), care urmărește integrarea acestui mod de transport cu cel de suprafață și cel subteran.

Viitoarea rețea de tren metropolitan București – Ilfov a fost prezentată în premieră publicului, în cadrul unei conferințe online, la care au participat Nicușor Dan, primarul general al Municipiului București; Ștefan Rădulescu, Vice-Președintele Consiliului Județean Ilfov și Ștefan Roșeanu, consilier al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI). Cu această ocazie, au fost anunțate etapele în care proiectul va fi realizat, investițiile necesare, dar și faptul că se va folosi o mare parte din infrastructura feroviară actuală, după ce se va interveni punctual cu lucrări de reabilitare, acolo unde este cazul.

Sunt astfel propuse 16 servicii (18 linii), unde va putea fi asigurată inițial o viteză comercială de peste 40 km/h, după cum anunţa inițiatorul proiectului, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov.

“Bucureştiul şi Ilfovul au nevoie de dezvoltare. Din păcate, dezvoltarea, aşa cum am avut-o până acum, a avut două probleme mari, cel puţin. Una a fost o dezvoltare necontrolată, în care a dictat privatul, cu interesele lui, bineînțeles, legitime de cele mai multe ori, dar necoordonate de o autoritate publică. Şi asta a făcut ca în dezvoltarea asta pe Bucureşti – Ilfov să avem o concentrare pe utilităţile existente şi o sufocare a utilităţilor existente. Şi vedem asta în traficul de zilele astea, din Bucureşti şi Ilfov. Şi, pe de altă parte, tot ce s-a încercat să se facă pe infrastructură au fost eforturi punctuale, care nu au fost coordonate: mai punem un pod aici, mai punem un pod aici. Nu s-a încercat să se rezolve niciodată problema de ansamblu. Tocmai de aceea, proiectul pe care îl prezentăm azi, trenul metropolitan, este un proiect care încearcă să rezolve, şi sunt sigur că va reuşi, o problemă de ansamblu. Şi o să vedeţi săptămânile următoare, când o să prezentăm proiectul rutier, care este complementar acestuia, si care, de asemenea, va rezolva o problemă de ansamblu pentru regiunea Bucureşti – Ilfov”, spune Primarul Capitalei, Nicușor Dan.

Prin realizarea investițiilor necesare pentru introducerea și, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan București – Ilfov se urmărește crearea unei noi alternative la transportul cu mașina personală în Regiunea București – Ilfov.

“Împreună cu Primăria Municipiului Bucureşti, toate primăriile din Ilfov, alături de Consiliul Judeţean Ilfov, am împuternicit Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov să realizeze acest proiect, să realizeze documentaţii, studii de fezabilitate şi absolut toate documentele necesare pentru obţinerea unei finanţări europene. Suntem conştienţi că acest proiect se poate finanţa din fonduri europene, ne dorim o regiune Bucureşti – Ilfov la nivel european”, afirmă vice-președintele Consiliului Județean Ilfov, Ștefan Rădulescu.

În cadrul conferinței, a fost explicat rolul unei rețele de tren metropolitan, precizându-se că actualul proiect se aliniază viziunii Uniunii Europene asupra transformărilor necesare pentru realizarea tranziției la zero emisii nete de gaze cu efect de seră până în anul 2050. Costurile realizării primei faze a acestui proiect sunt estimate la 600 de milioane de euro, cea mai mare parte din sumă (400 milioane de euro) fiind prevăzută pentru achiziția de trenuri noi, moderne, cu podea joasă și cu tracțiune electrică.

Pentru introducerea serviciilor de tren urban și metropolitan, TPBI a ținut cont de rețeaua feroviară istorică din zonă. Astfel, au fost propuse să funcționeze 16 servicii (linii). Într-o primă fază, prin utilizarea infrastructurii feroviare existente, va putea fi asigurată o viteză comercială ridicată (peste 40 km/h).

Totodată, vor fi reduși timpii de călătorie necesari navetei, asigurându-se o legătură de transport între localități, în interiorul Capitalei, precum și între Aeroportul Internațional „Henri Coandă” și celelalte localități din Regiune, inclusiv către polul de cercetare de la Măgurele și zonele turistice Snagov și Cernica. Un alt efect ar fi implementarea unor proiecte de regenerare urbană în zona de cale ferată, precum și crearea de noi oportunități pe piața forței de muncă, potrivit TPBI.

Proiectul prevede și reabilitarea unor gări, ținându-se cont că unele dintre ele fac parte din patrimoniul istoric, precum și înființarea unor stații noi pe traseele propuse.

Coordonatorul proiectului, Ștefan Roșeanu, a detaliat: “Vorbim despre o modernizare a gărilor, în sensul includerii acestor spații în niște proiecte de revitalizare / reconversie urbană și construirea unor mici puncte de interes, în zona fiecărei halte / stații din interiorul Bucureștiului și din interiorul localităților din județul Ilfov. Vorbim de mici piețe ale gării, care vor avea parte de transfer fără obstacole între sistemul de transport public local, sistemul de deplasare pietonal și zona de transport feroviar. Vorbim de mici zone unde oamenii să stea să se recreeze și dincolo de programul trenului. Să existe locuri unde să lase mașina, deci parcări park&ride și pentru biciclete, trotinete, cu integrare în sistemul de informare a Bucureștiului, astfel încât omul să aibă acces la informație.”

În ceea ce privește frecvența viitoarelor trenuri metropolitane, aceasta va fi variabilă. Pe unele trasee, vehiculele vor circula la un interval de 15-20 de minute, iar pe rutele cu cerere de transport mai scăzută, frecvența va fi de 30-40 de minute. Tarifarea va fi integrată cu cea a celorlalți operatori de transport public din regiunea București – Ilfov.

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI) are sprijinul Primăriei Capitalei și al Consiliului Județean Ilfov și colaborează cu Ministerul Transporturilor și cu operatorii feroviari pentru realizarea viitoarei rețele de tren metropolitan.

TPBI este primul organism, creat la nivel regional, care a fost constituit sub forma unei structuri de cooperare a celor 42 de autorități publice locale din regiune, primind mandat din partea acestora pentru înființarea, organizarea, reglementarea, exploatarea, monitorizarea și gestionarea serviciului de transport public de călători pe toată aria de competență, conform Regulamentului CE 1370/2007.

din aceeasi categorie