Alro trece pe profit
noiembrie 15, 2020
Profitul net al Grupului Alro a fost de 273 milioane lei în primele nouă luni, de la o pierdere de 23 milioane lei în perioada similară din 2019. Cifra de afaceri a grupului a înregistrat o ușoară scădere de 10% (T1-T3 2020: 1,942 miliarde lei vs. T1-T3 2019: 2,162 miliarde lei), în principal din cauza condițiilor de piață și a crizei provocate de pandemia COVID-19, care a afectat toți jucătorii din industria aluminiului. Profitul net al Grupului Alro a fost de 273 milioane lei în T1-T3 2020 (T1-T3 2019: pierdere de 23 milioane lei), iar rezultatul operațional (EBIT) a crescut la 355 milioane lei în T1-T3 2020 (T1-T3 2019: 126 milioane lei) datorită implementării de către autoritățile române a schemei de compensare EU-ETS pe baza deciziei UE și a primirii subvenției sub forma unei compensații pentru costurile de emisii indirecte suportate de grup în 2019, acesta fiind unul dintre marii consumatori de energie electrică din România.
În primele nouă luni ale anului 2020, industria aluminiului s-a confruntat cu o scădere a prețului și a raportat o medie de 1.633 dolari/tonă, comparativ cu o medie de 1.804 dolari/tonă în perioada similară a anului 2019; aceeași evoluție descendentă a LME s-a menținut și în T3 2020, când media LME a fost de 1.704 dolari/tonă, în scădere cu 58 dolari/tonă față de T3 2019 (T3 2019: 1.762 dolari/tonă). În cele din urmă, în octombrie și noiembrie 2020, o revenire a prețului aluminiului este deja vizibilă, cotațiile LME atingând valori de peste 1.850 dolari/tonă și chiar peste 1.900 dolari/tonă.
„În trimestrul 3 am reușit să asigurăm continuitatea activităților noastre în condiții de siguranță și productivitate economică, păstrând în același timp calitatea și valoarea adăugată ridicată, elemente care caracterizează produsele ALRO. Condițiile dure de piață ne-au făcut mai puternici pe măsură ce am adoptat măsuri precum programul anti-criză, care a oferit rezultate bune și fluxuri de numerar îmbunătățite. După cum am promis, ne-am menținut neschimbată strategia, chiar dacă ne confruntăm cu o nouă realitate cu noi reguli de joc“, a declarat Marian Năstase, președintele Consiliului de Administrație al ALRO.
În trimestrul 2 2020, majoritatea țărilor europene au redus treptat restricțiile privind circulația și activitățile comerciale, dar în trimestrul 3, efectele celui de-al doilea val COVID-19 s-au resimțit și mai puternic. Această relaxare de la sfârșitul trimestrului 2 2020 nu a adus semne vizibile de revigorare economică în industria aluminiului în trimestrul 3 2020, vânzările fiind influențate de surplusul creat pe piața produselor primare în prima parte a anului 2020, precum și de lipsa cererii din partea industriilor auto și aeronautică, grav afectate în această perioadă. În trimestrul 3, majoritatea țărilor europene au început din nou să aplice restricții sau blocări parțiale pentru a atenua impactul celui de-al doilea val COVID-19. Mai mult, criza epidemiologică COVID-19 a venit în contextul existenței unei încetiniri globale continue a industriilor de producție, a tensiunilor comerciale existente și a Brexitului.
„Mai mult, subvenția primită în trimestrul 3 pentru compensarea parțială a costurilor indirecte cu energia suportate în 2019, de care alte companii europene au beneficiat încă de la apariția acestei legislații în spațiul european, a avut un efect pozitiv asupra rezultatelor financiare actuale. Astfel, activitatea Alro își poate menține poziția competitivă pe piața UE și implicit în continuarea investițiilor pentru îmbunătățirea eficienței energetice și redirecționarea de capital către proiecte pe termen lung și durabile din punct de vedere al protecției mediului înconjurător”, a adăugat Marian Năstase.
Vânzările consolidate ale grupului în primele nouă luni ale anului 2020 au fost de 1,942 miliarde lei, mai scăzute cu aproximativ 10% față de nivelul raportat în perioada similară a anului 2019 (respectiv 2,162 miliarde lei), în principal din cauza condițiilor nefavorabile ale pieței și a crizei provocate de pandemia COVID-19 care a afectat toate companiile din industria aluminiului. În aceeași perioadă, vânzările Alro au fost de 1,764 miliarde lei (T1-T3 2019: 1,931 miliarde lei).
„Rezultatul net al grupului pentru primele nouă luni ale anului 2020 este un profit de 273 milioane lei, o valoare mai mare comparativ cu pierderea de 23 milioane lei raportată în perioada similară a anului 2019, atribuit în principal subvenției primite pentru compensarea parțială a costurilor indirecte cu energia incluse în prețul energiei, în conformitate cu legislația UE, precum și datorită acțiunilor de diminuare a costurilor continuate în trimestrul 3 2020 cu și mai multă precauție și într-o manieră mai riguroasă. Diminuarea stocurilor cu 229 milioane lei la 30 septembrie 2020 comparativ cu finalul anului 2019 a îmbunătățit semnificativ fluxul de numerar. În acest mod, grupul a reușit să mențină afacerea viabilă și să compenseze parțial tendința descendentă a prețului aluminiului și nivelul scăzut al cererii cauzate de pandemia COVID-19, respectându-și în același timp obligațiile față de finanțatori”, mai arată grupul.
Vânzările de produse primare ale Grupului Alro au crescut cu 2% în T1-T3 2020 față de aceeași perioadă a anului 2019, în principal datorită vânzărilor de sârmă din aluminiu, deoarece Alro rămâne unul dintre principalii furnizori pe această piață competitivă, fiind cel mai mare producător de sârmă de aluminiu din Europa. O altă linie de produse primare pentru care grupul a beneficiat de o creștere a vânzărilor, în special în trimestrul 3 2020, sunt barele. În acest domeniu, grupul a reușit să vândă cu peste 670 de tone mai multe bare în trimestrul 3 2020 comparativ cu trimestrul 3 2019, datorită creșterii cererii diviziei de produse extrudate începând cu septembrie 2020, pe măsură ce livrările de profile către piața panourilor solare au crescut.
Vânzările de produse extrudate au fost mai mari cu peste 3.500 tone în primele nouă luni 2020 față de aceeași perioadă a anului trecut, însemnând 21% și cu peste 1.400 tone la nivelul trimestrului 3 2020 comparativ cu trimestrul 3 2019, constând în principal din livrări de profile standard și profile personalizate pentru instalații folosite în producția de energie solară.
Volumul vânzărilor de produse prelucrate au scăzut ușor cu 3% în primele nouă luni 2020 comparativ cu perioada similară a anului precedent, în principal din cauza cererii scăzute de benzi, ca urmare a activității reduse a clienților din sectoarele aero și auto. Totuși, semne de revenire au fost remarcate încă din trimestrul 2 2020 pentru vânzările de plăci, unul dintre produsele prelucrate ale grupului cu cea mai mare valoare adăugată, care au înregistrat o creștere în trimestrul 3 2020 cu peste 790 tone față de trimestrul 3 2019.
În trimestrul 3, principalul proiect de investiții, respectiv AP12LE („Aluminium Pechiney 12 Low Energy”) a continuat; în acest moment, 56 de cuve de electroliză au fost reparate cu această tehnologie nouă și toți parametrii tehnici sunt îndepliniți. Se estimează că Alro se va situa între primii 10 producători mondiali de aluminiu (cu excepția Chinei) din perspectiva eficienței energetice pentru secția de electroliză, după finalizarea acestui proiect.
Companiile care fac parte din Grupul Alro sunt: Alro S.A. – producătorul de aluminiu, Alum S.A. – producătorul de alumină, Sierra Mineral Holdings I, Ltd. – societatea de extracție a bauxitei, Vimetco Extrusion S.R.L. – producător de aluminiu extrudat, Conef S.A. – societate de tip holding și de management, Global Aluminium Ltd. – societate de tip holding și Bauxite Marketing Ltd – marketing.
Alro este o subsidiară a Vimetco N.V., companie globală de aluminiu primar și procesat, integrată pe verticală. Alro este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integrați pe verticală din Europa, după capacitate, având o capacitate de producție instalată de 265.000 tpa, 35.000 tpa de aluminiu reciclat și 325.000 tpa de aluminiu turnat.
Principalele piețe de desfacere pentru produsele Alro sunt Uniunea Europeană, dar compania are exporturi și în SUA și Asia.