Acasă EconomieIndustrie ROPEPCA: Sectorul va fi puternic afectat de creşterea tarifelor Conpet

ROPEPCA: Sectorul va fi puternic afectat de creşterea tarifelor Conpet

de A

sonda_de_petrolAgenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) a majorat serviciul de transport intern al țițeiului și produselor asociate cu peste 1,4%, decizie contestată de Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA), care precizează că sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat, într-un context defavorabil pentru prețul la țiței.

“Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) a primit cu surprindere vestea aprobării creșterii tarifului încasat de compania de stat Conpet în contul serviciului de transport prin sistemul național de conducte a țițeiului, gazolinei, condensatului și etanului extrase din zăcămintele românești”, arată un comunicat al asociaţiei.

Reprezentanţii ROPEPCA spun că au aflat din presă că în Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al țițeiului intern.

“Suntem surprinși că procesul de dezbatere și consultare publică, așa cum a fost inițiat în luna ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus și agreat de toate părțile implicate în dialog. În mod evident, decizia ANRM vine în contradicţie cu una dintre primele priorităţi asumate de Ministerul Energiei, şi anume aceea de a susţine producţia internă”, a declarat președintele în exercițiu al ROPEPCA, Artur Stratan.

Asociaţia consideră că sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat de creșterea tarifului de transport într-un context defavorabil de preț la țiței și supraimpozitare a operațiunilor.

“Presiunea suplimentară adusă de mărirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei/tona de țiței transportată prin conducte poate amenința supraviețuirea unui întreg sector economic şi poate crea un precedent periculos pentru acţiuni similare viitoare. Scumpirea serviciului de transport intern al țițeiului și produselor asociate cu peste 1,4% și scumpirea serviciului de transport al țițeiului din import va conduce la creșterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor plătite de producătorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, deși producția este în scădere, prețul de tranzacționare continuă să fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se menține la cote superioare mediei europene”, spun oficialii ROPEPCA.

Potrivit acestora, majorarea este de natură să erodeze suplimentar competitivitatea țițeiului de producție autohtonă, în condițiile în care doar scăderea prețului la țiței a provocat creșterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril în 2014 la peste 7,5% la prețurile actuale. O asemenea măsură poate stimula importurile de țiței, în condițiile în care deficitul balanței comerciale a crescut cu 38% în 2015 față de 2014, spun oficialii asociaţiei.

“De la an la an, cantitatea de țiței din producția autohtonă transportată de Conpet scade, o tendință accentuată de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afectează și România. În opinia companiilor membre ale ROPEPCA, sistemul de transport al țițeiului și produselor asociate prin conductele Conpet poate reprezenta o alternativă viabilă comercial și eficace la transportul rutier sau feroviar, atât timp cât nivelul de tarifare, extinderea teritorială a conductelor și calitatea serviciilor oferite țin cont de climatul economic general și de condițiile specifice din piața de profil”, arată comunicatul ROPEPCA.

Asociaţia Română a Companiilor de Explorare şi Producție Petrolieră (ROPEPCA) a fost înfiinţată în anul 2012 şi cuprinde 19 membri: ADX Energy, Amromco, Aurelian Petroleum, Bankers Petroleum, East West Petroleum, Expert Petroleum, Fora Oil & Gas, Hunt Oil, Moesia Oil & Gas, NIS Petrol, Oilfield Exploration Business Solutions, OMV Petrom, Panfora Oil and Gas (MOL Group), Raffles Energy, Repsol, Sand Hill, Stratum Energy, Winstar Satu Mare/Serinius Energy, Zeta Petroleum.

Prețul țițeiului Brent a scăzut de la maximul anului 2014 de 120 de dolari până la o medie de 55 de dolari pentru primele 9 luni ale anului 2015 și la valorile actuale de 30 de dolari. Așteptările pieței sunt ca aceste scăderi să continue, iar prețul scăzut să se mențină pe o perioadă mai lungă decât era inițial preconizat.

Proporția tarifului de transport în țițeiul de producție internă a crescut de la 3,3% în 2014 la 5% pe primele 9 luni din 2015 doar din scăderea preţului petrolului şi este în prezent la peste 7,5% din valoarea unui Baril.

Raportată la producţia europeană, producţia naţională de ţiţei reprezintă aproximativ 2% din producţia Europei şi circa 6% din cea a UE. Producția se desfăşoară de peste 150 de ani, din campuri mici, mature şi fragmentate, existând în total în jur de 13 000 de sonde din care cam jumătate de țiței.

Productivitatea pe sondă în România este de 20 de barili/sonda/zi, una din cele mai mici din Europa. Comparativ, Italia are 271 b/s/zi, Danemarca are 964 b/s/zi, UK are 363 b/s/zi, Germania are 150 b/s/zi. Per ansamblu, industria extractivă de ţiţei şi gaze în Uniunea Europeană angaja 77.900 de persoane în 2013, din care industria din România angaja 25.680, cel mai mare număr din UE.

din aceeasi categorie