Acasă EconomieComunicatii & IT România va avea un inventar al rețelelor publice

România va avea un inventar al rețelelor publice

de GM

catalin marinescu ancomAutoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) anunţă că are în plan ca într-un an, un an și jumătate, să definitiveze o hartă la nivel național, un inventar al rețelelor publice. ANCOM va prezenta noul proiect intitulat Metrograf, ce va permite utilizatorilor să măsoare serviciul de internet pe care fiecare îl are acasă.

“Este foarte util să existe un inventar al rețelelor publice. Până acum, a existat un proiect-pilot derulat în Brașov. Avem în plan ca, în maximum un an – un an și jumătate să ducem la bun sfârșit un inventar al rețelelor la nivel național. O hartă națională broadband după model american se poate face, dar nu este ușor. Elementele de infrastructură sunt foarte importante”, a declarat preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu.

Potrivit șefului ANCOM, șansa României în materie de conectivitate a fost reprezentată de dezvoltarea rețelelor alternative.

“Dezvoltarea de rețele alternative a fost șansa României. Suntem pe un drum bun din acest punct de vedere. Piața românească este una competitivă în care se oferă servicii foarte bune la prețuri scăzute, iar competiția este bazată pe infrastructură. Rata de penetrare este bună, dar rămâne acel decalaj între urban și rural”, a spus Cătălin Marinescu, citat de Agerpres.

Circa 23 de milioane de cartele SIM active în România

De asemenea, datele ANCOM arată că există aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă active în România la începutul anului 2014, iar peste 4 milioane de români erau abonaţi la serviciile de telefonie fixă. Iar 46% dintre gospodării aveau o conexiune la internet fix de bandă largă, iar peste 85% dintre acestea deţineau abonament la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale.

“Toţi aceşti utilizatori pot afla informaţii practice despre serviciile de comunicaţii electronice pe care le utilizează, precum şi despre serviciile poştale în cadrul secţiunii InfoCentru de pe site-ul ANCOM. Pentru a facilita accesul consumatorilor la informaţii practice despre serviciile de telecomunicaţii şi serviciile poştale, precum şi la aplicaţiile pentru utilizatori dezvoltate de ANCOM, pagina de start a site-ului www.ancom.org.ro a fost reconfigurată, asigurând acum accesul la distanţă de un singur click atât către InfoCentrul ANCOM, cât şi către Veritel.ro – comparatorul de oferte telecom sau informaţii despre portabilitatea numerelor de telefon”, se precizează în comunicatul de presă al ANCOM.

Pe parcursul anului 2014, ANCOM a primit şi soluţionat peste 1.100 petiţii cu privire la diferite aspecte legate de relaţia utilizator-operator. Cele mai multe reclamaţii pe marginea serviciilor telecom se referă la relaţia contractuală dintre utilizatori şi furnizori, mai precis la aspecte privind derularea, prelungirea, încetarea contractelor sau neincluderea anumitor clauze minime obligatorii în contracte.

Pornind de la situaţiile semnalate prin petiţii, ANCOM a dezvoltat secţiunea dedicată contractelor din InfoCentru, astfel încât să ofere utilizatorilor toate informaţiile de care au nevoie cu privire la încheierea contractelor pentru servicii de comunicaţii. În cazul serviciilor poştale, cele mai frecvente probleme semnalate se referă la faptul că utilizatorii nu primesc sau primesc cu întârziere contravaloarea bunurilor livrate prin serviciul ramburs, deşi suma este încasată de la destinatari, precum şi la deteriorarea conţinutului coletelor.

Secţiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune) şi serviciile poştale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Peste un milion și jumătate de numere portate

Mai mult de 1,5 milioane de utilizatori de telefonie din România și-au portat, până în prezent, numerele de telefon în alte rețele, spune președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, Cătălin Marinescu.

„Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații este prezentă pentru a doua oară la acest târg important de internet și de comunicații (Internet&Mobile World 2014, n.r.) cu patru instrumente puternice pe care le pune în mâna utilizatorilor. Două sunt pornite mai demult și mă refer aici la portabilitate, care aproape împlinește șase ani, și ca și statistică avem peste un milion și jumătate de utilizatori care și-au portat numerele de telefon, fie că este vorba de telefonie fixă sau mobilă. Altul este un Infocentru pentru consumatori, care este punct unic de contact, în care fiecare utilizator din România poate găsi informațiile necesare pentru un contract de televiziune sau de telefonie mobilă. Avem, de asemenea, Veritelul, comparator de tarife, promovat la târgul de anul trecut, prin care pot fi aflate cele mai bune oferte de telefonie fixă, de telefonie mobilă și de internet pe care le au operatorii din România, iar vedeta noastră din acest an este Netograful, o aplicație prin care fiecare utilizator de internet poate vedea care sunt parametri tehnici ai conexiunii internet pe care o are, care este viteza de transfer, care este întârzierea de transfer, câte pachete de date sunt pierdute și asta o poate face în timp real”, a declarat Marinescu.

Aplicația a fost deschisă publicului pentru testare, fiind în etapa în care este populată cu ofertele de internet ale furnizorilor de servicii de acces la internet.

„Aplicația Netograf.ro a fost concepută de ANCOM pentru a oferi utilizatorilor de internet din România un instrument independent, obiectiv și gratuit pentru a verifica permanent calitatea serviciului de internet pe care îl plătesc. Ei vor putea să constate nu doar dacă serviciul de internet pe care îl au se ridică la calitatea promisă, ci și să compare parametrii înregistrați cu cei obținuți de abonații altor furnizori”, a precizat președintele ANCOM.

Netograf.ro testează calitatea conexiunii între echipamentul terminal al utilizatorului final și un server de test amplasat într-un nod de tip internet interexchange. Pentru testarea acestor parametri, utilizatorul trebuie să selecteze furnizorul, tipul de ofertă de care beneficiază și tipul de conexiune. Furnizorii autorizați de servicii de acces la internet au obligația de a-și introduce în aplicație datele tehnice ale ofertelor comerciale active prin intermediul unei interfețe web.

Aplicația se diferențiază de alte instrumente de același tip și prin faptul că, pe baza testelor efectuate de utilizatori și a ofertelor introduse, va calcula și valorile medii ale parametrilor tehnici de calitate oferiți de un anumit furnizor. De exemplu, în ceea ce privește viteza serviciului de internet, aplicația va calcula valoarea medie națională înregistrată de fiecare furnizor sau valoarea medie pe localitate. Prin intermediul acestor informații suplimentare, utilizatorii vor putea evalua și performanța rețelei, așa cum a fost ea experimentată de alți utilizatori. Având în vedere faptul că valorile statistice vor rezulta în urma testelor efectuate de utilizatorii finali, aceste statistici vor avea relevanță în momentul în care vor fi înregistrate în baza de date a aplicației un număr suficient de teste. Pentru a evita erorile statistice, dacă utilizatorul alege un alt furnizor decât cel pre-selectat de aplicație, rezultatul măsurătorii nu va fi inclus în statistică.

Aplicația pentru testarea parametrilor de calitate ai serviciului de acces la internet este una dintre măsurile luate de ANCOM pentru a facilita accesul utilizatorilor de servicii de acces la internet la informații comparabile, adecvate și actualizate, alături de impunerea obligației furnizorilor de a include în contracte parametrii măsurați prin intermediul Netograf.ro și de a publica pe propriile pagini de internet o serie de alți parametri administrativi.

din aceeasi categorie